معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هفته ای که گذشت

اختصاص 350 میلیارد ریال تسهیلات به صندوق‌های پژوهش و فناوری و فعالیت 18 صتدوق پژوهش و فناوری در کشور مهم ترین اخبار حوزه فناوری در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛در هفته ای که گذشت اخبارمتعددی در حوزه فن آوری منتشر شد.

اعطای سه رساله پسا دکتری به صاحبان کرسی پژوهشی
نصرت‌اله ضرغام، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران اظهار کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران علاوه بر اینکه در اختیار صاحبان کرسی منابع مصوب و اختصاصی قرار می‌دهد بلکه هر ساله دو تا سه رساله‌ی پسا دکتری در اختیار آن‌ها می‌گذارد.

وی در ادامه افزود: در قدم بعدی هم دو استادیار جوان می‌توانند با صاحب کرسی همکاری لازم را داشته باشند، پروژه ارائه دهند علاوه بر آن تمام هزینه‌های پروژه را صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران تأمین می‌کند.

فعالیت 18 صندوق پژوهش و فناوری در کشور
علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: هم‌اینک 18 صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی در کشور فعالیت دارند که این صندوق‌ها وظیفه دارند به شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات مورد نیاز آنان را ارائه کنند.

وی در ادامه افزود: بسیاری از طرح‌های مرتبط با شرکتهای دانش‌بنیان از طرح‌های مرتبط با شرکتهای دانش‌بنیان به دلیل اینکه ریسک بالایی برای سرمایه‌گذاری دارند نمی‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند و از این رو با ایجاد صندوق‌های پژوهش و فناوری تلاش شده است از این طرح‌ها و ایده‌ها با صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی حمایت شود.

همکاری با شرکت‌های بیمه برای صدور بیمه‌نامه به صورت پایلوت
علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بیمه‌ها باید بپذیرند که برای شرکت‌های دانش‌بنیان بیمه نامه صادر کنند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه هنوز نتوانستیم بیمه مرکزی را متقاعد کنیم که بتوانند برای طرح‌های دانش‌بنیان بیمه نامه صادر کنند به عبارتی این تفکر حاکم نیست.

پیگیری پیش‌نویس قرارگیری شرکتهای دانش‌بنیان در حوزه فعالان اقتصادی
محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بازنگری در قوانین آیین نامه با حضور موثر فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد و در خصوص قرار گرفتن شرکتهای دانش‌بنیان جزو فعالان اقتصادی پیش‌نویس تفاهم نامه به زودی تدوین، پیگیری و ابلاغ می‌شود.

شیخ زین‌الدین با اشاره به چالش‌های موجود در تحقق مقرراتی که قانون‌گذار برای حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان پیش‌بینی کرده است، خاطر نشان کرد: بیش از 80 درصد این قوانین خارج از حوزه علم و فناوری است اما در حوزه گمرکی معافیت و ساز و کار استفاده از حمایت به روشنی مشخص شده است اما ضرورت دارد که با تعامل بیشتر و رفع مشکلات دست و پاگیر روند اعطای معافیت‌ها و حمایت‌ها آسان شود.

تسهیل روند تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان
علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: این ستاد آمادگی حمایت از دانشمندان غیر مقیم و اقداماتی در خصوص فعالیت این گونه افراد را دارد. همچنین این ستاد آمادگی تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان توسط اساتید و محققان برجسته‌ی ایرانی مقیم خارج از کشور را نیز دارد.

وی در ادامه افزود: این ستاد تمهیدات لازم را برای تسریع در روند تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرده است.

تدوین بانک اطلاعاتی برای نظارت بر شرکت‌های متقاضی جذب سرمایه گذار
علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: ما در حال تدوین یک بانک اطلاعاتی هستیم که بر یکسری از شرکتها نظارت داشته باشیم تا شرکت‌هایی که آمادگی سرمایه گذاری دارند، به این مجموعه معرفی کنیم ولی به هر حال به صورت پراکنده از طریق طرح‌هایی که در فرابورس و بورس طراحی شده است و همچنین از طریق ستاد توسعه فناوری تعدادی از این شرکت های بزرگ اقتصادی را معرفی می‌کنیم.

فراهم شدن زمینه بهره مندی شرکت‌های دانش بنیان از معافیت‌های گمرکی
سید محمود صاحبکار خراسانی سرپرست امور شرکتها و موسسات دانش بنیان  بیان کرد: بیش از 4000 شرکت دانش بینان مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، از میان این تعداد 2 هزار شرکت شایسته دریافت مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان شناخته شده‌اند و شایسته استفاده از حمایت‌ها و تسهیلات هستند.

وی عنوان کرد: بنا داریم، با طرح مسائل به صورت رو در رو مسائل و چالش‌های گمرکی شرکت‌ها حل و فصل شوند و تمرکز بر معافیت‌ها و تسهیلات گمرکی برای شرکت‌های دانش بنیان است که در  حوزه واردات و صادرات فعالیت می‌کنند.

تامین مالی طرح‌های فناورانه و دانش‌بنیان در کشور آغاز شده است
علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در حال تامین طرح‌های مالی فناورانه شرکتهای دانش‌بنیان است و در این راستا با سرعت بسیار خوبی پیش می‌رود.

وی تاکید کرد: در این راستا پرداخت تسهیلات مالی به این طرح‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز شده و در اولین اقدام با همکاری بانک‌های صنعت و معدن و کشاورزی انجام گرفته است. 
توسعه علمی و پژوهشی کشور در اجلاس جهانی پژوهش 2016

نصرت‌الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: بنا به تصمیمات گرفته شده در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران قرار است در اجلاس جهانی پژوهش 2016 شرکت کنیم و به عضویت اجلاس جهانی پژوهش در بیاییم و از این طریق ارتباطات علمی ما گسترش بیشتری پیدا می‌کند و با همه اعضای شورای جهانی می‌توانیم به نوعی همکاری‌های علمی و پژوهشی داشته باشیم.

اختصاص 350 میلیارد ریال تسهیلات به صندوق‌های پژوهش و فناوری
بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: مبلغ 350 میلیارد ریال اعتبار جهت پرداخت تسهیلات به صندوق‌های پژوهش و فناوری اختصاص یافته است..

وی تاکید کرد: فرآیند تشکیل پرونده و اخذ درخواست‌های متقاضیان برای صدور و ایجاد صندوق‌های پژوهش و فناوری در صندوق نوآوری و شکوفایی شروع شده و در دستور کار قرار دارد.

استفاده از مدیریت دانش محور برای پیشبرد اهداف شرکت‌های دانش‌بنیان
سعید سهراب‌پور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: کلیه سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند برای پیشبرد اهدافشان به خوبی از مدیریت دانش محور استفاده کنند.

وی افزود: رویکرد دانش‌محور به تولید و کسب و کار به معنای به کارگیری نظام‌مند تجربیات، نوآوری‌ها و سرمایه‌های فکری کشور در مسیر توسعه نقش حیاتی در دستیابی هرچه بیشتر کشور به شاخص‌های پیشرفت اقتصادی و اجتماعی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار