بی سوادی، بحران خاموش جامعه/ هنوز اندر خم یک کوچه ایم

بی سوادی برای فرد و جامعه می تواند خطرات جبران نا پذیری را پدید بیاورد که بعضی از محققان علوم انسانی بی سوادی را عامل فقر و این پدیده را بحران خاموش جامعه می دانند.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در کودکی خیلی به ما می‌گفتند که اگر بی سواد بمانی نمی‌توانی در آینده به خوبی زندگی کنی و همیشه در مشکلات زندگی در مضیقه هستی.شاید بتوان گفت بی سوادی و اهمیت ندادن به آن، ضربه‌های جبران ناپذیری به شالوده‌های علمی، صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و... جامعه وارد می‌سازد و فرد بی سواد کمترین جایگاه را در جامعه دارد.

در هر صورت در بین جوامع امروزی هر کشوری که تعداد بی سوادان کمتری خواهد داشت از جایگاه رشد و توسعه در مقام بالاتری نسبت به سایر کشورها خواهد داشت.محققان علوم انسانی و تربیتی بی سوادی را بحرانی خاموش قلمداد میکنند که می تواند باعث جلوگیری از شکوفایی و عقب ماندگی جامعه می شود

تاریخچه بیسوادی از گذشته تا کنون
با پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) با درک عمیق از مشکلاتی که بی سوادی برای کشور به وجود می‌آرود در هفتم دی ماه 1358دستور به تشکیل نهضت سواد آموزی دادند.

پس از صدور فرمان امام،هسته مرکزی نهضت سواد آموزی با حضور نمایندگان آموزش و پرورش، جهاد سازندگی، نماینده روحانیت و جهاد دانشگاهی شکل گرفت.نخستین کلاس سواد آموزی پس از انقلاب در سال 19359 در تهران درسال بعد در سایر شهرستان‌ها شروع به کار کرد.

30 درصد از جمعیت کشور بی سواد هستند
باقرزاده رییس نهضت سواد آموزی کشور گفت : بر اساس سرشماری سال 90 بیش از 30 درصد از جمعیت کشور کم سواد یا بی سواد هستند.

باقرزاده در ادامه گفت : در همین سرشماری بیش از 9 میلیون بی سواد و بیش از 11 میلیون غیر محصل و بزرگسال کم سواد شناسایی شدند که زنگ خطری جدی برای مسئولین است.

باقرزاده افزود: در کشور ما آمار کم سوادی براساس نفوس مسکن بررسی می‌شود ولی در کشورهای دیگر براساس میزان موفقیت فرد و میزان موفقیت عینی وی نسبت به مسائل در موضوعات علمی پایه قرار می‌گیرد و سطح افراد را تعیین می‌کند.

وی با اشاره به تصویب سه محدودیت برای افراد بی سواد که از سال 95 اجرایی می‌شود افزود: دولت در این مصوبه به  افراد بی سواد یک سال فرصت داده است تا از نعمت سواد بهره‌مند شوند.

باقرزاده افزود: اگر در گروه سنی 10 تا 49 سال اصرار  کند که بی سواد بماند، صدور و  تمدید گواهینامه رانندگی برای آن فرد مقدور نخواهد بود، نیروی انتظامی هم دیگر گواهینامه افراد بی سواد را تمدید نکند.

آمار کودکان بی سواد رو به افزایش است
باقرزاده در مورد بی سوادی در کودکان گفت: این آمار در تهران نسبت به سایر شهرها بالاتر است، اخیراً از نتایج تحقیقی آگاه شدم که بیسوادی در شهرک غرب افزایش یافته است که موضوعی عجیب بود

این مقام مسئول افزود: بررسی‌های ما نشان داد عمده این کودکان از افراد سرایداری هستند که امور خدماتی خانواده‌های این منطقه را انجام می‌دهند که برای حضور در مدرسه، تجانس فرهنگی ندارند ضمن اینکه گذشته از ناتوانی در پرداخت هزینه‌های مدارس غیرانتفاعی توان پرداخت هزینه های یک مدرسه دولتی همچون هزینه سرویس را نیز ندارند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خاطرنشان کرد: والدین مذکور بر این اساس ترجیح می‌دهند بچه‌های خود را به مدرسه نفرستند که این یکی از دغدغه‌های ما در تهران و مناطق حاشیه‌ای اطراف تهران است

سواد نه تنها رایگان نیست بلکه پول هم باید بدهیم
باقرزاده خاطرنشان کرد: سواد آموزان نباید هیچ هزینه‌ای را پرداخت کنند و کتاب و لوازم التحریر برای آنها نیز رایگان است  و حتی جوایزی از سوی سازمان نهضت سواد آموزی به آنها اهدا می‌شود.

رئیس نهضت سواد آموزی اشاره‌ای به پرداخت وجه به بی سوادان توسط این ارگان کرد و گفت: اگر فردی در یک سال آموزش ببیند و قبول شود معادل 20 درصد سرانه سواد آموختن به او جایزه داده می‌شود که به طور میانگین 130 هزار تومان و اگر فرد به طور خود آموز آموزش ببیند تمام سرانه 645 هزار تومان به خود فرد پرداخت خواهد شد.

وی در پایان اذعان داشت: تفاهم نامه‌ای را با (ICDL) جمهوری اسلامی منعقد کرده‌ایم تا افراد با فناوری‌های نوین آشنا شوندکه امیدواریم خدمات در راستای آموزش بی سوادان  و کم سوادان ارائه شود تا کشور سراسر آموزشی  و مدرسه شود.

79 درصد از سالمندان سواد کافی را ندارند
غلامرضا شریفی راد عضو سابق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مصاحبه خود با خبرگزاری فارس گفت: سطح سواد سلامت در گروه سالمندان بسیار پایین است به طوری که 79 درصد از سالمندان سواد سلامت کافی را ندارند.

وی افزود: افرادی که سواد سلامت کافی را ندارند به احتمال کمتر اطلاعات نوشتاری و گفتاری ارائه شده توسط متخصصان سلامتی را در ک می‌کنند و به دستورات داده شده توسط آ‌نها عمل می‌کنند.

عضو سابق علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: با شیوع بیماری‌های مزمن نیاز به توانایی در مهارت‌های مراقبت از خود وجود نیازمندی‌های ویژه چون لزوم انجام آزمایشهای غربالگری در سالمندان بحث سواد سلامت در این گروه افراد اهمیت دوچندانی می‌یابد. چرا که براساس بسیاری از مطالعات سواد سلامت تاثیری مستقیم دارد.

شریفی راد افزود:‌سواد سلامت عبارت است از میزان ظرفیت فرد برای کسب، تغییر، درک اطلاعات اولیه و خدمات سلامتی است.

در پایان بی سوادی را می‌توان یکی از معضلات جامعه به شمار آورد و گاهی اوقات خسارات جبران ناپذیری به افراد جامعه می‌گذارد. این خسارات ممکن است راه جبران نداشته باشند. برای مثال می‌توان گفت: فرد بی سواد اگر به علت بی سوادی دارویی را اشتباها بخورد ممکن است موجب مرگ یا عوارض بسیار بدی گردد. به طور کلی بی سوادی را بحران خاموش جامعه دانست.

گزارش از علیرضا طهرانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۱۸ دی ۱۳۹۴
حالا ما که باسوادیم چه گلی به سرمون زدیم
نه کاری نه توجهی و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۸ دی ۱۳۹۴
وقتی هیچ انگیزه ای برای یادگیری و احساس نیازی برای یادگیری در کم سواد یا بی سواد نباشد نمیتوان کاری کرد .باید یک انگیزه و محرک قوی در این افراد ایجاد شود تا تشویق به باسواد شدن بشن.بزرگ سالان به دلیل مشغله کاری و حتی وقتی خودش تو خانه دو سه بچه لیسانس و فوق لیسانس داره که بیکارن چگونه تشویق بشه که بیاد باسواد شه