آلودگی‌های خزر هدیه‌ای بر دل تالاب گمیشان/ محیط زیست:کاری از دست ما ساخته نیست

8 سالی می‌شود که دریای خزر آلودگی و پسروی آب خود را به تالاب گمیشان نگین فیروزه تپه نقره‌ای استان گلستان هدیه داده است.

آلودگی‌های خزر هدیه‌ای بر دل تالاب گمشیان/ محیط زیست:کاری از دست ما ساخته نیست
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نگین فیروزه تپه نقره‌ای گلستان، یکی از تالاب‌های ساحلی دریایی کشور است که این روزها تحت تأثیر دریای خزری که در محاصره کشورهای ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان قرار گرفته دچار پسروی آب و خشکی بستری شده که مأمن بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی در حال انقراض است ولی اینک برای نجات و بهبود حال تالاب گمیشان هیچ کاری از دست مسئولان استانی ساخته نیست.

** از پسروی آب گمیشان تا خشکی آن

تالاب بین‌المللی گمیشان تحت تأثیر نوسانات آب دریای خزر از هفت الی هشت سال گذشته دچار پسروی آب شده که امسال این اتفاق با کاهش بیش از 1000 متری از مرز قدیم این تالاب و خشکی بسیاری از پهنه آن به وضوح در حال رویت است.

حسینی معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان در این‌باره می‌گوید: با پس‌روی آب دریای خزر را اکنون، بیش از هزار متر از آب تالاب گمیشان با در نظر گرفتن مرز قدیمی آن دچار پیشرفت شده و اکنون پهنه خشک بسیاری در سطح آن شاهد هستیم.

** خزر آلوده‌ای که گمیشان را مریض کرده است

دریای خزر تحت تأثیر آلودگی‌های کشورهای ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان دچار آلودگی و پسروی آب شده و به دنبال این اتفاق گمیشان  مجاور خود را نیز بی‌بهره از بدحالی خود نگذاشته و در این بین سهم استان‌ها و شهرهای شمالی کشور ما بی‌تأثیر نبوده و چشمگیر است.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان در این خصوص معتقد است: در استان گستان؛ شهرهای بندر ترکمن، گمیشان و بندرگز آلاینده‌ها و آلودگی‌های خود را از جمله فاضلاب‌های  شهری، تجاری و صنعتی راهی دریای خزر می‌کنند و از این رو تالاب گمیشان که ساحلی دریایی است دچار آلودگی می‌شود.

حسینی در ادامه می‌گوید: آلودگی از دیگر دلایل پس‌روی آب خزر بوده که پیشرفت آب تالاب گمیشان را به ارمغان می‌آورد و استان‌های گیلان و مازندران در کنار استان گلستان در ورود آلاینده‌ها به خزر سهیم هستند.

** شنا در تابستان ممنوع!

مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست در پی انجام آزمایشات متعدد از بستر تالاب گمیشان متوجه بار آلودگی خطرناک در وجود آن نشده‌اند، بطوریکه معاون پایش ونظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان در این‌باره می‌گوید: تاکنون درپی انجام آزمایشات متعدد در فصل پاییز و زمستان بار آلودگی خطرناکی از بستر تالاب بدست نیامده ولی در برخی موارد در فصل تابستان نتایج آزمایش‌ها، آلودگی بیش از حد استاندارد آب گمیشان را که خطرناک بوده به ثبت رسانده است.

** تالاب  گمیشان مأمن گونه‌های در انقراض

وجود یک تالاب چه ساحلی و غیرساحلی در بحث تفرجی، گردشگری، تلطیف و فیلترینگ آب و هوا، جذب ریزگردها مأمن گونه‌های جانوری و گیاهی و امرارمعاش ساکنانش بسیار تأثیرگذار است و حالا اگر یک تالاب از بین رود تمامی تأثیرات کارساز آن به نابودی می‌رسد.

حسینی معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان درخصوص اهمیت تالاب گمیشان می‌گوید: تالاب گمیشان میزبان پرندگان در خطر انقراضی چون پلیکان پاخاکستری، غازپیشانی سفید کوچک، اردک بلوطی و مرمری است که برای زمستان گذرانی این تالاب را انتخاب می‌کنند.

حسینی در ادامه می‌گوید: روباه ترکمنی گونه منحصر بفرد استان گلستان که در خطر انقراض قرار دارد از دیگر گونه جانوری حائز اهمیتی است که در زیستگاه ترکمن صحرا و در سایه این تالاب در حال زندگی است.

اگر خشکی و پسروی آب تالاب گمیشان ادامه پیدا کند امرارمعاش صیادانی که با عبور از این تالاب به دریای خزر می‌رسند دچار مشکل شده و منطقه دیگر شاهد حضور گردشگران و گونه‌های جانوری که در حال انقراض اند نخواهد بود. و در نهایت جامعه انسانی با مشکل مواجه خواهد شد.

** تصفیه فاضلاب کمک به نجات گمیشان

فاضلاب‌هایی که بستر آلودگی‌ خزر و درنهایت گمیشان را به ارمغان می‌آورند اگر به صفر برسند می‌توانند راه نجاتی برای حضور گمیشان و حتی دریای خزر باشند.

حسینی معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت شهری بندر ترکمن و گز راه‌اندازی شده و شهر گمیشان در دستور کار قرار دارد.

حسینی در ادامه معتقد است: اگر فاضلاب‌های تصفیه شده وارد دریای خزر شوند آب ارزشمندی را جهت پیشروی آب به تالاب گمیشان و مصارف کشاورزی فراهم خواهند کرد.

** محیط زیست:کاری از دست ما ساخته نیست

پیشروی و پسروی آب تالاب گمیشان تحت تأثیر دریای خزر در سالها پیش سابقه داشته و مسئولان امر با امید به پیشروی آب طبق تجربه گذشته تنها به جلوگیری از دخل و تصرف برخی افراد سودجو و کمک و مشارکت سایر کشورهای همجوار با دریای خزر اکتفا کرده‌اند.

حسینی معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان در این خصوص می‌گوید: با توجه به سابقه پیش‌روی و پسروی آب در تالاب گمیشان، امید به پیشروی آب در سطح این تالاب طی سال‌های آینده داریم و هم‌اکنون کاری از دست ما ساخته نیست.

حسینی  معتقد است: با توجه به فعالیت کشورها در پیشروی و پسروی آب دریای خزر، در کنوانسیون تهران مشارکت پنج کشور همجوار خزر و کمک آن‌ها را جهت رفع این مشکل مطرح کرده و درحال پیگیری بوده و اکنون در حال حفاظت از حیات‌وحش و حریم این تالاب هستیم.

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۸ دی ۱۳۹۴
تیتر رو درست کنید.تالاب گمیشان نه گمشیان.
آخرین اخبار