فوربس گزارش داد:

اختلافات ایران و عربستان و تأثیر آن بر بازار نفت

مجله آمریکایی "فوربس" در گزارشی به تحلیل تأثیر تنش ایجاد شده در روابط ایران و عربستان بر بازار نفت پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله آمریکایی «فوربس» در گزارشی نوشت: روز یکشنبه، عربستان سعودی، بزرگترین تولید کننده نفت و عضو فعال اپک روابط دیپلماتیک خود را با ایران که عضو همکار اپک است، قطع کرد. به این ترتیب یک شکاف جغرافیایی و سیاسی پدید آمد که نه تنها بر امنیت منطقه‌ای خاورمیانه تأثیر گذار خواهد بود بلکه بر بازار جهانی نفت نیز سایه خواهد افکند.

این اتفاق پس از آن روی داد که رژیم آل سعود از اعدام روحانی فعال و برجسته شیعه، شیخ نمر، خبر داد. گروهی از معترضان به این اقدام عربستان سعودی، در مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کرده و به آن حمله کردند. «محمد جواد ظریف،» وزیر امور خارجه ایران در این خصوص گفت: ایران متعهد به حمایت از مأموریت‌های دیپلماتیک است و در حال حاضر هیچ دیپلمات عربستانی در جریان این حمله آسیب ندیده است. وی تصریح کرد: اما سعودی‌ها به دنبال بهانه هستند تا بتوانند سیاست‌های نابخردانه خود را برای ایجاد تنش‌های بیشتر در منطقه بکار بگیرند.

ایران و عربستان دو کشوری هستند که در اغلب مسائل منطقه‌ای رقیب یکدیگر بوده و در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند. قطع روابط دیپلماتیک آنها، سبب ایجاد تنش در منطقه شده و ثبات متزلزل آن را از بین خواهد برد. بحرین و امارات متحده به دنبال عربستان از قطع روابط خود با ایران خبر دادند؛ هرچند قطر، کویت و عمان تاکنون وارد این نزاع نشده اند.

به نظر می‌رسد همچنان که این نزاع جغرافیایی و سیاسی در حال شدت گرفتن است، تأثیرات آن بر بازار جهانی نفت در بلند مدت قابل پیش‌بینی‌ شده است. هرچند تا به امروز، بازار نفت از تأثیرات این تنش در امان مانده است. روز سه‌شنبه، بهای هر بشکه نفت تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه فوریه، 35.97 دلار معامله شد که نسبت به دو هفته پیش 2.1 درصد کاهش یافت. همچنین نفت برنت بشکه‌ای 36.42 دلار معامله شد که نسبت به قبل 2.1 درصد کاهش یافته بود.

تأثیرات بلند مدت


رژیم آل سعود که با حسادت تمام سهم تولید خود را در بازار نفت، علی‌رغم فشارهای دیگران از داخل و یا خارج اپک حفظ کرده است، پس از برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای ایران گامی فراتر گذاشت و تولید خود را از 500 هزار بشکه در روز به یک میلیون بشکه رساند. حال به نظر می‌رسد با این اختلاف جدید میان ایران و عربستان سعودی و همچنین امارات متحده عربی، هر گونه امیدی برای کاهش تولید نفت و ایجاد ثبات در این بازار به یأس تبدیل شود. تولید زیاد نفت تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت و در سال بعد میلادی نیز استمرار می‌یابد. این درحالی است که سناریوی دیگری هم قابل پیش‌بینی است. با بالا گرفتن تنش میان ایران و عربستان، اقدامات امنیتی در تنگه هرمز برای عبور و مرور کشتی‌ها برقرار خواهد شد که به این ترتیب ذخیره نفتی در بازار کاهش یافته و بهای این طلای سیاه به دلیل افزوده شدن هزینه دفاعی امنیتی در حمل و نقل آن افزایش خواهد یافت.

به این ترتیب اگر سناریوی بالا درست از آب دربیاید، تنها راه جبران کمبود نفت در بازار، ورود نفت روسیه، آفریقا، اروپا و آمریکای جنوبی خواهد بود که بهایی حدود سه برابر نفت خاورمیانه دارند. بنابراین با یک محاسبه ساده می‌توان نتیجه گرفت بهای نفت در آینده بسیار(15-20 درصد) افزایش خواهد یافت؛ اما تهران و ریاض هر دو باید بکوشند تا مانع چنین اتفاقی شوند.


انتهای پیام/ 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار