کارگردانان سینمای ما با نویسندگان ادبی ارتباط کمی دارند

ما به عقب‌ماندگی در زمینه همگامی هنر و ادبیات دچار شده‌ایم.

سیدقاسم یاحسینی نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به میزان استفاده از رمان در فیلم‌های سینمایی گفت: از میان انبوه رمان‌هایی که در 80 سال اخیر منتشر شده ، حتی 10 درصد آن نیز به فیلم تبدیل نشده است. ما به عقب‌ماندگی در زمینه همگامی هنر و ادبیات دچار شده‌ایم و دلیل آن را می‌توان در منافع مادی جستجو کرد. یک نویسنده و کارگردان حاضر نیست، برای استفاده از کتاب نویسنده به وی پول بدهد.

وی افزود: کارگردان‌ها از کتاب نویسنده اقتباس می‌کنند؛ اما در این‌باره از وی مشورت نمی‌گیرند. همین سودجویی‌های به ظاهر اندک ضربه مهلکی به کل صنعت سینما وارد می‌کند. حقیقت تلخی وجود دارد و آن این است که فیلم‌سازها و کارگردان‌های ما نسبت چندان قابل قبولی با ادبیات، فلسفه، جامعه‌شناسی و تاریخ ندارند.

این نویسنده با اشاره به اینکه کمتر کارگردان یا نویسنده فیلمنامه‌ای به طور عمیق اهل مطالعه مستمر و به روز است، بیان کرد: همین مسئله سبب شد، سینمای ایران با نویسندگان خود چندان آشنایی نداشته باشد و باعث شد هم خود رنجور و نحیف باقی بماند و هم نویسندگان به جامعه معرفی نشوند. شما اگر سینمای هالیوودی یا حتی اروپایی را بررسی کرده باشید، درمی‌یابید که بسیاری از آن فیلم‌ها، از کتاب‌های رمان اخذ و اقتباس شده‌اند.

یاحسینی ادامه داد: در موارد بسیاری فیلمنامه‌نویس سینمای هالیوودی و اروپا با نویسنده اصل کتاب تعامل دارد؛ اما از آنجایی که در ایران همه، همه فن حریف هستند و در مقوله سینما، یک نفر کارگردان، فیلمنامه‌نویس نیز هست، کسی به وجود نویسنده و مشورت‌های ادبی احساس نیاز نمی‌کند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار