ساری؛

حفظ باغ مرکبات در برابر سرما

کشاورزان مازندرانی بعد از برداشت میوه تغذیه و محلول پاشی درختان مرکبات را فراموش نکنند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری بر ضرورت تغذیه و محلول پاشی درختان بعد از برداشت میوه تاکید کرد.

طهمورث قاسم نژاد درباره راه های مقابله با سرما در انبارداری مرکبات گفت: مقابله با سرمازدگی باغات مرکبات و انبارداری مرکبات دو موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود.

به گفته وی: اختلاف دمای زیاد شب و روز، مسأله ای است که سبب سرمازدگی می شود و برداشت زود هنگام میوه ها، انجام هرس، تغذیه با کود دامی و شیار در زمان مناسب و تغذیه و محلول پاشی بعد از برداشت میوه از اقدامات مهم برای جلوگیری از سرمازدگی درختان مرکبات است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری افزود: درختان زرد رنگ دچار کمبود عناصر منیزیم، پتاسیم و ازت بوده و به سرمازدگی حساس هستند و باید تغذیه کامل درخت بعد از برداشت میوه انجام شود.

قاسم‌نژاد، مه پاشی درختان بعد از برداشت محصول با ترکیب 2 کیلو اوره، 5 کیلو نیترات پتاسیم، 5 کیلو پتاسیم، 3 کیلو نیترات منیزیم، یک کیلو میکرو کامل و یک لیتر اسید آمینه در هزار لیتر آب را به باغداران توصیه کرد.

وی، سالم بودن میوه، تغذیه با کودهای کلسیم و پتاسیم در تابستان و احتیاط در زمان حمل و نقل میوه ها به انبار را از عوامل و نکات مهم انبارداری مرکبات عنوان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری، بر ضد عفونی میوه روی درخت چند روز قبل از برداشت تاکید کرد و افزود: اگر ضدعفونی قبل از برداشت انجام نشد برای ضدعفونی میوه های برداشت شده می توان از ترکیب 500 لیتر آب و 750 گرم قارچکش تیابندازول برای ضدعفونی 4 تن میوه استفاده کرد.

قاسم نژاد: برای افزایش باردهی درختان در فصل بهار باید محلول پاشی درختان در دی و بهمن ماه انجام شود به طوری که 10 کیلو کود اوره، یک لیتر روی و بر و یک کیلوگرم اسید آمینه در 1000 لیتر آب را طی دو مرحله در اواسط دی و اواسط بهمن محلولپاشی شود.

 انتهای پیام /س

برچسب ها: حفظ ، باغ ، مرکبات ، در برابر ، سرما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.