فرانس 24: عربستان از بازگشت ایران به عرصه بین‌المللی واهمه دارد

تحلیلگر شبکه خبری فرانس 24 اعلام کرد ایران در حال بازگشتی بزرگ به عرصه بین‌الملل است و عربستان از انزوا می‌ترسد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی فرانس بيست و چهار در گفت گويی با تحليلگر خبری خود با اشاره به ادامه تنش ها ميان تهران و رياض، و تصميم دولت کويت در خارج کردن سفير خود از ايران، به بررسی تنش ها ميان این کشور و عربستان سعودی پرداخت.

«ويرژينی ارتز،» تحليلگر خبری اين شبکه در پاسخ به اين سوال که آيا شاهد تشکيل جبهه ای سنی در برابر ايران شيعه هستيم؟ گفت: با وجود همراهی تعدادی کشور سنی با عربستان، هنوز شاهد شکل گيری جبهه سنی در اين زمينه نبوده ايم. 

او افزود: عربستان سعودی به طور  واقعی قصد دارد نشان دهد که در عرصه منطقه ای و بين المللی حرفی برای گفتن دارد. به خاطر داريد که در ماه دسامبر (31 روز منتهی به 11 دی) عربستان تشکيل ائتلافی ضد داعش را اعلام کرد که جدا از دو ائتلاف ديگر تشکيل شده به رياست آمريکا و روسيه است. در اين ائتلاف بين المللی سی و يک کشور از جمله کشورهای حوزه خليج فارس و برخی کشورهای آفريقايی مانند مالی و سنگال حضور دارند. قصد عربستان از تشکيل اين ائتلاف اين است که به طور رسمی جبهه ای را در برابر داعش شکل دهد؛ اما در واقع به دنبال مقابله با ايران است. زيرا ايران بعد از امضای توافق هسته ای در حال بازگشتی بزرگ به عرصه بين المللی است.

اين تحليلگر در پاسخ به سوالی درباره سرآغاز تنش اخير و اعدام چهل و هفت نفر در عربستان سعودی در آخر هفته گذشته و دليل بالا گرفتن اين تنش ها ميان دو قدرت منطقه گفت: در حال حاضر، عربستان سعودی از قدرت گرفتن ايران واهمه دارد. زيرا با عبور پرونده هسته ای ايران به مرحله ای ديگر که در نهايت به رفع تحريم ها و رونق بازار اقتصادی این کشور منجر می شود، عربستان سعودی نگران آن است که منزوی شود. 

او در پایان گفت: ديگر موضوعی که تغيير کرده اين است که از يک سال پيش شاهد تغييرات در مقامات رده بالای عربستاني بوده ايم. سلمان در پادشاهی جانشين عبدالله شده است. دو تن از افراد قدرتمند وی، پسرانش هستند. يکی مسئوليت وزرات دفاع را بر عهده دارد و ديگری به موضوع تروريسم می پردازد و اين دو نفر با هم رقابت می کنند. از طرف دیگر، هر دو مواضع تندی در قبال ايران دارند. 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۶ دی ۱۳۹۴
انصافا وهابیون از معنویت وقدرت ایران میترسند وانشالله از ترس قالب تهی کنند آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۶ دی ۱۳۹۴
اخی یییییییییییییییییییییییییییی
از چیه ایرانی ترسیده
وهابیون ...................
آخرین اخبار