لزوم تامین 80 درصدی هزینه بافت های فرسوده توسط دولت

یک کارشناس اقتصادی گفت: اکثر ساکنین بافت فرسوده جز اقشار آسیب‌پذیر هستند بنابراین برای نوسازی این مناطق دولت حداقل باید 80درصد هزینه‌ها را بپردازد.

غلامحسین طاهری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سال هاست که قرار است برای بافت های فرسوده اعتباراتی در نظر گرفته شود. این امر نباید مانند ساختمان های منطقه نواب باشد که در انتها آن چیزی که نصیب مردم شد ساختمان های بی‌کیفیت بود.

وی با بیان اینکه اگر قرار است دولت اراضی بافت فرسوده را سند دار کند باید فضاسازی برای نوسازی آن بافت ها وجود داشته باشد گفت: متأسفانه در بخش‌هایی از تهران این امر امکان‌پذیر نیست و همچنین شهرداری هم بدهکاری‌های زیادی دارد.

وی گفت: این اهداف نباید موجب گسترش کلان‌شهرهایی همچون تهران شود.

طاهری تصریح کرد: این اهداف بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا عملیاتی زیرا در گذشته هم قرار بر این بود که کارهایی در این زمینه صورت بگیرد اما دولت نتوانسته پیشرفتی داشته باشد.

طاهری افزود: در مکان‌یابی این ساختمان ها نیز باید دقت کافی صورت بگیرد و مانند موارد قبلی دچار اشتباه نشویم.

وی افزود: این موارد نیازمند اقداماتی از سوی دولت است نه اینکه وام هایی با سود و بازپرداخت بالا در اختیار مردم قرار دهد بلکه باید وام های بلاعوضی به مردم بدهد و خود مردم هم در این امر مشارکت کنند در غیر اینصورت مشکلات همچنان باقی خواهند ماند.

این کارشناس با بیان اینکه اکثر ساکنین بافت های فرسوده قشر آسیب‌پذیر هستند گفت: بنابراین در نوسازی این مناطق می‌بایست دولت 80 درصد هزینه‌ها را بپردازد و 20 درصد مابقی سهم مردم باشد.

طاهری معتقد است که دولت می‌خواهد با بازی کردن با کلمات بازار مسکن را ارتقا دهد در حالیکه 40 درصد اقشار ضعیف حتی تا 30 سال آینده هم نمی‌توانند صاحب خانه شوند.

وی معتقد است: اگر اعتبارات مسکن مهر به بافت فرسوده تعلق می‌گرفت دیگر با شهرک‌های اقماری و ساخت و سازهای بی‌کیفیت مواجه نبودیم.

طاهری به دامنه منطقه همت اشاره کرد و گفت: این منطقه از وضعیت بسیار نامطلوبی برخوردار است بنابراین نباید بی‌جهت به توسعه ادامه بدهیم و به جای طرح‌های نامناسب قبلی و توسعه بدقواره شهر می‌بایست بافت‌های فرسوده در اولویت قرار می‌‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه دولت باید کلان‌شهرها را رها کند و از جهاتی همچون زیرساخت ها، امکانات آموزشی و ... آینده‌نگری داشته باشد، گفت: دپو کردن و جمع کردن مردم در یک نقطه اشتباه است و افزایش جمعیت، آلودگی و... را باید مدنظر قرار داد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار