افزایش ۵ درصدی پرونده‌های گمشدگان

مصطفایی از راه‌اندازی آزمایشی مرکز رسیدگی به امور مفقودشدگان خبرداد و گفت: پلیس با تعامل و همکاری سایر ارگان‌های ذیربط از جمله سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها در صدد راه‌اندازی این مرکز است.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ مصطفی‌ای گفت: فقدان اشخاص و بی‌اطلاعی از سرنوشت آن‌ها یکی از تلخ‌ترین وقایعی است که احتمال وقوع آن برای افراد جامعه متصور است و خانواده‌های بی‌خبر از عزیز گمشده به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند تا نشانه‌ای از مفقودی خود بیابند.
 
وی افزود: بخشی از پرونده‌هایی که به پلیس آگاهی ارجاع و در حوزه جرائم جنایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، پرونده‌های فقدان افراد است.
 
معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا ادامه داد : در خصوص فقدان افراد "جرم انگاری" نشده است و ماده‌قانونی مشخصی که تعریف صریحی از این موضوع ارائه و نوع برخورد با آن را مشخص نماید، وجود ندارد.
 
وی بیان کرد : پلیس ضمن تعامل با مراجع قضائی نسبت به پرونده‌های فقدان افراد نگاه ویژه‌ای دارد و با توجه به تجارب به‌دست‌آمده، لازم می‌داند این پرونده‌ها را با حساسیت، پیگیری و سرنوشت افراد را مشخص نماید.
 
سرهنگ مصطفایی بابیان اینکه از دیدگاه تخصصی پلیس، پرونده‌های فقدان افراد دارای دو جنبه است، گفت: یک دسته از مفقودشدگان افرادی هستند که با میل و اراده محل زندگی، اقامت، کار و ... خود را ترک کرده و جهت دستیابی به موقعیت بهتر وزندگی مطلوب‌تر با "فرار" از شرایط سخت گذشته، حاضر به بازگشت نیستند و عنوان "فرار از منزل" به آن‌ها اطلاق می‌شود.
 
معاون مبارزه با جرائم جنایی  پلیس آگاهی ناجا ادامه داد : دسته دیگر از مفقودشدگان، افرادی هستند که بدون میل و اراده از منزل و محل کار خارج و قادر به بازگشت نیستند.
 
آموزش مستمر کارآگاهان، استفاده از تجهیزات نوین
 
این مقام مسئول اضافه کرد : درواقع دسته دوم؛ که کمتر از 20 درصد کل پرونده‌های فقدان هست، موردتوجه پلیس بوده و مصداق واقعی پرونده‌های فقدان هستند.
 
وی خاطرنشان کرد : در پرونده‌ای دسته دوم فرد به دلیل صغر سن، کهولت سن و اختلالات روانی قادر به بازگشت نبوده و یا به دلیل وقوع حادثه یا وقوع جنایت ( قتل و آدم‌ربایی) امکان بازگشت ندارد.
 
سرهنگ مصطفی‌ای ادامه داد : پلیس آگاهی با آموزش مستمر کارآگاهان، استفاده از تجهیزات ، امکانات نوین و به‌روز نمودن دانش خود سعی دارد کیفیت رسیدگی به این پرونده‌ها را بالابرده و پرونده‌های بلاتکلیف را به حداقل برساند .
 
وی افزود : در راستای رسیدگی به این پرونده‌ها، پلیس آگاهی با تعامل و همکاری سایر ترجمان‌های ذی‌ربط ازجمله سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها و .... درصدد "راه‌اندازی مرکز رسیدگی به امور مفقودشدگان" است.
 
معاون مبارزه با جرائم جنایی  پلیس آگاهی ناجا بابیان اینکه سوابق موجود بیانگر افزایش حدود 5 درصدی تعداد پرونده‌های فقدان افراد در مهروموم‌های اخیر است ، اشاره کرد : در این میان ترک منزل افراد به دلیل اختلافات خانوادگی سهم بیشتری به خود اختصاص می‌دهد.
 
پیامدهای فرار از خانه
 
این مقام مسئول در تشریح پیامدهای این معضل اجتماعی تأکید کرد : آسیب‌های خانوادگی و اجتماعی از اولین پیامدهای مخرب این معضل است ،آسیبی که می‌تواند بهداشت روانی فرد و جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.
 
سرهنگ مصطفی‌ای بابیان اینکه در این میان، پدیده خانه گریزی زنان و دختران نمود و تأثیر منفی بیشتری در جامعه خواهد داشت، گفت : این افراد به‌عنوان سوژه‌های سهل و آسان، طعمه افراد سودجو شده، در ابتدا قربانی جرم می‌شوند و در ادامه به‌عنوان  "مجرم" در جامعه فعالیت خواهند کرد.
 
معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا  بابیان اینکه کودکان به دلیل وضعیت جسمانی،نداشتن قوه تشخیص و تمییز کافی،  ممکن است توسط افراد فرصت‌طلب، "طعمه" قرار گیرند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند ، یادآور شد : لازم است به افراد مسن و دارای اختلال حواس نیز  توجه بیشتری شود و در صورت امکان تجهیزاتی که قابل‌ردیابی هست، در اختیار آن‌ها قرار گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه باید به موضوع اغفال دختران وزنان نیز توجه بیشتری شود،گفت : این افراد گاهی فریب‌خورده و با وعده واهی کار، ازدواج و ... خانواده خود را ترک می‌کنند و بدون داشتن هدف یا مکان مشخص در شهرها رها می‌شوند که متأسفانه در همان ساعات اولیه طعمه افراد سودجو شده و پیامدهای جبران‌ناپذیری پیش روی آن‌هاست که لازم است در این زمینه "آگاهی بخشی" صورت گیرد.


منبع: نسیم
 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار