مکمل های غیرقانونی در داروخانه ها چه می کنند

بعد از گذشت چندین سال از ورود مکمل‌های ورزشی به کشورمان هنوز هم درستی و سلامت آن‌ها برای کسی روشن نیست و نحوه نظارت بر آن ها محل تامل است.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان بار‌ها و بار‌ها در رسانه‌های گوناگون کشورمان از زبان کارشناسان آگاه در بخش ورزش هشدار‌هایی جدی پیرامون خطرات تجویز و استفاده نا‌ آگاهانه از مکمل‌های رنگارنگ ورزشی که این روز‌ها در هر کوچه و بازاری به وفور یافت می‌شود شنیده شده اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا گوش کسی به این سخنان بدهکار است یا خیر؟

مکانیزمی برای مبارزه با پدیده مکمل های غیر مجاز وجود ندارد

شواهد امر نشان می‌دهد که برخی از مسئولان و سازمان‌های مرتبط هیچگونه برنامه و جدیتی درباره کنترل، نظارت و ساماندهی ورود و فروش این محصولات نداشته و اگر هم بوده کفایت نکرده است زیرا اگر چنین مکانیزمی (روش کار) وجود داشت شاهد افزایش روز‌افزون این‌گونه فروشگاه‌ها در کشور نبودیم و افراد سود‌جو نیز توان گسترش دامنه فعالیت خود را نداشتند.

البته این روز‌ها برخی داروخانه‌ها زیر پرچم وزارت بهداشت و در مان وآموزش پزشکی به خط مقدم فروش این کالا‌ها تبدیل شده‌اند که البته به سبب اعتماد عمومی نسبت به داروخانه ها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد این موضوع سبب ایجاد حس دوگانگی در ورزشکاران و علاقه‌مندان به ورزش شده و از خود می‌پرسند که اگر این مکمل‌ها نا‌مناسب هستند چگونه سر از این اماکن در‌آورده‌اند؟ واین موضوع البته برای برخی مکمل ها لحاظ می شود و چندین قلم از آنها نیز با مجوز لازم و بدون ضرر وزیان در حال توزیع است.

دکتر عبد‌المهدی نصیر‌زاده عضو هیأت علمی و مدیر کل تربیت‌بدنی دانشگاه پیام‌نور در این‌باره بیان داشت: این مشکل به شکل ریشه‌ای باید حل شود،‌اینکه هر‌از‌چند‌گاهی گفته می‌شود که وزارت ورزش، فدراسیون بدنسازی یا فدراسیون پزشکی ورزشی باید متولی این امر باشد گفته نا‌درستی است زیرا وزارت ورزش اختیارات، توانایی و متخصص مبارزه و جلوگیری از این موضوع را ندارد، برای نمونه ماهیت کار فدراسیون بدنسازی به مانند سایر فدراسیون‌ها آموزش و برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی در جهت کسب قهرمانی است و یا فدراسیون پزشکی ورزشی که تنها مأمور مبارزه با دوپینگ و فرهنگ‌سازی در‌این زمینه می‌باشد.

وی ادامه داد:‌ کوتاهی وزارت بهداشت ودرمان در‌این خصوص کاملا مشهود است به‌طوری‌که حتی نظارت درستی بر عملکرد داروخانه‌ها در این بخش وجود ندارد و داروخانه‌ها به شدت در زمینه فروش و توزیع این مکمل‌ها فعالند، برای نمونه داروخانه‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که اصلا معلوم نیست اینها داروخانه هستند یا مکمل‌فروشی!

نصیر‌زاده ابراز کرد: البته مکمل‌ها مواد بسیار خوب و کار‌آمدی هستند در صورتی که عاری از هرگونه مواد هورمونی و نیرو‌زا باشند که در حال حاضر مکمل‌هایی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند این شرایط را ندارند و تمام این گفته‌ها اگر لازم باشد با اسنادشان قابل انتشار است.

وی درباره این پرسش که اگر مکمل‌های موجود در داروخانه‌ها از سلامت لازم برخوردار نیستند پس چگونه با مجوز وزارت بهداشت در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند بیان داشت:‌ما هم سؤالمان همین است که در این‌باره مسئولان وزارت بهداشت باید پاسخ‌گو باشند.

سهم بزرگی از سلامت جامعه در گرو رسیدگی به این مکمل هاست

مدیر کل تربیت‌بدنی دانشگاه پیام‌نور در آخر با بیان اینکه برای تحقق این مهم باید ابتدا قانونی در مجلس شورای‌اسلامی توسط نمایندگان محترم تصویب شود و در گام بعدی تمام دستگاه‌های مربوطه نیز با همکاری و جدیت تمام این موضوع را تا رسیدن به نتیجه مطلوب دنبال کنند زیرا سهم بزرگی از سلامت فردای جامعه ما در گرو تصمیماتی است که امروز در بخش ورزش گرفته می‌شود که در نهایت سبب افزایش نشاط اجتماعی و کاهش هزینه‌های دولت و مردم خواهد شد.

دکتر علی رستگار مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،‌در خصوص مکمل‌های ورزشی موجود در داروخانه‌ها و مشاهده مواد دوپینگی در برخی از آنها گفت:‌ تمام فرآورده‌هایی که مجوز رسمی دارند نشان سازمان غذا و دارو روی آنها ثبت می‌شود که زیر آن شماره پرونده سازمان غذا و دارو نوشته شده است.

این فرآورده‌ها مراحل قانونی را برای دریافت مجوز دریافت کرده‌اند و تولید‌کننده و صادر‌کننده آن مشخص است بنابراین در صورت مشاهده تخلفی در مورد هر‌یک از آن‌ها به راحتی می‌توانیم آن را پیگیری کنیم.

وی در خصوص فرآورده‌ها و مکمل‌های ورزشی که مجوز ندارند، عنوان کرد: ‌برخی مکمل‌های ورزشی در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها بدون مجوز هستند که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند چرا که این فرآورده‌ها سود خوبی برای فروشندگان دارد.

از آنجایی که نظارت و کنترل بر داروخانه‌ها زیاد است از این دست موارد در داروخانه‌ها را کمتر شاهد هستیم. خیلی از باشگاه‌های ورزشی از این مکمل‌ها استفاده می‌کنند.

همه ی مکمل ها غیر مجاز نیستند

رستگار ضمن تاکید بر نظارت موردی مکمل‌های ورزشی در خصوص بررسی‌های محتوایی آن‌ها، تصریح کرد:‌خیلی از مواد موجود در مکمل‌های ورزشی، مواد تقویتی برای ارتقاء سیستم ایمنی بدن هستند. به همین جهت ممکن است در برخی از این فرآورده‌ها موادی باشد که موجت تقویت نیروی عضلانی گردد. همه‌ی مکمل‌های مجوز‌دار تحت نظارت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار دارند و آن‌هایی که مجوز ندارند قاچاق محسوب می‌شوند.

وی افزود: وجود هورمون‌ها و مواد نیرو‌زا در مکمل‌های ورزشی مشکلی ایجاد نمی‌کنند به شرط آنکه مجوز داشته باشند ولی اگر مجوز نداشته باشند قطعا به صورت غیر‌قانونی وارد بازار شده‌اند و با موارد این چنین برخورد قانونی خواهند شد.

وی در خصوص سازمان مسئول و ناظر به تخلفات این‌چنین گفت: در صورت بروز هرگونه تخلف در زمینه مکمل‌های ورزشی در داروخانه‌ها سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به عنوان مسئول و ناظر با متخلفان برخورد خواهد کرد.


*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیدوحید
۱۶:۰۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
توراخداداروی خارجی بنام والسایت برام تهیه کنید جانم درخطره
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۶:۴۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
بر اساس تجربه شخصی میگم که
مکمل هایی که در ایران تولید میشن یا مکمل های وزارت بهداشتی که تو ایران بسته بندی میشن کیفیت فوق العاده پایینی دارن و صرفا اتلاف وقت و هزینه است.
مکمل های خارجی هم که عمدتا تقلبی هستن چون ایران تحریمه و این برند ها تو ایران نمایندگی ندارن.
Iran (Islamic Republic of)
morteza
۱۰:۳۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
والله بخدا ...هر کی یچیزی میگه
یکی میگه مکمل های داروخانه ای از کیفیت لازم برخوردار نیستند و بعضیاشون حتی مضرن یکی دیگ میگه از فروشگاه نگیر برو داروخونه بگیر
ما که نفهمیدیم چی شد آخر
تو این دوره زمونه ب هیچکی هم ک نمیشه اعتماد کرد
United States of America
ناشناس
۰۱:۰۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
سلام
اقا شما که این همه کمک میکنید و حرص ما رو میخورید
خب چرا یه جای معتبر معرفی نمیکنید که ما مکمل رو از اونجا خریداری کنیم؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۰ دی ۱۳۹۴
بجز مکمل هایی که دارای استروئید آنابولیک هستند بقیه ی مکمل های ورزشی مشکلی ندارن..
من خودم 3 سال هست دارم مصرف میکنم و نتیجه هم دیدم ..تنها چیزی که ممنوع هست و عوارض جبران ناپذیری دارن مجموعه های استروئید آنابولیک ها هستند ک هم دوپینگ محسوب میشن و هم بخاطر داشتم مقدار خیلی زیاد هورمون باعث نارسائی قلبی.کبدی و کلیوی میشن
آخرین اخبار