گزارش/

آیا سن بزهکاری در کشور پایین آمده است ؟

دلایلی همچون کارکردن در حوزه قاچاق، خرید و فروش مواد مخدر، کلاهبرداری، خشونت، جرایم اینترنتی و...

آیا سن بزهکاری در کشور پایین آمده است ؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان: در جامعه ای زندگی می‌کنیم که روند سنی آن رو به افزایش است. این در حالی است که بسیاری از افراد بازداشت شده در زندان‌ها قشر جوان جامعه هستند. دلایلی همچون کارکردن در حوزه قاچاق، خرید و فروش مواد مخدر، کلاهبرداری، خشونت، جرایم اینترنتی و... آخر و عاقبت بسیاری از جوانان را به حبس کشانده است.ولی با همه این تفاسیر دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث افزایش جرایم در بین نوجوانان و جوانان شده‌است.

* جوانان بیشتر در معرض خطراند

اینکه جمعیت کثیری از زندانیان ما را جوانان تشکیل می‌دهند گویای این واقعیت است که آن‌ها نسبت به افراد مسن بیشتر تحت تأثیر عومل ارتکاب جرم و آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند و اگر تمهیداتی را برای کاهش این معضل در نظر نگیریم ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور با خطر بزرگی روبه‌رو شویم.

 امیر مرتضوی ، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی می‌گوید: در سال 93 نسبت به سال 92 شاهد کاهش 25 درصدی جمعیت کیفری مجرمین زیر 18 سال بوده‌ایم و در 10 سال گذشته نیز سن وقوع جرم بین 25 تا 35 سال بوده است که حالا این سن به 18 تا 25 سال رسیده است.

* افزایش جرایم سبک

اگر واقعا نگران رشد زندانیان جوانمان هستیم، می بایست در قدم اول عامل اصلی وقوع جرم را شناسایی و ریشه‌یابی کنیم تا بتوانیم به کنترل و پیشگیری آن بپردازیم. تجربه‌ها نشان داده است که کاهش مجازات نه تنها موثر نیست بلکه باعث افزایش ارتکاب جرم می‌شود.

با توجه به این که برای مقابله با کج‌روی‌های برخی جوانان و نوجوانان تنها به مجازات آن‌ها نمی‌توان بسنده کرد، باید عاملی قوی‌تر و مناسب‌تر جایگزین آن کرد و باید مطمئن بود که بستر خانواده خیلی بهتر می‌تواند کمک حال باشد.

خسروشاهی که 5 سال پیش شاهد بازداشت و زندانی شدن پسرش به جرم قتل عمد بوده است، می‌گوید: شاید اگر سایه پدر و مادر، حاکم بود و فرزندانم در کنار پدرشان و تحت تربیت او بزرگ می‌شدند، در حال حاضر شرایط زندگیمان متفاوت بود.اعتیاد پدر خانواده یکی از عوامل مهمی بود که باعث شد فرزندم نیز دچار بلای خانمان سوز شود و دست به چاقو برده و  باعث کشته ‌شدن یک جوان شود.

* زندانیانی که دوباره طعم زندان را می‌چشند! 

این روزها بیشترین آمار جوانان زندانی مختص جرایمی نظیر کشیدن چک‌‌های بی‌محل، بدهکاری و همچنین عدم پرداخت مهریه است. در این بین جوانانی که به علت جرایم کوچک و غیر جنایی در حبس به سر می‌برند به نوعی با ارتباط برقرار کردن و معاشرت با زندانیان سابقه‌دار تحت تأثیر قرار می‌گیرند و این اتفاق به خودی خود نیز اثر سوء دارد.

دکتر هادی معتمد، از دیدگاه آسیب‌شناسی درباره کاهش سن بزهکاری می‌گوید: به سه دلیل است که افراد بزهکار اجتماعی خطاب قرار می‌گیرند ؛ در درجه اول کسانی که از نظر بیولوژیک و مشکلات درونی شخصیتی به سمت این جرایم روی می‌آورند، یا این که مشکلات خانوادگی نظیر بی‌سرپرستی یا بدسرپرستی افراد را مستمر آزاد بار می‌آورد و همچینین این اتفاق می‌تواند ناشی از معضلات اجتماعی مثل بیکاری و شرایط نامناسب جامعه رخ دهد.در صورتی که این افراد ، پس از آزاد شدن و رهایی از بند، دوباره با آن سه عامل برخورد نکنند، یکی از آن علل‌های زمینه‌ای حذف شود مثل برطرف شدن اعتیاد والدین که زمینه خانوادگی را مهیا می‌سازد یا این که شخص شرایط ازدواجش فراهم شود که آن هم آسیب و معضلات اجتماعی را می‌زداید.

* حمایت از زندانی 

اکثریت کسانی که در زندان‌ها به سر می‌برند، متأهلند ؛ این که جوانان متأهل بخش عمده زندانیان را تشکیل می‌دهند تا حدودی نگران کننده است.

رئیس سازمان زندان ها می‌گوید: باید از خانواده‌های زندانیان حمایت ویژه‌ای شود و این نیز نیازمند آن ‌است که در ابتدا به خود زندانی کمک شود تا دوباره تجربه تلخ زندان را نداشته باشد.

اگر چنین فردی بعد از دوران حبس، شغل و منبع درآمدی داشته باشد احتمال آن که به سمت خلاف برگردد بسیار کمتر است.

* به فکر آینده‌سازان کشور باشیم

این را به یاد داشته باشیم که با زندانی شدن یک فرد متأهل نه تنها خودش آسیب‌پذیر می‌شود بلکه یک خانواده را هم به آن سمت سوق می‌دهد. 

جوانان آینده‌سازان هر جامعه ای هستند و وقتی آینده‌سازان یک جامعه در زندان‌ها به سر ببرند،بخش عمده ای از پتانسیل های آن از دست خواهد رفت.

گزارش از نیلوفر افتتاحی



انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۷ دی ۱۳۹۴
بیکاری عامل اصلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۳ دی ۱۳۹۴
واقعا این خیلی بده سن بزهکاری ا.مده پائین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۳ دی ۱۳۹۴
واقعا این خیلی بده سن بزهکاری ا.مده پائین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۳ دی ۱۳۹۴
واقعا این خیلی بده سن بزهکاری ا.مده پائین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۰ دی ۱۳۹۴
بله؛ سن بزهکاری در کشور پایین آمده است. البته از نگاه دیگری آگر برخی نظر مرا قبول ندارند، اینگونه میتوان تعبیر کرد که در کل دوران زندگی حس کودکی به انسان دست میدهد...تلنگر!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۰ دی ۱۳۹۴
سلام خبرنگار محترم سوال؟
علت جرم ،بزهکاری ،

اگه قانون تشدید مجازاتها را بیشتر کند کسی جرعت جرم بزهکاری چک بلامحل...به سرش نمی زند. لطفا تحقیق کنید
آخرین اخبار