ایران رتبه دوم را در شاخص‌های کنترل بیماری‌های غیر واگیر در جهان دارد

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: ایران پس از برزیل رتبه دوم را از لحاظ اقدامات و شاخص های کنترل بیماری‌های غیر واگیر در جهان دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت در خصوص شاخص‌های بهداشت جهانی برای رتبه‌بندی کشورها در کنترل بیماریهای غیر واگیر گفت: سازمان ملل متحد برای کاهش علت مرگ که بیشترین عامل آن بیماری‌های غیر واگیر بوده است، 10 شاخص را مورد بررسی قرار داده است که در کشور ما 86 درصد از مرگ و میرها به علت بیماری‌های غیر واگیر و 48 درصد به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد، در این رتبه بند ایران و انگلیس رتبه دوم را پس از برزیل از لحاظ اقدامات و شاخص‌های کنترل بیماری‌های غیر واگیر کسب کرده است. 

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی در زمینه کنترل و کاهش مصرف سیگار و دخانیات 4 اقدام را ذکر کرده است که ما 3 مورد را انجام داده‌ایم و فقط در زمینه مالیات که مورد چهارم است هنوز نتوانسته‌ایم اقدامات مناسب را انجام دهیم. از جمله مواردی که سازمان بهداشت جهانی برای رتبه بندی کشورها مورد بررسی قرار داده است، در زمینه سدیم ،روغن ترانس و اشباع، مارکتینگ محدودیت مواردی که برای کودکان آسیب رسان است مثل پستانک، شیر خشک، و شیر مادر،  که فعالیت فیزیکی و اطلاع رسانی در خصوص اعضای ناسالم و گایدلاین ها برای کنترل بیماری‌های اصلی و در نهایت دارو در نظر گرفته است که در نتیجه آن تلاش دارد تا سال 2025 میزان مرگ و میر را در دنیا 25 درصد کاهش دهد. 

وی در ادامه گفت: آنچه که مهم است، این است که عوامل خطر رفتاری و بیولوژیک است که برنامه‌های مورد نظر برای کنترل عوامل خطر و تنها مربوط به وزارت بهداشت نیست، در دل وزارت بهداشت بخش دارو و نیروی انسانی و تحقیقات مطرح است. مثلا در موضوع آلودگی هوا ، دارو، درمان و اورژانس دخیل هستند . 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار