رای الیوم بررسی کرد: اهداف اردوغان از سفر به عربستان

یک پایگاه خبری عربی هدف سفر رئیس جمهور ترکیه به ریاض را رویارویی با روسیه و رایزنی درباره تقویت پیمان با عربستان و قطر در قبال سوریه دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری رای الیوم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به منظور جلب حمایت برای رویارویی با روسیه و تحریم های این کشور و نیز تقویت پیمان سه جانبه ترکیه ای، سعودی و قطری، به ریاض سفر می کند.

این پایگاه خبری می افزاید: سفر روز سه شنبه اردوغان که به دعوت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان انجام می شود، قابل پیش بینی بوده و غافلگیرکننده نیست، زیرا با توجه به تحولات شتاب زده در سوریه، چنین دیداری بین رهبران دو کشور که نقش اساسی در این موضوع دارند امری ضروری به نظر می رسد.

نکته قابل توجه این است که دعوت پادشاه عربستان از رئیس جمهوری ترکیه دو روز پس از کشته شدن «زهران علوش» سرکرده گروه موسوم به جیش الاسلام صورت گرفت که هم پیمان ردیف اول رهبران سعودی و ترکیه است و کشته شدن وی ضربه شدیدی به عربستان و ترکیه و نقشه های آنها برای سرنگونی نظام سوریه وارد کرد.

پایگاه خبری رای الیوم ادامه داد: گذشته از اینکه علوش در حمله جنگنده روسی و یا سوری کشته شده باشد، این عملیات و انجام دقیق آن نشانگر رخنه امنیتی نظام سوریه و دستگاه های اطلاعاتی این کشور به مخالفان سوری است.

به ویژه اینکه این عملیات چند روز پس از برگزاری کنفرانس مخالفان سوریه در ریاض انجام گرفت که نماینده زهران علوش نیز در آن حضور داشت و به عنوان عضو شورای عالی نظارت بر هیات مذاکره کننده مخالفان سوری انتخاب شد.

رای الیوم تاکید کرد: رهبران سعودی در پی کشته شدن زهران علوش که در محافل زیادی هدف از آن شکست کنفرانس مخالفان سوری در ریاض و عدم موفقیت آن عنوان گردید، دچار ناکامی و عصبانیت شدند.

علاوه بر این چه بسا هدف از کشتن علوش پاسخی به بیانیه پایانی کنفرانس مخالفان سوری در ریاض و اظهارات محمد بن نایف ولیعهد عربستان بود که کنار رفتن بشار اسد را به عنوان پیش شرط آغاز مرحله انتقالی در سوریه دانست.

شاید بارزترین نشانه های عصبانیت رهبران سعودی عدم موافقت آنها با سفر «الکساندر لاورنتیف» فرستاده پوتین باشد که قرار بود برای بررسی تحولات سوریه بعد از تل آویو و قاهره از ریاض دیدن کند.


به گزارش این پایگاه خبری، به طور قطع مسائل دیگری نیز وجود دارد که کم اهمیت تر از موضوع سوریه نبوده و این مسائل در دستورکار مذاکرات بین رهبران عربستان و ترکیه خواهد بود. یکی از بارزترین آنها مسئله نزدیک شدن ناگهانی مصر و عربستان و اعطای کمک هشت میلیارد دلاری عربستان به مصر به منظور سرمایه گذاری برای بهبود اوضاع اقتصادی وخیم این کشور و رفع نیازهای سوختی قاهره طی پنج سال آینده است.

علاوه بر این رئیس جمهوری ترکیه نیز به سرمایه گذاری های مشابه عربستان و افزایش سطح مبادلات تجاری بین دو کشور چشم دوخته است تا از این طریق تحریم های اقتصادی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه وضع کرده است جبران شود، تحریم هایی که روسیه در واکنش به اقدام آنکارا در ساقط نمودن جنگنده روسی سوخوی و کشته شدن یکی از خلبانان آن کشور وضع کرد.

از سوی دیگر رئیس جمهوری ترکیه نگران است که نزدیکی عربستان و مصر به دوری بین آنکارا و ریاض منجر شود و به تغییرات مثبت در خصوص موضع عربستان نسبت به اخوان المسلمین بیانجامد. حزبی که قویترین مخالف نظام مصر یعنی هم پیمان راهبردی حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه است.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۷ دی ۱۳۹۴
چه هدفی ؟! دیکتاتو رها هم مگه هدف دارن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۷ دی ۱۳۹۴
پدر داعش و تروریسم در منطقه به دیدار مادر داعش و تروریسم در منطقه رفت !!!!!!!
آخرین اخبار