در شب نکوداشت شاعر انقلابی؛

اسفندقه یکی از بهترین شاعر روزگار ماست

امیری اسفندقه با تمام هنرمندان از جمله خوش‌نویسان و موسیقی‌دانان و اهل معرفت خراسان در ارتباط است.

آرزو دارم در ایرانی زندگی کنم که جناح نداشته باشدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بستمین مراسم شب شاعر نکوداشت مرتضی امیری اسفندقه به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج با حضور مرتضی امیری اسفندقه، ‌سید علی موسوی گرمارودی، حاج علی انسانی، علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، و صادق رحمانی و... امروز در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

مرتضی امیری اسفندقه گفت: من با شعر آمیخته‌ام و از هر کوچه‌ای می‌گذرم شعر بر سر راهم سبز می‌شود. ما مدیون شهدا و مدیون همه رنگ‌های پرچم ایران هستیم و اگر خط‌شکنان نبودند هیچ چیز از ما هم نبود. در این سه دهه چندین شاعر خوب ورود کردند و رفتند و شعر‌شان از خطوط قرمز جهان رد شد مثل قیصر امین‌پور و علیرضا قزوه.

وی ادامه داد: من به این نکوداشت دل ندادم، پر دادم. اما با دلم آمدم.
 
مرتضی امیری اسفندقه صحبت های خود را با بیت شعری به پایان رساند.
     
سید علی موسوی گرمارودی شاعر در خصوص طنز در شعر اسفندقه گفت: در زمانی که من سردبیر «گلچرخ» بودم گفتم تا زمانی که زنده هستم باید کار‌های اسفندقه چاپ شود. در طی چهار سالی که من در تاجیکستان بودم نزدیک به چهل مرتبه از طریق تلفن و افراد مختلف برای اسفندقه پیام فرستادم که به تاجیکستان بیاید تا من او را ببینم و او نیز تاجیکستان را ببیند. پس از این که من تهران آمدم او یک چکامه اخوانی به من داد. او هر چه که می خواند از بر می‌شود و حافظه‌اش تحسین‌برانگیز است. 

وی اشعاری را از امیری اسفندقه در خلال برنامه قرائت کرد و در ادامه اشعاری از خودش را به او تقدیم کرد.

حاج علی انسانی در خصوص این شاعر گرانقدر گفت: امیری اسفندقه جایگاه شعری‌اش را آیندگان خواهند دید و جایگاه خاصی برای خواص دارد. او فردی مهربان،‌متواضع، مؤدب است که در طی بیست سال اخیر او را این چنین شناخته‌اند. امیدوارم شاهد بزرگداشت‌ها و پاسداشت‌هایی باشیم که مردم بیشتر با اشخاصی همچون امیری اسفندقه آشنا شوند زیرا او مورد علاقه بسیاری از مخاطبان شعر است. 

علیرضا قزوه نیز در ادامه این برنامه با اشاره به شخصیت مرتضی امیری اسفندقه گفت: صحبت کردن راجع‌به امیری اسفندقه هم سخت است و هم آسان. این روز‌ها به ایام 9 دی نزدیک می‌شویم . او کسی است که در این وادی شعر سروده است.

وی ادامه داد: اسفندقه در آن زمان می‌گفت اگر مرا کتکم بزنید از خط انقلاب خارج نمی‌شوم. او شعر‌هایش را همیشه برایم می‌خواند و به اندازه یک دفتر چاپ نشده راجع‌به این ماجرا شعر دارد و حتی آن‌ها را برای رهبری خوانده است ولی هیچ کدام از این‌ها برای امیری اسفندقه اجر مادی نداشته و ندارد. 

قزوه تصریح کرد: امیری یکی از بهترین شاعر روزگار ماست، من خودم از شفیعی کدکنی شنیدم که خطاب به امیری اسفندقه گفت قصیده «رو به دریا» تو از قصیده «دماوند» ملک‌الشعرا بهار هیچ چیزی کم ندارد و حتی او قصیده‌ای هم برای اسفندقه گفته است. 

مصطفی محدثی خراسانی شاعر اظهار داشت: ما در خراسان این توفیق را داشتیم که از اولین روز‌هایی که وارد حوزه فرهنگ می‌شویم زیر سایه بزرگانی قرار می‌گرفتیم که از همان ابتدا توقع ما را از خودمان بالا می‌برند، ما تا پایان عمر هم این مسیر رو به رشد را هم ادامه می‌دهیم ولی باز خودمان را شاگرد آن بزرگان می‌دانیم. کسی که تازه وارد حوزه فرهنگ و شعر و ادب می‌شود به او اشخاص بزرگ ادبی خراسان مانند قهرمان و قدسی را معرفی می‌کنند اما خود این اشخاص امیری اسفندقه را به شاگردان و نوقلمان معرفی می‌کنند. 

وی در ادامه افزود: امیدواریم جای خالی اخوان را امیری اسفندقه در خراسان پر کند. او اهل خلوت‌ها و تنهایی‌های عمیق است و از طرفی وقتی در جمع قرار می‌گیرد مانند شمع محفل است. حضور او همیشه تأثیرات بسزایی داشته و هیچ استعدادی را در دهه 60 و 70 نمی‌بینیم که امیری اسفندقه کشف نکرده باشد و اگر کشف شده باشد او موجب شده ظرفیت‌های بیشتری در آن فرد دیده شود.  امیری اسفندقه با تمام هنرمندان از جمله خوش‌نویسان و موسیقی‌دانان و اهل معرفت خراسان در ارتباط است و ارتباط او تنها مربوط شعر و شاعری نیست.

محدثی خراسانی ادامه داد: همه امیری را با روحیه بی‌تکلف، صمیمی و صراحت بودن و به دور از آداب و تشریفات ادبی می‌شناسند و همین روحیه او توانست تأثیرات عمیق و ژرفی را روی نسل جوان خراسان بگذارد. روش معرفتی امیری اسفندقه متفاوت است با کسان دیگری که در این حوزه هستند. عرفان او زاویه‌گریز نیست و در جای خودش عرفانی همراه با حضور و ظهور دارد.

صادق رحمانی شاعر خاطرنشان کرد: شاعری که شعر می‌سازد و شاعری که شعر می‌گوید با هم متفاوت‌اند. شاعری که شعر می‌سازد خیلی باید تقلا کند اما نبوغ و بداهه‌ای که بر امیری اسفندقه می‌بینیم ذاتی است. وی در حالی که شعری را با سهولت می‌گوید دارای استواری است، معمولاً‌شاعران ما شاید در زمینه بداهه استعداد داشته باشند ولی آن استواری و استحکام لازم  را ندارند. 

رحمانی اظهار داشت: عواملی که باعث می شود انسان شعر بگوید خشم، غرور، سفر، عشق و... است اما  عواملی که موجب شده امیری شعر بگوید وطن‌دوستی، واکنش نسبت به مسائل روز ما یکی از الهامات شعر اوست که در تمام شرایط سخت و آسان شاعری مردمی بوده است.

این شاعر در پایان گفت: در طی پنج سالی که ما با امیری اسفندقه همکاری کردیم فرصتی مغتنم برای شناخت او بود. 

سعید حدادیان مداح، امیری را از نگاه خود اینگونه بیان کرد و گفت: اگر بخواهیم شاخصه‌ای در حدود این شاعر است را بیان کنیم ویژگی استاد‌ پذیری و استاد محوری اوست که حتی بعد از درگذشت استادان خود همواره از آنها یاد کرده و با یاد‌ آنها زندگی می کند. او به عنصر نسل جدید توجه و محبت کافی و وافی دارد. او با شاعرانی جوان چنان مهربان است که صبر و حوصله ما نمی‌پذیرد و همیشه آنها را تحسین می‌کند.

مرتضی امیری اسفندقه مرا به یاد این شعر می‌اندازد: «درس معلم ار بود زمزمه محبتی    جمعه به مکتب آورد طفل گریز پا را» .


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار