ربیعی گفت: بدون همدلی و همزبانی قادر نخواهیم بود به مسائل داخلی پاسخ دهیم.

بدون همدلی و همزبانی سوالات در مسائل داخلی بدون پاسخ می‌ماندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوال ملی موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد، گفت: بدون شک جوهر و روح اصلی همه انبیاء توحید بوده و بهترین جلوه توحید در عرصه عمل اجتماعی وحدت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز نیازمند وحدت بیشتری هستیم، تصریح کرد: این سوال پیش روی ماست که در برابر چه مشکلات و مسائلی باید بیش از گذشته وحدت داشته باشیم اظهارداشت: اگر از عرصه خارجی بگذریم که به اعتقاد من مهمترین مسئله امروز شکل‌گیری اسلام آمریکایی در قالب داعش است، برگردیم به مسائل داخلی خود که بدون همدلی و همزبانی قادر نخواهیم بود به بسیاری از مسائل در عرصه داخلی پاسخ دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دولت در این دوره نیازمند تصمیمات جداگانه‌ای برای حل مشکلات است، متذکر شد: امروز دولت در شرایطی که خودساخته نیست و به او به ارث رسیده باید اصلاحات اساسی صورت دهد.

وی تاکید کرد: امروز دولت در پایه‌های سست و مسیر طی شده و به ارث گذاشته شده باید تصمیمات اساسی بگیرد که همه اینها نیاز به وحدت و انسجام و ائتلاف ملی دارد.

وزیر تعاون، رفاه و کار اجتماعی با اشاره به اینکه آقای ثروتی در سه حوزه بیکاری، فقر، رفاه اجتماعی و مسئله سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به مسائلی را اشاره کردند، گفت: خدای را شاکرم که در وزارتخانه‌ای قرار گرفته‌ام که با زندگی مردم  ارتباط مستقیم دارد و من با توجه به افزایش سوالات به مجلس پاسخ داده‌ام.

ربیعی تاکید کرد: در مسائلی مانند حذف یارانه و اصلاح قوانین صورت گرفته است و با فقر غذایی گروه‌هایی که هیچ‌کس جز را خدا ندارند و دولت متکفل آنهاست، مقابله کرده‌ایم. همچنین بحث‌هایی چون حقوق‌های عقب‌مانده، صندوق‌های بازنشستگان، مسائلی است که در وزارتخانه ما بررسی می‌شود.

وزیر تعاون، رفاه و کار اجتماعی در پاسخ به سوال ثروتی در خصوص بیکاری، با بیان اینکه در وضعیت کنونی دو ابزار کلی برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی به شدت تضعیف شده‌اند، گفت: این دو مورد بودجه عمرانی و تسهیلات بانکی هستند که موتور اقتصاد کشور و کانون انباشت سرمایه‌اند و متاسفانه به رغم سیاست‌های صورت گرفته دولت سوختی برای حرکت به جا نمانده است.

ربیعی اضافه کرد: در واقع این منابع از قبل مصرف و پیش‌خور شده‌اند و همانطور که نمودارها نشان می‌دهند، از سال 90 به بعد فاصله میان قانون مصوب و عملکرد برای هزینه‌های عمرانی به شدت افزایش پیدا کرده است.

وزیر تعاون، رفاه و کار اجتماعی در همین زمینه متذکر شد: میزان هزینه‌های عمرانی نزدیک به 5 برابر عملکرد آن می‌باشد و این اسلاید‌ها به خوبی این آمار را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: دلیل این اختلاف کاهش درآمد و اجرای کل هزینه‌های جاری است که در واقع منجر به انتقال بخشی از هزینه‌های عمرانی و بخش‌های دیگر شده است.

ربیعی با بیان اینکه شما نمایندگان از بودجه دولت به خوبی آگاهید، اظهار داشت: بسیاری در کنار نقش دولت، بانکها را مقصر می‌دانند.

وزیر تعاون، رفاه و کار اجتماعی افزود: متاسفانه امروز وام‌های بی‌حساب و کتاب قدرت واقعی را کاهش داده است و بخش خصوصی با بیش از 700 هزار میلیارد تومان بدهی مواجه شده است.

وی با بیان اینکه مطالبات معوق سیستم بانکی 900 هزار میلیارد تومان است، یادآور شد: همه اینها به دولت فشار مستقیم و غیر مستقیم می‌آورد و باید اینها مدیریت شود تا از ورشکستگی اقتصاد جلوگیری شود.

وزیر تعاون، رفاه و کار اجتماعی گفت: آن قسمت از بخش خصوصی که به طور سنتی وام دریافت می‌کرد، قادر به مدیریت مجدد این منابع نیست و من می‌خواهم نمایندگان محترم را وقتی پیرامون بیکاری و اشتغال سوال مطرح می‌شود، به این شرایط واقف کنم.

وی با بیان اینکه با شرایطی مواجه هستیم که منابع مورد نیاز از قبل استفاده شده است، تصریح کرد: منابع دولت فعلی به گروگان گرفته شده و از قبل پیش‌خور شده و ما در این شرایط انتظار داریم شما که مسائل مردم را به خوبی درک و لمس می‌کنید، با کمک هم در برنامه ششم تدابیر لازم را بیندیشیم.

ربیعی گفت: با لغو تحریم‌ها و اعتماد مضاعف به کارآفرینان، دولت درصدد ایجاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری‌های جدید است و رویکرد ما استفاده از ظرفیت‌های ضرور کشور است.

وزیر تعاون، رفاه و کار اجتماعی با بیان اینکه اخلاق کار آسیب دیده و جامعه به سمت صنعتی کردن رفته است، متذکر شد: شما نمایندگان محترم نگاه کنید در این چند سال به جای کارآفرینان ملی بزرگ که کم هم نداریم، چه کسانی رشد کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در این شرایط ما باید هم احیای فرهنگ کار را دنبال کنیم و هم سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم که در کوتاه مدت و میان‌مدت بتوانند مسئله بیکاری ما را حل کنند.

ربیعی با اشاره به اینکه ما برای حل معضل بیکاری دو مسیر را طی می‌کنیم، تصریح کرد: یک مسیر سرمایه‌گذاری، تولید بزرگ و رشد بزرگ و اشتغال است. شما می‌دانید و من بارها عرض کرده‌ام که برای هر یک درصد رشد 100 هزار میلیارد تومان پول ما نیاز داریم.

وی با بیان اینکه ما نیاز داریم به سیاست‌های جدید روی بیاوریم، اذعان داشت: درخواستم از مجلس این است که ما باید حتما در بودجه و برنامه نگاه‌هایمان را تغییر دهیم، همانگونه که مقام معظم رهبری هم در سیاست‌های اعلامی‌شان این هشدار را به ما دادند که توجه کنیم زمینه اشتغال اصلی ما در کجاست.

وی با بیان اینکه ما در طرح تکاپو امروز در 8 استان مشاهده کردیم، اذعان داشت: اگر مجلس در برنامه ششم به ما در این زمینه کمک کند، من این نوید را خواهم داد که ما می‌توانیم بخشی از مسئله بیکاری را در اتصالات عمومی و افقی مشاغل خرد و کوچک و بزرگ و متوسط و اتصال اینها به بازارهای جهانی نیز دنبال کنیم.

ربیعی تصریح کرد: شعار اشتغال بزرگ، بنگاه کوچک، استراتژی است که دولت و مجلس باید در قالب برنامه‌های پیش رو دنبال کنند.

وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی با تشکر از نمایندگان مجلس  که به بیان مسائل و مشکلات کشور پرداختند، گفت: دولت در شرایط بسیار سخت و نقطه صفر قرار گرفته است. بسیاری از اعتمادها و سرمایه‌گذاری‌ها از بین رفته و سرمایه‌گذاری‌ها اکثرا از طریق پول بانک و دولت انجام می‌شود. کارآفرینان به کنج انزوا رفته‌اند و در شرایط شرایط سخت بسر می‌بریم، اما دولت در حال کنترل تورم و کاهش رشد آن می‌باشد، زیرا رشد تورم باعث کاهش رشد تولید و بی‌ثباتی اقتصادی در جامعه می‌شود.

ربیعی با اشاره به کاهش خرید ارز و طلا در کشور، بیان داشت: از دلایل کاهش خرید ارز و طلا در جامعه، ثبات نرخ آنها است. دولت در استراتژی ایجاد شغل تجدیدنظر کرده و سرمایه‌گذاری خود را در ایجاد مشاغل از طریق آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای قرار داده است، زیرا شغل تنها به معنی استخدام نیست، ما این کار را از سال 91 که تقریبا رها شده بود، دنبال کرده و این خبر را به شما نمایندگان مجلس می‌دهم که استراتژی ایجاد شغل در روستاها با شعار "هر روستا یک مهارت" و در شهرها نیز با شعار "هر شهر یک مهارت" است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه اظهار داشت: تمامی منابعی را که مجلس در بودجه در نظر گرفته بود، برای یارانه‌های مردمی صرف شد و از مجلس انتظار داریم که امسال برای برنامه‌ریزی‌های فنی و حرفه‌ای به طور کافی توجه مبذول بدارند و درباره نگرانی‌های ثروتی نسبت به فقر خوراکی به ویژه در استان خراسان شمالی باید بگویم که برنامه‌های دولت برای اولین بار در مورد حمایت غذایی، مبارزه با فقر غذایی و فقر درمان،  شورای عالی تشکیل داده است که درحال انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای این موارد است.

وی در خصوص فقر موجود در جامعه که آمار بسیار نگران‌کننده‌ای دارد، بیان کرد: ما هم درباره این تعداد از جمعیت کشور که وضعیت معیشتی مناسبی مانند سیستان و بلوچستان ندارند، نگران هستیم. 5 درصد جمعیت کشور در خرید مواد خوراکی مورد نیاز دچار مشکل هستند که برای حل این معضل باید یک ائتلاف ملی ایجاد گردد.

ربیعی با بیان اقدامات انجام شده از سوی دولت گفت: در همین دو سال اخیر با کاهش مزد شاغلین تامین اجتماعی و تورم، ما تلاش بسیاری کردیم، به طوری که در ابتدا نرخ تورم 75 بود، اما هم‌اکنون به 20 درصد رسیده است و درباره مسائل حمایتی باید نظام چندلایه را دنبال کنیم که این یکی از بهترین برنامه‌ها برای کاهش فقر در جامعه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره برنامه کاهش فقر گفت: تاکنون 10 میلیون نفر را که 80 درصد از آنها جزو قشر پایین اجتماع و حاشیه‌نشینی بودند، بیمه کرده‌ایم، منابع مالی بیمه سلامت نیز بر دوش ما است.

وی در پایان بیان کرد: ما برنامه حمایت از کودکان و سالمندان را در دستور کار خود داریم و تلاش داریم که کمیته‌ای را برای مبارزه با فقر تشکیل داده و در پایان بازهم از توجه نماینگان مجلس تشکر می‌کنم.



انتهای پیام/
برچسب ها: دولت ، خارجی ، ارث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار