مقام آمریکایی: اورانیوم انتقالی ایران به روسیه، مشمول نظارت پادمان خواهد بود

در جلسه سنای آمریکا تأکید شد ذخایر اورانیوم ایران که به روسیه انتقال می‌یابد، مشمول نظارت پادمان‌ها خواهد بود.

مقام آمریکایی: اورانیوم انتقالی ایران به روسیه، مشمول نظارت پادمان خواهد بود
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "توماس ام کانتریمن،" معاون وزیر امورخارجه آمریکا در امور امنیت بین‌الملل و منع اشاعه در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا درباره روند اجرای برجام در جلسه هفدهم دسامبر گفت: « سابقه برنامه موشکهای بالستیک ایران به زمان جنگ ایران و عراق در دهه هزار و نهصد و هشتاد بازمی گردد. برنامه موشکی ایران پیش از پیگیری فعالانه برنامه هسته ای، وجود داشته است. دلایل متعددی برای ایران وجود دارد که به این برنامه بپردازد. یکی از انگیزه های مطرح در این زمینه، دستیابی نهایی به تسلیحات هسته ای بوده است تا این سلاح هسته ای روی موشک بالستیک قاره پیما نصب شود. اما درعین حال باید توجه داشت که اشاعه چنین سامانه های موشکی در کل منطقه بوده است و سبب شده است در منطقه، دشمنانی برای این کشورها شکل بگیرد. درنتیجه می بینیم انبوهی از این موشکها در منطقه در حال ساخت بوده است. در این میان باید به عامل دیگر یعنی غرور ملی ایران نیز توجه کرد. کسب فناوری موشکهای بالستیک مسئله ای است که هم سیاستمداران و هم نظامیان ایران درباره آن نظر می‌دهند. البته انگیزه های دیگری هم در این زمینه مطرح است. به هرحال، برنامه موشکی ایران سالهای زیادی سابقه دارد.»

سناتور "کریس مورفی،" عضو دموکرات سنا از ایالت کنتیکت در ادامه این جلسه گفت: «اینکه این بار به آزمایش موشکی ایران واکنش نشان ندهیم، پیامدهای بیشتری به همراه خواهد داشت زیرا ما در حال حاضر در سطحی متفاوت با گذشته، با ایران تعامل داریم. درعین حال، باید به گستره برنامه موشکی ایران نیز توجه داشت. در این میان باید به مسئله دیگر هم توجه داشت که به توافق هسته ای مربوط است و اینکه مواد هسته ای ایران به روسیه منتقل می شود. براساس توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، روسیه وظیفه دارد امنیت این مواد را تامین کند و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز باید این امکان را داشته باشد تا این مسئله را بررسی کند و مطمئن شود که محافظت های مذکور وجود دارد.»

"استفن مال،" هماهنگ کننده اجرای توافق هسته ای ایران در داخل وزارت امور خارجه آمریکا که قبلا سفیر آمریکا در لهستان و لیتوانی بوده و زمانی هم معاون وزیرامورخارجه آمریکا بوده است گفت: «می خواهم هیچگونه شک و تردیدی در ذهن ها باقی نماند که مواد هسته ای مذکور که به روسیه انتقال پیدا می کند، تحت پوشش پادمانها خواهد بود. ما روند مذاکرات بسیار فشرده را دراین خصوص دنبال می کنیم. ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی و روسیه گفتگوهای فشرده ای در این زمینه داریم و اینکه این مواد در نهایت در چه وضعی خواهند بود. بیست و هفت انبار ذخیره سازی مواد هسته ای در روسیه وجود دارد که مشمول پادمانهای آژانس بین المللی انرژی اتمی است. مواد هسته ای ایران نیز به مراکزی در روسیه انتقال پیدا خواهد کرد که مشمول پادمانهای آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند.»


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار