وجود ۸۶۶ هزار بیسواد در کشور

رئیس نهضت سواد آموزی با بیان اینکه 866 هزار ایرانی بیسواد هستند، گفت: نهضت سواد آموزی کشور افراد بیسواد در بازه سنی 10 تا 49 سال را تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی باقر زاده رئیس نهضت سواد آموزی وزارت آموزش کشور در نشست خبری به مناسبت سی و ششمین سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی ضمن قرائت سخنان امام در سال 58 اظهار داشت: همه در قبال آموزش باید احساس مسئولیت کنند و کشور به صورت مدرسه درآید و این مسئله از وضعیت مسکن و بهداشت مهم‌تر است.  

وی با اشاره به شاخص‌های توسعه انسانی گفت: آموزش‌، سلامت و رفاه از ارکان مهم شاخص‌های توسعه انسانی است که در این مقوله مسئله سواد مطرح می‌شود که در هر جامعه به طور متفاوتی سوادسنجی صورت می‌گیرد که در سازمان نهضت سواد آموزی موارد کم‌سوادی و بی‌سوادی مطرح است. 

باقر زاده تصریح کرد: در کشور ما آمار کم‌سوادی بر اساس نفوس مسکن بررسی می‌شود. ولی در کشورهای دیگر بر اساس میزان موفقیت فرد و میزان موفقیت عینی وی نسبت به مسائل در موضوعات علمی پایه قرار می‌گیرد و سطح افراد را تعیین می‌کند. 

رئیس سازمان سواد آموزی میزان آمار کم سوادی و بی‌سوادی را به صورت زیر اعلام کرد.
با حداقل سواد در آخر سال 90 میزان بی‌سوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال آمار 3 میلیون و 451 هزار و 181 نفر گزارش شده است که حدود 430 هزار نفر از اتباع خارجی بودند و حدود 390 هزار نفر فاقد اطلاعات دقیق از وضعیت سواد بوده‌اند و حدود 2 میلیون و 600 هزار نفر باقی مانده‌اند که حدود 432 نفر از آنها قبل از اینکه مراحل باسواد شدن را طی کنند وارد گروه سنی بالای 50 سال شده‌اند و حدود یک میلیون و 50 هزار نفر باقی مانده بی‌سواد طی 4 سال اخیر آموزشهای لازم را برای با سواد شدن طی کردند از این تعدد 790 هزار نفر به عنوان کم سواد شناخته شده است که حدود 79 هزار به عنوان آموزش ناپذیر و 23 هزار نفر جزء فوت شدگان بودند و از این بین حدود 866 هزار نفر کم‌سواد مطلق هستند. 

وی در ادامه گفت: وضعیت سواد حدود 4 میلیون نفر هنوز در آمارهای ثبتی مشخص نیست که 520 هزار نفر آنها زیر 25 سال هستند و اقداماتی نیز در این 4 سال اخیر در خصوص این آمارها انجام شده است‌. 

باقر زاده اذعان کرد‌: ما با تغییر الگوی شمارش آماری به ازای هر نفر یک پوشه آموزشی را تبیین کردیم تا سوابق تحصیلی افراد مشخص باشد و از مدرک تحصیلی آنها مطلع باشیم در حقیقت پایگاه اطلاعاتی ایجاد کردیم تا بتوانیم خدماتی را به این دست از افراد ارائه دهیم. 

رئیس نهضت سواد آموزی اظهار داشت: آخرین گزارش از 94/09/30 است که طبق این گزارش 405 هزار و 463 نفر در فعالیت‌های مختلف سواد آموزی ثبت نام کرده‌اند و این خود از 80 درصد برنامه‌هایی است که تا پایان سال مد نظر داشتیم که از این بین حدود 50 درصد بی‌سواد مطلق بودند یعنی جزء معلولین ذهنی یا چند معلولیتی بودند. همچنین 78 درصد از افراد زنان و 23 درصد مردان تحت پوشش‌اند که تقاضا در بین مردان پایین‌تر است و همچنین این آمار به میزان 51 درصد در شهرها و 49 درصد در حوزه روستاهاست. 

وی تصریح کرد: از نظر توزیع سنی حدود 18 هزار نفر زیر 19 سال ثبت نام شده‌اند که این خود 5 درصد است و فعالیت‌های اجرایی ما در این خصوص و همچنین 85 درصد از طریق بخش غیر دولتی و 15 درصد باقی مانده توسط معلمان رسمی و پیمانی‌ آموزش و پرورش و سازمان‌های دولتی حمایت می ‌شوند. 

باقر زاده در خصوص طرح اولیا بیان کرد: اولیا یکی از اولویت‌های اجرا در سازمان است که سال گذشته به دستور آموزش و پرورش ابلاغ شد که سواد دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار  دهند که هم‌اکنون 63 هزار نفر تحت پوشش‌اند و آموزشهای لازم را دیده‌اند و امسال نیز حدود 200 هزار بی‌سواد مطلق را تحت پوشش قرار دادیم. 

رئیس نهضت سواد آموزی گفت: باید در خصوص سیاست‌گذاری‌های آموزشی در نهضت سواد آموزی تغییراتی را اعمال کنیم که سیاست‌گذاری‌های استانی تغییر در شیوه مدیریت و سواد آموزی چند گانه از جمله این تغییرات هستند. 

وی تصریح کرد: باید محتوای آموزشی نیز تغییر کند و از تک محتوایی به چند محتوایی تبدیل شود و شیوه آموزشی کلاسی نیز به صورت فرد به فرد یا گروهی انجام شود. 

باقر زاده اذعان داشت‌: در ارائه خدمات عرضه محور بودیم ولی در سالهای اخیر به سمت تقاضا محوری پیش رفتیم تا الزامات لازم در خصوص تشویق افراد انجام شود و در زمینه جبران خدمات از نظام دستمزدی به سمت نظام کارمزدی به شرط توفیق پیش رفتیم، همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با( ICDL) جمهوری اسلامی منعقد کردیم تا افراد با فناوری‌های نوین آشنا شوند که امیدواریم خدمات در راستای آموزش بی سوادان و کم سوادان ارائه شود تا کشور سراسر آموزشی و مدرسه شود. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار