گردهمایی‌های آمایش سرزمینی موجب مطالعات بزرگ زیرساختی در کشور می‌شود

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در جمع معاونان پژوهش و فناوری قطب پنج آمایش کشور در شیراز، هدف از برگزاری این نشست‌ها را بهبود فرایندهای پیشگیری و درمان دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبدا؛ دکتر رضا ملک زاده گفت: در بخش علوم پزشکی و سلامت کشور، 10 قطب تعیین شده است که مرکزیت قطب پنجم با دانشگاه علوم پزشکی شیراز، است و برنامه اصلی این است که یک سری از اختیاراتی که در وزارت بهداشت است به قطب ها داده شود.

وی افزود: با این اقدام، دانشگاه ها می توانند با هم همکاری علمی داشته باشند، مطالعات بزرگ زیرساختی انجام دهند، تا بتوانیم به سوالات مهمی که در بخش سلامت وجود دارد، جواب بدهبم.
دکتر ملک زاده بهبود فرآیندهای پیشگیری از بیماری ها و درمان را از دیگر اهداف این قطب بندی ها اعلام کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مهم ترین فعالیت ها را طرح های تحقیقاتی مشترک برشمرد که دانشگاه ها می توانند در خصوص بیماری هایی مانند ام.اس یا مرگ زودرس به دلیل سکته مغزی، با هم همکاری داشته باشند و طرح های خوبی ارایه دهند.
وی در ادامه، در خصوص موسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی، سامانه ارزشیابی فناوری، انتشارات، ثبت بیماری ها، پیامدهای سلامت، تقویت شرکت دانش بنیان حوزه سلامت، مراکز رشد فناوری، کارگاه ها و همایش های آموزشی، توضیحاتی ارایه داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این گردهمایی، بر لزوم همفکری برای اجماع نظر اعضای شرکت کننده از قطب پنج آمایش کشور، در راه توسعه امر پژوهش در این بخش از کشور و به کار بستن آن در پیشبرد و ارتقای سلامت مردم، تاکید کرد.

دکتر "محمدهادی ایمانیه" افزود: با این اقدام می توانیم در زمینه های مختلف تفاهم نامه هایی عقد کنیم تا آن را به عنوان چراغ راهی در مسیر آینده پژوهشی دانشگاه ها به کار ببندیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم با بیان اینکه، این نشست، نخستین جلسه گردهمایی معاونان پژوهشی قطب پنج آمایش کشور است، از حضور دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، هرمزگان، بوشهر، یاسوج، لارستان، گراش، جهرم و فسا، خبر داد.

دکتر "سید بصیر هاشمی" افزود: معاونان پژوهشی در قالب طرح آمایش، به صورت دوره ای گرد هم می آیند، تا مسایل پژوهشی خود را بررسی کنند و این جلسه نقطه نظرات و بارش افکاری شد که از همه دریافت کردیم و قرار است جمع بندی شود و در نشست های بعدی مورد پالایش قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد در جلسه ای که ماه آینده در بندرعباس برگزار می شود، به جمع بندی برسیم و به صورت تفاهم نامه بین دانشگاهی در بیاوریم.

دکتر هاشمی تاکید کرد: هدف اصلی از این جلسه ها، این است که کارهای پژوهشی مشترک و بزرگ با همکاری این منطقه از کشور انجام شود و نقطه نظرات همکاران پژوهشی و پیشنهادهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، که به عنوان مرکز است جمع آوری می شود، سپس به عنوان تفاهم نامه و تعامل های بین دانشگاه های منطقه 5 انجام می شود.

دبیرکلان منطقه پنج کشوری در این همایش، گفت: ما هر چه در پیشرفت داریم و خواهیم داشت به همت پژوهشگران بوده و هست.

دکتر "میرزاخلیل بهمنی"، درباره تصویب و اجرای طرح  آمایش سرزمین، افزود: این طرح، در اردیبهشت ماه سال جاری در شورای عالی فرهنگی تصویب شد و به وزارت بهداشت ابلاغ شد.

وی ادامه  داد: در پی این ابلاغ از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به عنوان یکی از دانشگاه های قطب پنج و دبیرخانه این قطب آغاز به فعالیت کرد و در شهریور ماه سال جاری، دبیرخانه قطب پنج کشور در شیراز آغاز به کار کرد.

گفتنی است: در این نشست، معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی قطب پنج آمایش کشور، در خصوص مقالات، شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد، ارتقای سلامت، توانمندی های دانشگاه ها، آموزش، پژوهش، استقلال معاونت ها، مسوولیت محوری دانشگاه ها و نیروهای پژوهشی، نقطه نظرات و پیشنهادهایی ارایه دادند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار