نگین سبز شرق کرمان در مرز نابودی است

جنگل کهور که تنها سد نجات شرق کرمان از شن‌های روان کویر لوت به شمار می‌آید این روزها تحت اسارت خشکسالی، توسعه شهری و روستایی و نبود آب‌های زیر زمینی به مرز نابودی رسیده است.

نگین سبز شرق کرمان در مرز نابودی است
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وسیع ترین ذخیره‌گاه جنگل‌های کهور ایرانی در حاشیه کویر خشکیده لوت که در سطح جهان  از معدود زیستگاه‌های طبیعی کهور به شمار می‌رود، حالا که از دست دامداران و ذغال شدن در امان مانده به دست خشکسالی، برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی، توسعه شهری و روستایی و هجوم شن‌های روان در حال نابودی است ولی با نابودی خود به بیابانی تبدیل می‌شود که جز نابودی شرق کرمان  ارمغانی دیگر نخواهد داشت.

*جنگل‌های کهور در مرز بیابان زایی

جنگل‌های منحصر به فرد کهور ایرانی که سدی در مقابل گسترش بی وقفه بیابان‌ها و خالی شدن روستاهای شرق کرمان و مامن بسیاری از حیوانات در معرض انقراض کویر محسوب می‌شود به دلیل خشکسالی، برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی، توسعه شهری و روستایی و هجوم شن‌‌های روان در حال نابودی است.

امین باقری فرماندار ریگان درباره بیابانی شدن جنگل‌های کهور حاشیه کویر لوت می‌گوید: با توجه به افت شدید آب‌های زیر زمینی بر اثر خشکسالی اخیر، برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی و توسعه شهری و روستایی زاد آوری طبیعی درختان کهور ایرانی به شدت کاهش یافته و تعدادی از پایه‌های سبز، شادابی خود را  از دست داده و در حال خشک شدن هستند.

*کویر لوت جنگل کهور را می‌بلعد

بادهای 120 روزه سیستان و طبیعت سخت کرمان در صورت نابودی جنگل‌های کهور باعث پیش روی بیابان‌ به روستا و شهرهای اطراف این جنگل‌های منحصر بفرد ایرانی شده و در نهایت کویر لوت جنگل کهور را در خود می‌بلعد.

*جنگل کهور مامن سوسمار دم تیغی

جنگل کهور در کنار کویر لوت از مهم‌ترین منابع گیاهی منطقه محسوب می‌شود چرا که پناهگاه بسیاری از حیوانات و گونه‌های در معرض انقراض است و حالا اگر این منطقه بکر و سر سبز حاشیه کویر نابود شود چه بر سر حیوانات و گونه‌های گیاهی آن خواهد آمد؟

محمد ایلاقی فعال محیط زیست در این خصوص می‌گوید: جنگل کهور در گودترین منطقه کویر در جنوب ریگان که زیر سطح زمین آن آب مورد نیاز رشد درختانش جمع شده شکل گرفته، مکانی که چند کیلومتر آن طرفش کویری به نام لوت حکومت می‌کند که اجازه رشد هیچ گیاهی را نمی‌دهد و این جنگل بکر ایرانی پناهگاه بسیاری از جانوران در معرض انقراضی هم چون سوسمار دم تیغی است.

*جنگلی که 269 روستا را نجات می‌دهد

جنگل کهور در حاشیه روستاهای شهرستان و مزارع ریگان در شرق استان کرمان نهادینه شده و در روزهای آخر پاییز سر سبزتر از همیشه در حاشیه کویر سوزان لوت می‌درخشد ولی علاوه بر این زیبایی بی بدیل و پناهگاه جانوران و گیاهان سدی است که حاشیه نشینان اطرافش را از هجوم شن‌های روان و ریزگردها محافظت می‌کند.

ایلاقی فعال محیط زیست استان کرمان در این خصوص می‌گوید: جنگل کهور علاوه بر نجات 296 روستا از هجوم شن‌های روان و آسیب ریزگردها و گرد و غباری که این روزها به دلیل وزش باد حتی تا شعاع صد کیلومتری کرمان به پا می‌خیزد، مهم‌ترین سد مقابله با توسعه بیابانی شدن شرق کرمان است.

باقری فرماندار ریگان نیز درباره اهمیت درختان کهور معتقد است: با توجه به پراکنش کهور ایرانی در سطح 290 روسای شهرستان و ارتفاع و تاج پوشش این گونه درختی، پوشش جنگلی درختان کهور نقش مهمی در تولید اکسیژن، کاهش سرعت باد فرسایش بادی و تثبیت شن‌های روان دارد.

*وقتی جنگل کهور طعمه دام و ذغال می‌شود

در گذشته سر شاخه‌های کهور زیبا و منحصر بفرد به وسیله دامداران و افراد سود جو جهت استفاده از ذغال مرغوب و چوب مستحکم آن، بسیار به نابودی رسیده ولی اداره منابع طبیعی از تشدید این اتفاق جلوگیری کرده است.

باقری فرماندار ریگان در این باره می‌گوید: در گذشته سر شاخه‌های کهور به دلیل کالری زیاد برگ هایش به وسیله دامداران و به خاطر چوب مستحکم و ذغال مرغوبش از جانب افراد سودجو قطع می‌شد که در سال‌های اخیر با اقدامات قانونی و فرهنگ سازی انجام شده از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ریگان از ادامه این اتفاق تلخ جلوگیری شد.

*نجات ریه‌های تنفسی زمین

هر چند خشکسالی و کمبود شدید آب و علوفه دامداران را در ماه‌های اخیر به سمت استفاده از این درختان برای تغذیه دام‌ها سوق داده و بادهای 120 روزه در سال‌های اخیر شدت گرفته و با هر وزش بادی گرد و غبار و طوفان شن در شرق کرمان، ریگان و حتی شعاع صد کیلومتری بعد کرمان طنین انداز شده ولی حفاظت و نگهداری از جنگل‌ها رمز ادامه حیات هر منطقه‌ای است و بدون شک نابودی جنگل کهور ریگان ، نابودی شرق استان کرمان و مهاجرت اهالی آن را در پی خواهد داشت و شاید این داستان با نابودی سدی به نام جنگل کهور به تدریج سایر استان‌های همجوار کرمان را در بر گیرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار