قزوین؛

تولید 200 گونه گیاه دارویی در قزوین

استان قزوین با تولید بیش از 200 گونه انواع گیاهان دارویی ،یکی از استان های برتر کشور به شمار می رود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت: با تحلیل الگوی کشت  مناسب به این قدرت رسیده ایم تا بسیاری از گونه های در حال انقراض را احیا و تولید کنیم.

به گفته حاجیوند  61 درصد از وسعت استان كوهستاني و 39 درصد آن دشت است که در این مناطق طرح تحقيقاتي جمع آوري و شناسايي گياهان دارويي به مدت 4 سال اجرا شد.

  حاجیوند افزود: بيشترين درصد گونه هاي دارويي از الموت و طارم سفلي  است.

 وی اضافه کرد:برخي از گونه هاي دارويي مثل شاه پسند ، نوعي خشخاش و عناب رويشگاه هاي محدودي داشتند که با تلاش تعدادی از محققان قزوینی جایگاه رویش آنها گسترش پیدا کرد.

حاجیوند از گل گاوزبان ايرانی و گلپر هم یاد کرد و گفت:این گیاهان با ارزش كه در برخي از روستاهاي الموت كشت مي شوند در بازار داروی سنتی  ایران از شهرت خاصی برخوردار هستند.

وی همچنین گفت: با اقدامات آموزشی و علمی صورت گرفته از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی قزوی بيش از 40 گونه گياه دارويي توسط اهالي روستاهاي استان جمع آوري و به بازار دارويي عرضه مي شود.
وی خاطر نشان کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین طی سال‌های 90 تا 93 توانسته به عنوان مرکز نمونه کشوری معرفی و انتخاب شود که  پژوهشگران این استان برای بخش کشاورزی نقش مهمی را در کسب رتبه برتر ایفا کرده‌اند.

گونه های گیاهی بومادران ، ريواس و آويشن از مهمترین گیاهان دارویی منطقه الموت است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت



برچسب ها: گونه ، گیاه ، دارویی ، تولید ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.