جایزه استاد علامی به بااخلاق‌ترین قاری مسابقات قرآن اهدا می‌شود

رئیس کمیته فنی مسابقات سراسری قرآن گفت: توجه بیشتر به معانی و مفاهیم قرآن همان تلاوت معنی‌محور بوده و در دوره‌های اخیر پیرو بیانات مقام معظم رهبری بحثی جدی را می‌طلبد.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست تخصصی نگاهی به تغییرات جدید آیین‌نامه مسابقات قرآن بعد از ظهر امروز چهارشنبه دوم دی‌ماه با حضور دکتر کریم دولتی، رئیس کمیته فنی مسابقات سراسری قرآن، حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور از اعضای هیئت داوران مسابقات و احمد ابوالقاسمی، کارشناس فنی در حاشیه مسابقات سراسری قرآن در کرمانشاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، کریم دولتی با بیان اینکه انجام هر کار بزرگی در مسابقات پس از دوره ای به یک بازنگری نیاز دارد اظهار کرد:  این بازنگری علاوه بر تقویت نقاط مثبت، نقاط ضعف را نیز برطرف می‌کند.

وی ادامه داد: آیین نامه مسابقات سازمان اوقاف مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است که به دلیل رقابت‌های نزدیک متسابقین به یکدیگر از یک آیین نامه یک صفحه‌ای به 40 صفحه ارتقاء یافته است.

تغییر آیین نامه داوری نیاز جامعه قرآنی

دولتی افزود: توجه بیشتر به معانی و مفاهیم قرآن همان تلاوت معنی محور بوده و در دوره‌های اخیر پیرو بیانات مقام معظم رهبری بحثی جدی را می طلبد زیرا این امر از جمله نیازهای جامعه قرآنی کشور است.

وی با اشاره به موارد ابهام آمیز آیین‌نامه جدید عنوان کرد: برداشت‌های متفاوت داوران و تداخلات موجود کاهش یافته از این آیین‌نامه علاوه بر سازمان اوقاف بسیاری از نهادها و ارگان‌ها در مسابقات مختلف به کارگیری می‌شود و تنها ممکن است در برخی موارد را بومی سازی کنند.

دولتی با بیان اینکه آیین نامه جدید نیازمند یک سری اصلاحات جدید در طول زمان است تصریح کرد: در تمامی رشته ها برای نخستین بار مفاهیم، تاثیری اندک بر نتایج نهایی مسابقات دارد که این امر به صورت کمی بوده و بخش کیفی نیز با ارائه تلاوتها مشخص می شود.

اهدای جایزه استاد علامی به متخلق‌ترین قاری به اخلاق قرآنی

رئیس کمیته فنی هیئت داوران اعلام کرد: امسال درصدد هستیم تلاوت‌های معنا محور را توسط هیئت داوران از بین تلاوت‌های ارائه شده انتخاب کنیم و به نفر برتر جایزه‌ای ویژ‌ه‌ای اهدا می‌شود همچنین جایزه استاد علامی به عنوان استاد متخلق به اخلاق قرآنی به فردی متسابق و دارای اخلاق قرآنی با نظر داوران تعلق می گیرد.

دولتی یادآور شد: در حین اجرای تلاوت‌ها از حضار درخواست می شود تاثیرگذارترین تلاوت را انتخاب کنند بنابراین در کنار نظر داوران به صورت فنی، میزان اثرگذاری نیز لحاظ می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: سطح بندی مسابقات سبب افزایش رضایت متسابقین و در نتیجه تشویق بیشتر آنان می‌شود به گونه‌ای که در آیین‌نامه جدید به جای تجلیل از پنج نفر در برخی از رشته ها حتی تا 9 نفر نیز مورد تجلیل قرار گرفته است.

ارتقای سطح فنی مسابقات در پی آیین‌نامه جدید

در ادامه این نشست احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی و کارشناس فنی این دوره از مسابقات با اشاره به تغییرات آیین نامه‌ مسابقات اظهار کرد: آیین نامه جدید به صورت هدفمند تدوین شده اما از آنجا که عدم آگاهی متسابقین از بندهای جدید آیین‌نامه و البته جدی بودن تغییرات موجب عدم انطباق برخی ازمسابقه‌ دهندگان با شیوه جدید شده است.

این قاری و داور بین المللی حاضر در سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بیان کرد: در سال نخست اجرای این آیین نامه که به صورت معنامحوری است شاید بازخورد مدنظر حاصل نشود، اما در سال‌های آتی شاهد تنوع در الحان و مقام‌های قرائت هستیم.

ابوالقاسمی با بیان اینکه آشنایی با زبان عربی برای متسابقین الزامی است این امر را به سود شرکت‌کنند‌گان و ارتقای سطح مسابقات کشور دانست.

وی افزود: با تسلط بر آیات و مفاهیم، مقام‌های متناسب نیز انتخاب می‌شود همچون اینکه مواردی در گذشته نظیر لحاظ 6 نمره به تنوع در مقام‌های قرائت سبب ارائه قرائت‌های کلیشه‌ای می‌شده اما در این آیین نامه این 6 نمره به دو نمره کاهش یافته و یک نمره نیز به مفاهیم داده شده است.

این قاری بین‌المللی حاضر در سی و‌ هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات در بخش‌های مختلف د‌ر این دوره امری مثبت بوده زیرا همواره باید زمینه‌های رعایت عدالت و ارتقای کیفیت در مسابقات لحاظ شود.

آیین نامه مسابقات بین المللی قرآن با مسابقات کشوری هماهنگ شود

ابوالقاسمی گفت: باید شرایطی ایجاد شود تا آیین نامه مسابقات بین المللی قرآن با مسابقات کشوری هماهنگ شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا شهیدی‌پور، داور سی وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نیز با بیان اینکه مسابقات سازمان اوقاف پیشانی و الگویی برای مسابقات قرآن در سطح کشوراست اظهار کرد: سطح این مسابقات بسیار بالا بوده و شرکت کنندگان در این مسابقات نیز باید خود در مراحل مختلفی شرکت کنند.

وی ادامه داد: رقابت در این مسابقات آزاد است و اعمال محرومیت برای نفرات برتر نتیجه‌ای به دنبال ندارد بلکه بهتر است برای این افراد مرحله‌ای به نام فینال فینالیست‌ها تعریف شود.

شهیدی‌پور با اشاره به اینکه حدود 10 درصد متسابقین نفرات جدید هستند عنوان کرد: از قبل مقرر شده بود که هر پنج سال یکبار آیین‌نامه مسابقات قرآن سازمان اوقاف مورد بازبینی قرار گیرد و در همایشی که امسال در قم برگزار شد تغییراتی جزئی و نه کلی اعمال شد.

وی افزایش تعداد آیتم‌های داوری را سبب سخت‌تر شدن قضاوتها دانست و افزود: باید شرایطی ایجاد شود تا آیین‌نامه مسابقات بین‌المللی با مسابقات کشوری تطبیق یابد زیرا آیین‌نامه بسیاری از کشورها الهام گرفته از کشور ایران است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار