شیراز؛

قلب فارسی ها منظم تر می تپد

با ابلاغ شیوه نامه "مدیریت درمان سکته حاد قلبی" از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز با جدیت این برنامه را در دستور کار قرار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیر تعالی خدمات بالینی و امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام خبر ابلاغ این شیوه نامه، گفت: این برنامه، با هدف مداخله در امر پیشگیری و درمان سکته های حاد قلبی، به ویژه در سنین پایین، به سراسر کشور ابلاغ شده است تا با یک همیاری ملی، مرگ و میرهای ناشی از این بیماری را کاهش دهیم.

دکتر "سید ابوالفضل هاشمی اصل"، فرهنگ سازی را نخستین گام برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی دانست و تاکید کرد: عموم مردم باید بدانند که نشانه های بیماری قلبی و سکته قلبی چیست تا در صورت ابتلا، بی درنگ به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی پرهیز از استعمال دخانیات، تغییر در کسب زندگی به ویژه عادت های غذایی و اهمیت بخشیدن به فعالیت های بدنی در طول روز را راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا به سکته های قلبی دانست و افزود: پرفشاری خون نقش بسیار مهمی در بروز سکته دارد.

دکتر "هاشمی اصل"، توجه به رژیم غذایی سالم در کنار تحرک بدنی را راهی دانست که علاوه بر کاهش فشارخون، قند و چربی خون را هم به سطح تعادل می رساند.

این مقام آگاه در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با تاکید بر لزوم شناخت نشانه های بیماری های قلبی از سوی مردم که در شیوه نامه وزارت بهداشت هم به آن اشاره شده است، بیان کرد: درد در قفسه سینه که می تواند از ناحیه فک پایین تا بالای ناف را در بر می گیرد، تیر کشیدن در دست ها و ناحیه شانه، تعرق سرد، تنگی نفس، سرگیجه و تهوع، مواردی است که در صورت بروز باید جدی گرفته شود و فرد مبتلا به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کند.

وی با بیان اینکه در صورت بروز شدید این نشانه ها هم لازم است با مرکز اورژانس 115 تماس بگیریم، ادامه داد: بر اساس این شیوه نامه، مدیریت شرایط بیمار طی مدت 120 دقیقه از شروع این نشانه ها تا مداخله پزشک، بسیاری از آسیب های بعدی را مهار می کند.

دکتر "هاشمی اصل"، از نشست هایی که با ابلاغ این برنامه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با حضور کارکنان درمانی بیمارستان ها، به ویژه بخش های اورژانس و قلب و عروق برگزار شده است خبر داد و افزود: در این کارگاه ها و نشست ها، روش های مداخله سریع و مدیریت بیماران مبتلا به سکته های قلبی آموزش داده شده، از طرفی بحث آماردهی و ثبت دقیق تعداد مبتلایان هم مورد تاکید قرار گرفته است.

مدیر تعالی خدمات بالینی و امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آمار مبتلایان به سکته های قلبی و مغزی بالا است به طوری که تنها در سال 2010 میلادی، علت مرگ شِش میلیون نفر از ساکنان کره زمین بوده است و به این آمار باید حدود 300 میلیون از کارافتادگی را هم به خاطره بیماری های قلبی عروقی، اضافه کرد.

وی کاهش سن ابتلا به سکته های قلبی را، خطری می داند که باید جدی گرفته شود و در برنامه وزارت بهداشت هم به آن توجه شده است.

دکتر "هاشمی اصل" با اشاره به اینکه این اقدامات در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت، صورت می گیرد، از برنامه ریزی های این دانشگاه برای تحقق اهداف شیوه نامه "مدیریت درمان سکته های حاد قلبی" خبر داد که به تدریج مردم فارس با آن آشنا می شوند و اضافه کرد: در آینده نزدیک هم برنامه مشابهی در خصوص مدیریت سکته های مغزی، در سطح کشور اجرا می شود.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.