جزییات نشست آمریکا و اتحادیه اروپا

مسئولان آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا، درباره‌ی تحولات حاکمیت اینترنت، امنیت بین‌المللی فضای سایبر و ایجاد قواعد سایبری، به گفتگو نشستند.

جزییات نشست آمریکا و اتحادیه اروپابه گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چندی پیش، مسئولان آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا، برای ایجاد قواعد فضای سایبری، به گفتگو نشستند. در این نوشتار، به جزییاتی درباره‌ی این نشست می‌پردازیم.

امنیت بین‌المللی در فضای سایبر

متخصصین رشته‌های اطلاعات و مخابرات با شرکت در این نشست به گفتگو در مورد ایجاد قواعد فضای سایبری پرداختند. یکی از این مسائل، ایجاد یک قانون بین‌المللی برای فضای سایبر و تشریح و تفصیل معیارهای مسئولیت در فضای سایبر بود. آن‌ها از فرآیند تشکیل این قانون و نقش محوری آن در اینکه چگونه این قانون در فضای سایبر، اعمال شود، حمایت کردند. همچنین، آن‌ها بر اهمیت اجرای اقداماتی از طریق سازمان همکاری امنیتی اروپا1  و ضرورت توافق برای تقویت همکاری، ایجاد اعتماد و کاهش درگیری‌های سایبری تأکید کردند.

به‌علاوه شرکت‌کنندگان از گسترش فعالیت‌ها، برای رسیدن به قواعد فضای سایبر در انجمن ملل جنوب شرقی آسیا (ASEAN) و سازمان دولت‌های آمریکایی (Organization for American States)، تقدیر کردند.

از نکات دیگری که در این نشست به آن اشاره شد، توافق کشورهای G20 در مورد عدم جاسوسی سایبری و ایجاد محیطی برای استفاده از منافع فناوری اطلاعات و ارتباطات بود.

تحولات حاکمیت اینترنت در سال‌های 2015 و 2016

شرکت‌کنندگان تصریح کردند هیچ مقام، شرکت، سازمان یا دولتی، نباید به دنبال کنترل اینترنت به‌صورت منحصربه‌فرد باشد. آن‌ها اعلام کردند از ساختارهای حاکمیتی اینترنت که جامع، شفاف، ارزشمند و از لحاظ فنی مناسب باشد، حمایت می‌کنند.

روند روابط سایبری آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا

آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا بر ضرورت تداوم همکاری در چارچوب کارگروه امنیت سایبری و جرایم سایبری آمریکا-اتحادیه‌ی اروپا2  پافشاری کردند. در این نشست روی نکات زیر تأکید شد:

•    امنیت سایبر: شرکت‌کنندگان از نتایج موفقیت‌آمیز، برنامه‌های افزایش آگاهی امنیت سایبری در اکتبر 2015، اظهار خرسندی کردند. ادامه‌ی همکاری در این زمینه مورد موافقت آن‌ها قرار گرفت.
•    جرایم سایبری: اولین معاهده‌ی بین‌المللی راجع به جرایم سایبری «کنوانسیون بوداپست » نام دارد. آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا اعلام کردند برای بهبود این معاهده همکاری خواهند کرد.
•    ضرورت همکاری برای مبارزه با سوءاستفاده‌ی جنسی از کودکان در اینترنت
•    اهمیت امنیت سایبر در بخش اقتصادی و داخل کردن این مسئله در بخش‌های دیگر

حفاظت و ارتقای حقوق بشر آنلاین

طرف‌های شرکت‌کننده، بر این نکته اتفاق‌نظر داشتند که افراد در فضای سایبر، باید از همان حقوق بشر مرسوم در دنیای واقعی، برخوردار باشند. آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا متعهد شدند که با سرمایه‌داران برای تقویت منافع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در فضای اینترنت و محکوم کردن فعالیت‌های اینترنتی غیرقانونی دولت‌های دیگر، همکاری کنند. آن‌ها تأکید کردند ایجاد یک میثاق بین‌المللی درباره‌ی حقوق شهروندان در اینترنت، نیازمند همکاری سرمایه‌داران است.

ایجاد ظرفیت سایبری سایبر جهانی

مسئولان آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا بر این نکته اصرار ورزیدند که باید میان بخش دیجیتال و توسعه‌ی اقتصادی و رشد جوامع اتصال برقرار کرد. همچنین باید همکاری‌های بین‌المللی، برای گسترش روش‌های نوین در جهت رفع مشکلات سایبری و استفاده حداکثری از منافع اینترنت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزایش یابد. به‌علاوه طرف‌های شرکت‌کننده، تأکید کردند که از افراد و جوامع مختلف، در زمینه‌ی تبادل دیدگاه‌ها برای انسجام هرچه بیشتر طرح‌های ظرفیت‌سازی جهانی در حوزه‌ی سایبر، استقبال می‌کنند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


منبع: سایبربان

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار