فضای مجازی تنها آیینه ای که دروغ می گوید

منم منم هایی که در دنیای مجازی حس خود برتربینی را برای دنیای واقعی به ارمغان می آورد.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جوان یونانی به نام نارسیوس که مدت ها به آب می نگریست و از بازتاب چهره اش در آن لذت میبرد آن قدر محو بازتاب صورت خود در آب می شد که گذر زمان را حس نمیکرد و بعد از مدتی ارتباط خود با دنیا را قطع کرد و بدنبال بدست آوردن شخص مصور در آب بود چرا که نمیدانست تصویر مربوط به خودش است و در نهایت از این اندوه جان سپرد.

خود شیفتگی در شبکه های اجتماعی

این اوج خودشیفتگی در یک فرد است. در واقع خود شیفتگی نوعی اختلال هیجانی است. فرد خود شیفته خود را برتر ازدیگران میداند مرتب به دنبال تعریف و تمجید دیگران از خود است. در ذهن خود جز برترین هاست این بهترین بودن می تواند شامل همه زمینه ها باشد اما مهمترین موضوع آن مربوط به چهره و تب خویشتن برتر بینی است.

خود شیفتگی در شبکه های اجتماعی


عکس هایی که فقط برای ثبت لحظه نیستند

باید گفت مفهوم عکاسی برای ثبت خاطره های زیبا با خودشیفتگی مدرن بسیار متفاوت است این اختلال در افرادی بارز است که به عنوان مثال علاقه شدید به آپدیت تصاویر پروفایل خود در مدت زمان کوتاهی دارند.

شاید این موضوع به تازگی شکل و شمایل جدیدتری به خود گرفته است. این موضوع را به خوبی در عکس های به اشتراک گذاشته برخی کاربران در شبکه های اجتماعی می توان دید. عکس هایی در هر زمان و مکان از کوچکترین کارهای روزانه و یا تب داغ سلفی هایی که صفحات اجتماعی را در بر گرفته است.

خود شیفتگی در شبکه های اجتماعی


خود شیفتگی در شبکه های اجتماعی


علیرضا تیموری روانشناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: انسانهای خود شیفته دارای عزت نفس و به نوعی بی ادبی را سر لوحه کار خود قرار می دهند. خصوصیات اخلاقی آنها بسیار متنوع است و می تواند شامل اختلالات شدید بالینی هم باشد. این افراد عاشق تحسین شدن هستند و اگر به این نیاز آن ها پاسخ داده نشود از در توهین و بی ادبی وارد می شوند.

تیموری ادامه داد: در مدل جدید آن و با توجه به شبکه های اجتماعی افرادی که از این اختلال رنج می برند افراد فضای مجازی را بهشتی تصور میکنند که با عکس های خود به اوج احترام و محبوبیت میرسند. غالبا این اشخاص برای رهایی از تنش های روزمره و ایجا نوعی فراغت دست به این کار میزنند. البته افرادی هم هستند که هنوز به خودشیفتگی مدرن مبتلا نشدند اما زمینه ابتلا به آن را دارند.

تیموری بیان داشت: عموما افراد از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی استقبال می کنند چرا که آن جا را محملی برای گریز از واقعیت می دانند. 

وی ادامه داد: افراد در فضای مجازی حس غرور دارند چراکه شخصیت خود را نه آن طور که هست بلکه همانطور که دوست دارند نشان میدهند در نتیجه کم کم شخصیت واقعی خود را فراموش کرده و عاشق شخصیت ایده آل و ماورایی ساخته شده در این فضا می شوند.

وی تصریح کرد: افراد شیفته این فضا شده اند و در مرحله بعد دچار خودشیفتگی می شوند چرا که نیاز به توجه، محبوبیت، پنهان کردن واقعیت، نیاز به بیان اظهار نظر بدون ترس در این محیط ارضا می شود.

تیموری ادامه داد: اعتماد به نفس کاذب افراد خودشیفته باعث شده در نظر اول افرا جذاب و جالبی جلوه کنند اما بعد از مدتی مصاحبت اطرافیان آن ها متوجه شخصیت متزلزلشان می شوند.

مصداق محبوبیت، کفه سنگین تر ترازوی لایک

تیموری بیان داشت: زنگ خطر خودشیفتگی در شبکه های اجتماعی وقتی به صدا در می آید که جوانان و نوجوانان ما به قضاوت های دنیای مجازی حساس می شوند و دنبال بیشترین لایک و تأیید هستند. این قشر هنوز به رشد شناختی لازم نرسیده اند و از آن جا که به دنبال کسب هویت مبهم هستند سعی دارن با سلفی های عجیب و غریب این نیاز را برطرف سازند.

خود شیفتگی در شبکه های اجتماعی

الگوبرداری از الگوهای خود شیفته  

در این بین جامعه هنری و ورزشی که همیشه مورد توجه جوانانند در ترویج خود شیفتگی بی تأثیر نیستند چرا که آن ها نیز با سلفی های عجیب و گاه و بیگاه خود بر این امر دامن می زنند. جوانان با قرار گرفتن در موقعیت و مکان های مشابه سعی بر پیروی و الگوبرداری از آنان دارند.

عکس هایی که منم منم در آن موج میزند

سلفی ها و عکس ها پر شده از لب های تزریقی، بینی های های عمل شده، مدل های عجیب و غریب ریش و سبیل و.... که همه آنها نتیجه خود شیفتگی و رنج از اختلال خود برتر بینی است که سبب ترویج ارزش های جدید و نوظهور در جامعه خواهند شد.

خود شیفتگی در شبکه های اجتماعی



خود شیفتگی در شبکه های اجتماعی

ارمغان این خودشیفتگی بر روی افراد شخصیتی متزلزل است که هم بر روی آینده خود و هم اطرافیان تأثیرات غیر قابل جبرانی میگذارد و در موارد پیشرفته تر در صورت ارضا نشدن این حس شاید افکار خودکشی هم به سراغشان بیاید.

گزارش از نازنین روزبهانی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.