تعزیه را در همه‌ی روزهای سال اجرا کنیم

گرچه اقبال مردم به هنر تعزیه بیشتر شده اما این استقبال از روی اعتقاد نیست.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ مهدی دریایی؛ معین‌البکاء؛ در مورد توجه به هنر تعزیه‌ در سال‌های اخیر به خبرنگار گفت: گروه تعزیه‌ی ما در ماه‌های محرم و صفر امسال، بیش از سال‌های گذشته فعال بود و خودم با توجه به سوگواره‌هایی که به عنوان داور حضور داشتم، فقط چهار روز بیکار بودم و علت آن هم بیماری بود.

وی افزود: بدون شک، توجه به هنر تعزیه بیشتر شده و هنرمندان جوانی هم که در سوگواره‌ها شرکت کرده بودند با مطالعه، جدیت و تلاش بیشتری ظاهر شده بودند.

این هنرمند شبیه‌خوان اضافه کرد: هنوز در روستاها و شهرهای کوچک، تعزیه به عنوان نمایشی تاثیرگذار و مبتنی بر اعتقادات مردمی، اجرا می‌شود و هنوز هم افرادی هستند که بانی اجرای نمایش‌های تعزیه شوند. اما در شهرهای بزرگ آن اعتقادات ناب، دیده نمی‌شود و مردم تعزیه را صرفاً یک هنر نمایشی می‌دانند و بیشتر تماشاگران برای پر کردن اوقات فراغت خود پای مجالس تعزیه می‌نشینند. منظور آنکه تعزیه هنوز می‌تواند از مخاطب خود اشک بگیرد اما نه در شهرهای بزرگ!

وی با بیان این‌که بیش از 60 درصد بانیان اجرای تعزیه را ارگان‌ها و نهادهای دولتی تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: مردم عادی و عامی فقط در دهه‌ی اول محرم، راغب هستند که بانی اجرای تعزیه شوند. در مابقی ایام سال، سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی مثل حوزه هنری و شهرداری‌ها به حیات تعزیه، جریان می‌بخشند. البته گروه تعزیه‌ی ما در شهر اراک در طول سال و به صورت هفتگی جلسات آسیب‌شناسی و تمرین برگزار می‌کند که باعث می‌شود همواره آماده و به روز باشیم.

مهدی دریایی گفت: مجالس تعزیه، فقط در ایام سوگواری برگزار نمی‌‌شود. این‌گونه نمایشی با توجه به تنوع موضوعی، می‌تواند در تمام روزهای سال و حتی در اعیاد نیز اجرا شود. به طور مثال مجلس‌نامه‌ی ذبح حضرت اسماعیل که متناسب با عید قربان است، از جمله مجلس‌نامه‌هایی است که فقط شیوه‌ی اجرایی تعزیه دارد ولی عزاداری‌ای در آن نیست و برعکس برای روز عید اجرا می‌شود. مجلس‌نامه‌های خروج مختار و جنگ خیبر نیز از آن دسته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: من در آرشیو شخص و خانوادگی خود، 537 نسخه‌ی تعزیه‌ی غیر تکراری دارم. به این معنی که می‌توان در تمام روزها و مناسبت‌های سال، نمایش تعزیه غیر تکراری اجرا کرد که البته این مهم، مستلزم حمایت‌های دولتی است.

این معین‌البکاء، تصریح کرد: اگر مکانی دائمی برای اجرای تعزیه مهیا شود و هزینه‌های اجرا نیز تامین شود، می‌تواند بیش از پیش در حفظ و نگه‌داری هنر تعزیه که میراثی ملی و معنوی است، کوشید. ناگفته نماند، منظور از تامین هزینه‌های اجرا، پرداخت دستمزد بازیگران و شبیه‌خوان‌ها نیست. اجرای هر مجلس تعزیه، ابزار و امکاناتی می‌خواهد که هزینه بر است.

مهدی دریایی در پایان گفت: دکتر امینی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ ایده‌ای برای تاسیس مکانی دائمی برای اجرای نمایش‌های سنتی و آیینی در حوزه هنری داشت که تا کنون اجرای آن محقق نشده است. به نظر می‌رسد اگر آن ایده اجرایی شود، شاهد اتفاقات مهمی در این عرصه خواهیم بود. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.