ولایت هلمند افغانستان در آستانه سقوط

معاون والی هلمند افغانستان با اشاره به کشته شدن 90 نیروی امنیتی افغان در روزهای اخیر، اعلام کرد این ولایت در آستانه سقوط به دست گروه طالبان است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، معاون والی هلمند می‌گوید این ولایت در آستانۀ سقوط به دست طالبان است، این در حالی است که در درگیری‌های شدید دو روز گذشته، 90 نیروی امنیتی افغان کشته شدند.

در ماه‌های اخیر درگیری‌های شدید میان پیکارجویان طالبان و نیروهای دولتی در چندین منطقۀ مهم ولایت هلمند افزایش یافته است.

اکنون مقام‌های محلی نگرانند پیکارجویان طالبان کنترل این ولایت را که یکی از مراکز تولید مواد مخدر در افغانستان است، در اختیار بگیرند.

ماه سپتامبر نیز طالبان برای مدتی کوتاه ولایت قندوز را تصرف کرد که بزرگ‌ترین پیروزی این گروه در 14 سال اخیر بود.

محمدجان رسول‌یار، معاون والی هلمند، در صفحۀ شخصی‌اش در شبکۀ اجتماعی فیس‌بوک نوشت اگر اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، اقدامی فوری انجام ندهد ولایت هلمند سقوط خواهد کرد.

وی خطاب به رئیس جمهور افغانستان نوشت: «‌می‌دانم که مطرح کردن این موضوع در رسانه‌های اجتماعی شما را خشمگین می‌کند؛ اما نمی‌توانم بیش از این سکوت کنم. زیرا هلمند در آستانه سقوط است. در دو روز گذشته 90 نفر [نیری افغان] در مناطق گرشک و سنگین کشته شدند.»

رسول‌یار همچنین خواستار کمک فوری برای نجات ولایت هلمند شد که نیروهای آمریکایی و انگلیسی سال‌ها مسئولیت تامین امنیت آن را بر عهده داشتند.

به گفته او، چون اطلاعات از مجرای رسمی و اداری به رئیس جمهور نمی‌رسد نوشتن در صفحه فیسبوک را انتخاب کرده است.

درگیری‌های شدید میان طالبان و نیروهای امنیتی از چند روز پیش در مناطق سنگین و گرشک ولایت هلمند ادامه دارد.

پیکارجویان طالبان منطقۀ «سنگین» را تصرف کرده‌اند و حدود 400 سرباز و پلیس افغان در پایگاه ارتش در این منطقه در محاصره طالبان هستند.

در درگیری‌های چهار روز گذشته در گرشک نیز دست‌کم 21 نیروی دولتی و 40 پیکارجوی طالبان کشته شدند.

همچین رسول‌یار، مقام‌های دولتی و مشاوران رئیس جمهور افغانستان را به کم‌ اهمیت جلوه دادن وخامت اوضاع در ولایت هلمند متهم کرد.

تا به حال، دفتر رئیس جمهور افغانستان درباره نوشته‌های رسول‌یار اظهارنظری نکرده است. 


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار