در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

اعلام تعطیلی مدارس یک اقدام پیشگیرانه بود

در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی آخرین وضعیت آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع آلودگی هوا بلای جان مردم، با حضور علی‌اصغر رجبی رئیس مرکز ملی هوا  و تغییرات اقلیم محیط‌زیست سید جعفر تشکری هاشمی معاون شهردار و رئیس سازمان حمل‌ونقل ترافیک تهران در گفتگوی ویژه خبری امشب یکشنبه 29 آذر ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این برنامه علی‌اصغر رجبی رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیمی در خصوص این سؤال  که علی‌رغم تشکیل جلسه کمیته اضطرار و تعطیلی مدارس طی روز گذشته و فردا اما هنوز برخی مقامات مسئول اعلام می‌کنند که  شرایط آلودگی  به حد اضطرار نرسیده است که ما بخواهیم تعطیلی مدارس را داشته باشیم گفت: طبق مصوبه‌ای دراین‌باره وجود دارد زمانی که میزان آلودگی به 200 می‌رسد کمیته اضطرار تشکیل جلسه می‌دهد ولی با زمانی که میزان آلایندگی 150 رسیده و این آلایندگی برای گروه‌های حساس ناسالم است تشکیل جلسه دادیم و پیش کردیم که اگر همچنان این روند ادامه پیدا کند وضعیت آلایندگی می‌تواند به وضعیت هشدار و اضطرار برسد.

در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی معاون شهردار و رئیس سازمان حمل‌ونقل ترافیک تهران نیز در همین باره گفت: با وجود ابزارهای اندازه‌گیری استاندارد که وجود دارد در طی سال‌های گذشته هر گونه اختلاف نظری کنار گذاشته شده است.

وی ادامه داد: شهرداری تهران 21 ایستگاه رصد آلایندگی هوا در شهر تهران دارد و ارقامی که این ایستگاه‌ها اعلام می‌کنند با اعداد و ارقامی که ایستگاه‌های سازمان محیط‌زیست دراین‌باره دارد یکسان است و در طی سال‌های گذشته ما هیچ اختلافی به لحاظ روش اندازه‌گیری نداشتیم.

** اعلام تعطیلی مدارس یک اقدام پیشگیرانه بود

رجبی در ادامه اظهار داشت:اقدام کمیته اضطرار برای تعطیلی مدارس در فردا یک اقدام پیشگیرانه بود چرا که هواشناسی پیش‌بینی بارندگی امشب را نکرده بود و پیش‌بینی کرده بود که ما برای فردا نیز پایداری هوا را خواهیم داشت لذا ما باید حرکتی می‌کردیم که نگذاریم این آلودگی هوا به حد بحران برسد.

رجبی در ادامه در پاسخ به این سؤال که طبق قانون ما ظرف سه سال باید میزان مونوکسید کربن را به حد استاندارد می‌رساندیم و چه اقدامات پیشگیرانه‌ای در این خصوص انجام شده است اظهار داشت: در تهران چندین بخش آلودگی‌ها را تشدید می‌کنند که می‌توانیم دراین‌باره به منابع متحرک، منابع ثابت، ترمینال‌های مسافربری و پمپ‌بنزین‌ها اشاره کنیم و اولین اقدام این بود که ما متوجه شویم هر یک از این‌ها چه سهمی در میزان آلایندگی هوا دارند که بر اساس مطالعات ما، در این بخش‌هایی که عرض شد مهم‌ترین سهم را منابع متحرک در میزان آلودگی هوا دارند.

رجبی در ادامه برنامه با اشاره به این که میزان   غلظت بنزن در هوای تهران کاهش یافته است گفت: در سال 91 غلظت بنزن موجود در هوا در سطح شهر ppv278 بود.

وی تاکید کرد: انتقال زیرساخت‌های سخت‌افزاری، یکپارچه‌سازی مدیریت و فرهنگ‌سازی سه مؤلفه های مهم برای مقابله با کاهش آلودگی هوا به حساب می‌آید.

** شاخص اصلی آلودگی هوا مربوط به ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون است

هاشمی در ادامه برنامه با اشاره به این که وضعیت بنزین نسبت به گذشته بهبود یافته است افزود: شاخص اصلی آلودگی هوا مربوط به ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون است

وی با اشاره به این که مهم‌ترین آلاینده حاکم بر هوای شهر مربوط به ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون است خاطر نشان کرد: آلاینده‌های موجود در هوا محصول سوخت خودروهای دیزل و بنزن است

معاون شهردار  تاکید کرد: خودروهای فرسوده باید از رده خارج شوند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ترافیک تهران تنظیم نبودن عمل احتراق منشأ اصلی آلودگی هوا دانست و اظهار داشت: نباید  به خودروهای فرسوده اجازه تردد در شهر را داد.

وی با اشاره به این که  در شهر تهران از مجموع 4 میلیون خودرو کمتر از 300 هزار معاینه فنی دارند ادامه داد: در دولت گذشته حدود 400 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد.

وی با اشاره به این که خودروهای کاربراتوری باید از چرخه حذف شوند گفت: باید به سمت موتورسیکلت های برقی حرکت کنیم.
 
هاشمی: افزود: خروج خودروهای فرسوده ممانعت از تردد خودروهای کاربراتوری الزام به معاینه فنی و تاکید بر توسعه حمل‌ونقل عمومی پاک از جمله مباحث مهمی است که باید برای غلبه بر آلودگی هوا در نظر گرفت.

سید مهدی موسوی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به این که بنزین یورو 4 نبوده، نیست و به کشور وارد نشده است گفت: کشورهای اروپایی بنزین یورو 4 را برای مصرف داخلی خود استفاده می‌کنند و لذا مازادی برای تولید ندارند که بخواهند به کشورهای دیگر بفروشند.

** دولت باید مدیریت یکپارچه را ایجاد کند 

حسن بیادی عضو اسبق شورای شهر تهران همچنین در ادامه با تاکید بر  ایجاد مدیریت یکپارچه گفت: متأسفانه مدیریت جزیره‌ای است و لذا مدیریت یکپارچه در این حوزه نداریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
بله - جلوگیری نکردن از خودرو های فرسوده - به یغما دادن محیط زیست (ساخت وساز وقطع درخت ) برخورد قاطع نکردن با خودرو سازهای پول در آر وجواب نده - همه و همه پیشگیرانه است .
آخرین اخبار