معاونت پژوهشی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص معاونت پژوهشی این وزارتخانه گفت: معاونت پژوهشی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد و این وزارتخانه تنها نیازسنجی در زمینه پژوهش می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم بزرگداشت هفته پژوهش صبح امروز با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا جوادی یگانه رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و تنی چند از پژوهشگران در پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات برگزار شد.

در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص معاونت پژوهشی این وزارتخانه گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت پژوهشی وجود ندارد و این وزارتخانه تنها کار نیازسنجی را در خصوص پژوهش انجام می‌دهد و نیازها را به مراکز پژوهشی ابلاغ می‌کند تا آنها کار را دنبال کنند. سند دکترین توسعه فرهنگی در جهان اسلامی را که توسط دکتر صدری تدوین می‌شود، به عنوان ویراست اول تلقی می‌کنیم به دلیل اینکه این مسئله در جهان برای جهان اسلامی تدوین می‌شود، بنابراین کار بسیار عمیقی باید بر روی آن انجام شود.

وی افزود: در هفته پژوهش سال گذشته میزان استفاده مردم تهران از ماهواره 71 درصد عنوان شد و این میزان تا کنون به بیش از 80 درصد رسیده است. باید از شیوه‌های جدیدی برای مقابله با این مسئله استفاده کرد و برای آن از فیلترینگ استفاده می‌کنیم. باید از این وضعیت بهره برد. هم اکنون شبکه‌های ما در کشورهای دیگر مشاهده می‌شوند و این مسئله تنها از طریق ماهواره امکان‌پذیر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص استفاده چندین میلیون ایرانی از شبکه‌ای مانند تلگرام گفت: شبکه‌هایی مانند تلگرام، فناوری‌های نوینی که باید به طور اجتناب‌ناپذیری از آن استفاده کرد. برای جلوگیری از انتشار تصاویر مبتذل در فضای مجازی می‌توان از فیلترینگ هوشمند بهره برد، این مسئله کاری است که توسط وزارت ارتباطات هم اکنون انجام می‌شود.

جنتی ادامه داد: وضع حجاب در کشور نسبت به 5 سال گذشته بدتر شده است و باید برای آن از شیوه‌های نوینی استفاده کرد. در حوزه اجتماعی وزارت کشور کارهای خوبی انجام داده و میدان برای تحقیق پژوهشی در این زمینه باز است. بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی را باید با شیوه دیگری برطرف کرد.

وی در خصوص تعداد نشریاتی که در طول دو سال به آن مجوز داده‌اند، بیان کرد: در طول دو سال به حدود 4 هزار نشریه مکتوب و الکترونیک مجوز دادیم. در صورتی که تعداد کل نشریات کشور به هفت هزار و خرده‌ای می‌رسد، در مناطق دورافتاده به نشریات محلی و هفته‌نامه مجوز داده شد. پژوهش نیز باید به همین سبک باشد، در یک محیط بسته نمی‌توان تکامل فکری  پیدا کرد. گاهی در حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاه خودسانسوری وجود دارد، در فضای بسته نمی‌توان رشد فرهنگی داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه کتاب با نویسنده کاری نداریم و تنها به بررسی محتوای اثر توجه می‌کنیم و سپس به آن مجوز می‌دهیم. گاهی نیز کارهای آنها اصلاح می‌شود. در حوزه مطبوعات بسیار شفاف‌تر عمل می‌کنیم. موافق و مخالفان دولت حرف خود را می‌زنند. گاهی دروغ‌پردازی و شایعه‌سازی می‌کنند اما مطبوعات آزاد گذاشته شده‌اند و عموما همه سلیقه‌ها حرف خود را می‌زنند.

وی در خصوص بحث کپی‌رایت بیان کرد: بحث کپی‌رایت و استفاده نامشروع از کتاب‌ها مسئله‌ای است که مولفان در داخل کشور با آن مواجه هستند. بدین منظور لایحه فکری معنوی را به مجلس شورای اسلامی دادیم. امیدواریم این لایحه در مجلس کنونی به تصویب برسد. باید برای پیوستن به کنوانسیون پاریس تحقیقی در پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات انجام شود تا نفع و ضرر برای کشور مشخص گردد. برخی آثار ما به راحتی در کشورهای دیگر پخش می‌شود، بدون آنکه حق پخش آن را بدهند. از طرف دیگر ما هم داریم از آثار آنها همین گونه استفاده می‌کنیم. در صورتی که بخواهیم حق چاپ کتاب را پرداخت کنیم، کتاب با قیمت بسیار بالا به دست دانشجو می‌رسد.

جنتی ادامه داد: کار علمی در خصوص کنوانسیون پاریس باید انجام شود. در صورتی که نتیجه این تحقیق نشان داد که پیوستن آن به نفع کشور خواهد بود، این کار را انجام می‌دهیم و در این زمینه با مسئولان هماهنگی می‌کنیم. 

وی در خصوص سفر خود به سنت پترزبورگ گفت: در حاشیه مراسم سنن پترزبورگ با تمام ایران‌شناسان و شرق‌شناسان در این مراسم صحبت کردیم و به مراکز خوبی که در آنجا در این زمینه وجود دارد، پی بردیم. این مراکز کتاب‌های ما را به زبان روسی چاپ می‌کند، هم اکنون فضای بسیار خوبی برای همکاری با این مراکز فراهم شده است. مراکز ایران‌شناسی در اروپا هم بسیار گسترده است و باید با آن‌ها ارتباط برقرار کرد. دیپلماسی عمومی و فرهنگی که همه کشورها به آن دست پیدا کردند،نیز همین مسئله است.

وی تصریح کرد: هم اکنون دنیا فهمیده است هم اکنون علاوه بر شیعه‌هراسی، ایران‌هراسی نیز در دنیا در حال از بین رفتن است و بحث رئیس جمهور در سازمان ملل متحد تحت عنوان «جهان عاری از خشونت» امروز به طور عملی توسط کشورهای دنیا اجرایی می‌شود. فضای بازی برای پژوهشگران وجود دارد تا بتوانند به خارج از کشور بروند و در داخل کشور کسی برای آن‌ها سخت‌گیر‌هایی را که در قبل وجود داشت، انجام نمی‌دهد. هم اکنون فرصتی فراهم شده تا ایران سینما و ارکستر سمفونیک خود را بهتر به جهان معرفی کند، کتاب‌هایی ترجمه شود و کارهای پژوهشی با آنها انجام داد.

 و در ادامه مراسم محمدرضا جوادی یگانه رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات با اشاره به آنکه عصر پژوهشگاه مرجعیت فرهنگی در کشور است بیان کرد: تمام کتاب‌ها و پژوهش‌هایی که در پژوهشگاه انجام می‌شود، بر روی سایت کتابخانه پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات وجود دارد و با اجازه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح‌های این وزارتخانه نیز بر روی سایت قرار دادیم.

در ادامه مراسم غلامرضا غفاری مدیر طرح ملی سنجش سرمایه اجتماعی کشور و عباس صدری مسئول تدوین سند الگوی نظری دکترین توسعه فرهنگی در جهان اسلام پیرامون طرح‌های خود توضیحاتی دادند.

از حاشیه‌های مراسم می‌توان به رونمایی از دستاوردهای طرح سنجش سرمایه اجتماعی و تقدیر از پژوهشگران اشاره کرد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار