آخوندی:

توسعه زیربنایی کشور منوط به توسعه حمل و نقل ریلی است

وزیر راه و شهرسازی گفت: امکان تداوم توسعه شهری و توسعه زیربنای در ایران بدون توسعه حمل و نقل ریلی امکان پذیر نیست.

تلفنی***** جمع‌آوری سازمان حمایت از مصرف‌کننده در برنامه ششم توسعه الزامی است/ توسعه زیربنایی کشور منوط به توسعه حمل و نقل ریلی استبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل اظهار داشت: در واقع با توجه به اینکه شرایط بسیار سخت است هیچ تردیدی وجود ندارد و اینکه بدهی دولت که مجموعه اقتصاد ملی کشور که شامل بانک بنگاه‌ها واحدهای خدماتی و تولیدکنندگان کالا و خدمات بیش از 381 هزار میلیارد تومان است بیانگر این است که یک چالش بسیار بزرگ بر همه بخش‌های سایه افکنده اما این بدان معنا نیست که به راحتی از بخش توسعه حمل و نقل کشور صرفنظر کنیم.

وی افزود: در واقع وقتی 1.7 سرمایه بانک‌های کشور میزان معوقات بانکی است بدان معنا است که در شرایط تنگنای مالی قرار داریم و از طرفی همه بنگاه‌ها از جمله بنگاه حمل و نقل ریلی متأثر از این موضوع است اما علی‌رغم تمام واقعیات در اقتصاد ایران می‌خواهیم بجنگیم و ایران را توسعه دهیم و لازم به ذکر است که شرایط بنگاه‌داری با چوب حراج زدن معادل 100 میلیون دلار بنگاه‌های دولتی با مشکلا بنیادی مواجه هستند.

آخوندی در ادامه گفت: بنده دیشب یادداشت سیدجلال‌الدین هاشمی را نگاه کردم و ایشان نکته بسیار جالبی را گفته بودند که در اعماق دل من نفود کرد و آن نکته این است که زمان بی‌توجهی نسل ما به مسائل بنیادی در حوزه اندیشه و عمل معلوم نیست که نسل آینده چه میزان باید بی‌توجهی ما را پرداخت کند و اکنون در واقع ما هزینه بی توجهی گذشته را داریم پرداخت می‌کنیم که به موقع تدبیر نشده است اما نباید فراموش کرد که اگر امروز مصمم و با اراده نباشیم هزینه بی‌تصمیمی ما را باید نسل آینده بیش از این پرداخت کند پس اساسا نمی‌توانیم به خود جرأت دهیم که تصمیم نگیریم.

وزیر راه وشهرسازی گفت:  در واقع برای توسعه حمل و نقل ایران گرچه با هزاران گرفتاری و مشکلات مواجه هستیم اما باید از ایمان و صبر ما این گرفتاری‌ها را برطرف کند و بنده یک لحظه در این راستا تردید نکرده‌ام.

** تداوم توسعه در ایران بدون توسعه حمل و نقل ریلی امکان‌پذیر نیست

وی یادآور شد: امکان تدوام توسعه شهری و توسعه زیربنایی در ایران بدون توسعه حمل و نقل ریلی امکان‌پذیر نیست و قابل تصور است که به یک وضعیت قابل قبولی از کیفیت محیط زیست برسیم بدون توسعه حمل و نقل ریلی این تصور شدنی نیست و از طرفی دائما باید بجنگیم تا این هدف محقق شود.

آخوندی در ادامه بیان کرد: از برنامه اول تاکنون بحث‌های زیادی راجع به جمع‌آوری نظام قیمتی شده زیرا این نظام مانع توسعه ملی کشور است و از طرفی تاکنون سازمان حمایت از مصرف‌کننده هیچ حمایتی از مصرف‌کنندگان نداشته است و از طرفی امیدواریم در برنامه ششم توسعه همکاران این جسارت را داشته باشند و نست به جمع‌آوری این سازمان اقدام کنند زیرا این سازمان برگرفته از تعالیم مارکس است.

** جهان به شبکه ریلی ایران نیازمند است

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر دنیا نیاز دارد که شبکه ریلی را به هم وصل کنیم و از طرفی اتصال شبکه ریلی راه‎‌آهن ما با ترکیه، آذربایجان ، روسیه و ... برای ما در صورت استفاده یک فرصت است و از طرفی با توجه به موقعیت جغرافیایی که در آن قرار داریم این امر یک وظیفه است و نمی‎توانیم از این وظیفه شانه خالی کنیم.

وی با اشاره به نظام رقابتی گفت: آنچه که می‌تواند موجب پایداری صنعت حمل و نقل ریلی کشور شود رقابت است و به همین خاطر بخش خصوصی باید در داخل و خارج از کشور به رقابت بپردازند و از طرفی بنده با شوراها مخالف نیستم اما نباید فراموش کرد و تنها مرکز حمایت صنعت حمل و نقل ریلی کشور راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است و باید گفت که نهادهای موازی به ضرر حمل و نقل ریلی کشور است و از طرفی بنده به فکر نهادهای موازی نبوده و نیستم.

آخوندی در ادامه گفت: طی این مدت اتفاقات خوبی رخ داده به طوری که میزان قراردادهای ساخت ناوگان جدید زیرساخت‌ها، لوکوموتیوها و ... افزایش یافته و گفتنی است که بعد از 80 سال مفهوم راه‌آهن در کشور جا افتاده و نیاز به راه‌آهن حومه‌ای داریم و از طرفی این موضوع در برنامه ششم توسعه مورد توجه جدی دولت است و از طرفی بحث نهاده‌های حومه عمومی، نهاده‌‌های حمایت از حمل و نقل ریلی، سرمایه‌گذاری حمل و نقل ریلی و عوارض سوخت اتفاقات بزرگی است که می‌تواند زنجیره‌ای با خود شکل دهد که در آینده شاهد توسعه آن باشیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
با این اظهار نظر تند
امروز29/9/94 بلیت قطار دوباره گران شد
من امروز بلیت بندرعباس به تهران رو که قبلاً89هزارتومان بود101هزارتومان خریدم
آخرین اخبار