بیاتیان در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایرادهای سیستمی نمایندگان را درگیر امور اجرایی می‎کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: ایرادهای سیستمی باعث می‌شود مسئولیت‌های اجرایی که دولت متصدی آن است، نمایندگان را درگیر کند.

"محمد بیاتیان" در گفت‎وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در ارزیابی عملکرد مجلس نهم گفت: متاسفانه بخش اعظم زمان مجالس ما در تمام دوره‌ها صرف پیگیری امور اجرایی شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن اضافه کرد: ایرادهای سیستمی باعث می‌شود مسئولیت‌های اجرایی که دولت متصدی آن است، نمایندگان را درگیر کند. لذا نمایندگان به ویژه در حوزه‌های انتخابیه کوچک‌تر ناگزیرند که امور اجرایی را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه مجلس نهم نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مجبور به پیگیری امور اجرایی بود، تصریح کرد: نمایندگان به جای اینکه به حوزه انتخابیه خود رسیدگی کنند و مطالبات مردم را برآورده سازند، مجبور بودند تا بر کار مدیران اجرایی نظارت کنند.

بیاتیان ادامه داد: در واقع یکی از مشکلات و معضلات مهم مجالس ما در تمام دوره‌ها این است که یک نماینده به جای آنکه بازخواست کند، درخواست می‌کرد.

نماینده بیجار و حسن‌آباد با بیان اینکه مجالس اول تا سوم این مشکل را نداشتند، تصریح کرد: در آن دوران به دلیل شرایط وقت کشور، مردم مطالبات شخصی و محلی‌شان را از نمایندگان درخواست نمی‌کردند، اما از مجلس چهارم تا این دوره، این قضیه شکل گرفته و ادامه یافته است.

وی تاکید کرد: اگر مجلس دهم می‌خواهد به معنای واقعی کلمه مجلس شورای اسلامی باشد و به تعبیر امام خمینی (ره) در رأس امور باشد، باید بتواند ساختار قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون را عملی کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه بخش زیادی از عملکرد مجلس بستگی به به رفتار دولت دارد، اظهار داشت: دولت و علی‌الخصوص رئیس‌جمهور باید ساز و کاری را بیندیشند که مدیران اجرایی ما در وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها، شهرستان‌ها و دیگر مناطق بر اساس چارچوب وظایفشان امور را پیگیری کنند.

بیاتیان با تاکید بر اینکه اگر عملکرد مدیران اجرایی به نحو احسن صورت گیرد، دیگر نیازی به دخالت نمایندگان مجلس در این امور نیست، تصریح کرد: مدیران اجرایی کشور باید ملزم به رعایت قوانین مصوب و وظایفشان باشند و نباید با سفارش نمایندگان مجلس امور اجرا شود.

وی با بیان اینکه باید سیستمی بازخواست‌کننده‌ در دولت و وزارتخانه‌ها تعبیه شود، خاطر نشان کرد: با این اقدام، نمایندگان تمام وقت‌شان را صرف امر قانونگذاری‌شان می‌کنند و امور اجرایی را به متولیانش می‌سپارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار