نشست پرسش و پاسخ جشنواره موسیقی فجر؛

حذف عنوان دبیر از جشنواره سال آینده/ اختصاص بیش از یک میلیارد برای بودجه امسال

بودجه دولت به جشنواره امسال همانند سال گذشته 1 میلیارد و 200 میلیون تومان است.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بعد از اجرای موسیقی توسط شهرداد روحانی و صحبت های اولیه عوامل برگزاری جشنواره سی و یکمین دور موسیقی فجر نوبت به نشست پرسش و پاسخ دبیر جشنواره با اهالی رسانه رسید.

فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بودجه برگزاری جشنواره گفت: بودجه دولت به جشنواره امسال همانند سال گذشته 1 میلیارد و 200 میلیون تومان است.

وی در پاسخ به نقش دفتر موسیقی در حمایت از جشنواره گفت: در این دوره ما برگزارکننده نیستیم و مانند سال گذشته که انجمن موسیقی به عنوان بخش خصوصی جشنواره را برگزار می‌کرد می‌توانیم حمایت‌هایمان را باز هم ادامه بدهیم.

حمیدرضا نوربخش مدیر جشنواره که با سؤالات متعدد در خصوص ابهاماتی که برای جشنواره وجود دارد، روبرو شد و در خصوص بودجه و هزینه‌های آن عنوان کرد: بخشی از هزینه‌های ما از طریق بلیت فروشی که هنوز آمار مشخصی از آن در دست نداریم تأمین خواهد شد و بخشی از آن را هم از سمت دولت تامین خواهد شد. بودجه اختصاصی جشنواره امسال  حتی با وجود افزایش هزینه‌ها به خاطر قرارگیری بخش جوایز در این جشنواره تغییراتی نداشته است.

وی ادامه داد: در رابطه با دستمزدها و حقوق‌های پرداختی به گروه‌های موسیقی نمی‌توانیم مبلغی را اعلام کنیم زیرا حقوق آن‌ها مربوط به خوانندگان است و اجازه انتشار آن را نداریم اما در نهایت بودجه اختصاصی به این امر حدود یک میلیارد تومان است.

نوربخش در رابطه با حضور برادران پورناظری به عنوان اسپانسر جشنواره و همچنین حضور در شورای سیاست‌گذاری بیان کرد: در این زمینه از کسانی که متخصص در این زمینه هستند استفاده کنیم و به دلیل نوپا بودن جشنواره اسپانسرهای بزرگ حمایت جشنواره را نپذیرفتند و چه بهتر که از اهالی موسیقی و کسانی که آشنا با این زمینه هستیم استفاده کنیم و خواهشمندم فضا را به سمت مافیایی بودن و پنهان‌کاری نبردیم این دوره از جشنواره از شفاف‌ترین دوره‌های جشنواره است.

وی در ادامه در خصوص نقش حسن ریاحی و علت سمت دبیری ایشان در این دوره از جشنواره اظهار داشت: زمانی که جشنواره روزهای پایانی خود را طی می‌کند طبق روال هر ساله دبیر جشنواره سال بعد معرفی می‌شود و سال گذشته آقای ریاحی با توجه به سابقه شان این سمت را پذیرفته بودند و با توجه به تغییراتی که در جشنواره امسال داشتیم سعی کردیم از تجربیات ایشان هم در این زمینه استفاده کنیم اما در سال آینده جشنواره سمتی به عنوان دبیر نخواهد داشت و بخش‌هایی مثل مدیر جشنواره، مدیر اجرایی، شورای سیاست‌گذاری که نقش کلیدی دولت در جشنواره است را معاونت هنری و دفتر موسیقی به عنوان قائم‌مقام آن اجرا خواهند کرد ضمن این که هر سه سمت دبیری به معنای کنار گذاشتن حسن ریاحی نخواهد بود و ما از تجربیات ایشان در سال‌های آینده استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: بخش جایزه در جشنواره سی و یکم نقش موثری را ایفا خواهد کرد زیرا برگزیدگان بر اساس نظرات افراد زبده موسیقی خواهد بود.

نوربخش در خصوص همکاری موسسه کار و اندیشه که  قرار همکاری در جشنواره سی و یکم را دارد اعلام کرد: این موسسه تاکنون برای ما رقمی را اعلام نکرده است و مشارکت آن را در طول جشنواره خواهیم داشت و در نهایت تراز آن را در پایان جشنواره اعلام خواهیم کرد.

وی همچنین در رابطه با اعتباری که برای جایزه جشنواره موسیقی در نظر گرفته شده اظهار داشت: با وجود این که خانه موسیقی سال‌های زیادی بخش جایزه را برگزار کرده است اما به علت عدم حمایت‌های دولت و نبود حامی مالی شاید اعتبار چندانی به دست نیاورده باشد اما جایزه جشنواره امسال حمایت دولتی و هیئت داوران بسیار قوی که در نظر گرفته‌ایم می‌تواند بر افزایش اعتبار این جایزه کمک کند.

نوربخش علت تغییر علی ترابی و نبود ایشان در جشنواره امسال را تغییر ساختار جشنواره بیان کرد و افزود: عدم حضور ایشان به خاطر تغییر ساختاری بود. حذف مدیر اجرایی، بخش نسلی دیگر، بخش آهنگ‌سازی قابل دفاع است و این امر به دلیل اصلاح در آینده صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در بخش رقابتی کمبودها باید حمایت شوند و جایزه‌ای که به آن‌ها می‌دهیم باید زمینه حمایتی برای آن‌ها باشد. در واقع در سال‌های گذشته کسانی که به عنوان استعداد در موسیقی معرفی می‌شدند و جوایزی دریافت می‌کردند، در نهایت بعد از اتمام جشنواره اتفاق خاصی برایشان نمی‌افتاد و به حال خود رها می‌شدند. کسانی که برای حذف این بخش از ما گله‌مند بودند به ما بگویند که اکنون کجا هستند و سرانجامشان چه شده است؟ در نهایت بخشی را که به جشنواره اضافه کرده‌اند را بخش موسیقی انقلاب اعلام کردیم که تعدادی از خاطره‌انگیزترین روزهای دوران انقلاب در گروهی مثل گروه خورشید و همچنین گروه کر تهران به سرپرستی رازمیک اوهانیان سرودهای انقلابی را اجرا کنند.

وی همچنین در رابطه با ارسال بخش بین‌المللی به لوگوی جشنواره پس از 30 سال را عنوان کرد: ما پس از مشورت‌هایی که انجام دادیم تصمیم بر این امر گرفتیم و بر اساس طرح پیران فرهنگ قرار شد گروه‌های خارجی را هم به این فستیوال دعوت کنیم و کشورهایی مانند اتریش و ایتالیا به عنوان بخش ویژه به درخواست خودشان حضور خواهند یافت و معیار ارزیابی ما این تعداد برنامه‌های سالیانه‌هایشان بود که حدود 100 تا 150 برنامه داشته‌اند.

حسن ریاحی دبیر جشنواره موسیقی فجر در ادامه بیان کرد: جوانان ما از موسیقی دور می شوند و آموخته هایشان ایرانی است اما محتوای آثار ارتباطی با فرهنگ و موسیق ملی ما ندارد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار