30 درصد از کودکان به یبوست مبتلا هستند/ رسانه ها به سلامت مردم کمک کنند

ماجرای درگیری همراهان بیمار با کادر بیمارستان سوسنگرد تامصاحبه بیش از دو هزار داوطلب آزمون دکتری تخصصی رشته های علوم پزشکی جزو مهمترین اخبار وزارت بهداشت در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت ازماجرای درگیری همراهان بیمار با کادر بیمارستان سوسنگرد تامصاحبه بیش از دو هزار داوطلب آزمون دکتری تخصصی رشته های علوم پزشکی خبر داد.

مصاحبه بیش از دو هزار داوطلب آزمون دکتری تخصصی رشته های علوم پزشکی 
سهیلا شهشهانی پور  مدیر امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی داوطلبان آزمون دکتری تخصصی (PH.D) رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی ،مربوط به حدود 60 گروه آموزشی و رشته تحصیلی  می باشند که مصاحبه آنان توسط حدود 340 عضو هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور انجام می شود. 
وی ادامه داد: مصاحبه داوطلبان مربوط به مجموعه رشته های داروسازی، امروز( پنجشنبه 26 آذرماه جاری) و مابقی داوطلبان در رشته های دیگر ، از روز شنبه28 آذرماه جاری لغایت هفتم دی ماه برگزار خواهد شد.

بهبود سلامت مردم از مهمترین اهداف حوزه تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت است
دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان از تاسیس و فعالیت 450 شرکت دانش بنیان در بخش سلامت کشور خبر داد و گفت: یکی از دستاوردهای مهم نظام جمهوری اسلامی بهبود شاخص های سلامت است کشور ایران جزء ده کشور اول دنیا به لحاظ کنترل بیماری عفونی و واگیر توسط سازمان بهداشت جهانی معرفی شد و البته در برخی شاخص ها نیز در ردیف های سوم و چهارم قرار گرفت.

تاکنون 135 مورد آنفلوآنزا شدید داشته‌ایم 
دکتر گویا رییس مرکز مدیریت بیماری واگیر در وزارت بهداشت در خصوص تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی در اثر بیماری آنفلوآنزا گفت: ما آمار ابتلا به آنفلوآنزا را ثبت نمی‌کنیم بلکه ابتلای شدید به آنفلوآنزا را به ثبت می‌رسانیم. در هفته‌ی گذشته 135 مورد آنفلوآنزا شدید داشتیم که خوشبختانه تحت درمان قرار گرفته‌اند و در هفته اخیر 8 مورد فوتی داشته‌ایم که موارد تک موردی در استان‌های مختلف بوده‌اند، که مسئله نگران کننده‌ای نیست.

ماجرای درگیری همراهان بیمار با کادر بیمارستان سوسنگرد 
دکتر عباس زارع نژاد رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره ماجرای درگیری همراهان بیمار و کادر درمان بیمارستان شهید چمران در سوسنگرد، گفت: یک بامداد شب گذشته بیماری با دو همراه به بیمارستان شهید چمران مراجعه می‌کند که متاسفانه همراهان بیمار مصرف مواد غیرمجاز داشته و از وضعیت عادی برخوردار نبودند.

وی افزود: هنگامی که بیمار در اورژانس بیمارستان در حال دریافت خدمات درمانی از سوی کادر درمانی مربوطه بود، همراهان بیمار که به دلیل مصرف مواد غیرمجاز وضعیت عادی نداشتند، شروع به فیلمبرداری از اورژانس کرده و در همین حین نیز به توهین و فحاشی به پزشک و پرستار می‌پردازند. این وضعیت مورد اعتراض کادر درمان مربوطه قرار گرفته، موبایل آنها ضبط می‌شود و در این جریان به لحاظ عادی نبودن شرایط همراهان بیمار مذکور، درگیری فیزیکی نیز رخ می‌دهد.

آزمونهای پذیرش دستیار تخصصی پزشک خانواده و زبان انگلیسی وزارت بهداشت فردا برگزار می شود 
محمد حسین پور کاظمی رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی 'گفت: آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشک خانواده و زبان انگلیسی وزارت بهداشت ، فردا (پنج شنبه) برگزار می شود. 
وی با اشاره به برگزاری آزمون شفاهی در روز 24 دی ماه افزود:داوطلبانی که حداقل نمره 200 از 600 نمره آزمون کتبی دستیار تخصصی پزشک خانواده را اخذ کنند ،کارنامه اولیه و مچوز شرکت در آزمون شفاهی را دریافت خواهند کرد.

رسانه ها به سلامت مردم کمک کنند
دکتر سید حسن هاشمی به کمبود تخت های بیمارستانی در وزارت بهداشت برای ارائه خدمات به مردم اشاره کرد و گفت: می توانیم از ظرفیت های خالی مراکز درمانی و تخت های آنها، به منظور خدمت بیشتر به مردم، استفاده کنیم.

وزیر بهداشت در خصوص خرید خدمت از ظرفیت های بیمارستانی نیروهای مسلح اظهار داشت: بنا شد مسوولین نیروهای مسلح مانند ارتش، سپاه و نیروی انتظامی، ظرفیت های خالی را در شهری که موجود است به ما اعلام کنند. 

50 داروی گران قیمت کددار می شوند
رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو گفت: یکی از ماموریت‌های اصلی ما در حال حاضر این است که قاچاق را به عنوان پدیده آسیب‌رسان به اقتصاد، اجتماع و سلامت فلج کنیم. در این راستا به سرانجام رساندن سامانه شناسه‌گذاری و کنترل اصالت فراورده‌های سلامت از اولویت‌های جدی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است. 

پیشرفت 70 درصدی پروژه‌های ساخت مراکز بهداشتی درمانی در کردستان 
مهدی علی مسیمر مدیر عامل مجمع خیرین سلامت استان کردستان با اعلام این مطلب، گفت : زیربنای هریک از این مراکز بهداشتی درمانی ، 640 مترمربع است که کلیه هزینه های اجرایی آن توسط مهندس داود مهرعلیان نیکوکار تهرانی تامین می شود. این مراکز شامل دو بخش بهداشتی درمانی و محل اسکان کارکنان می باشد و پیش بینی می شود در صورت مساعد بودن شرایط جوی، پروژه های مذکور در دهه مبارک فجر امسال خاتمه یافته و جهت خدمت رسانی تحویل شبکه های ذیربط داده شود. 

30 درصد از کودکان به یبوست مبتلا هستند
علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت با حضور در دهمین کنگره اورژانس و بیماری‌های شایع طب کودکان گفت: ابتدا باید تشخیص یبوست صورت بگیرد که با شرح حال از بیمار می‌توان به آن رسید یعنی باید ابتدا علل تشخیص داده شود تا مدارکی دال بر نرمال یا عدم نرمال بودن به دست بیاید.   

وی گفت: کودک باید به طور روزانه مدفوع نرم و بدون دردی داشته باشد مدفوع نرمال یک دختر یا پسر 4 ساله به بالا و افراد بالغ هفته‌ای سه بار تا روزی سه بار طبیعی است. 

پیگیری مباحث مختلف در حوزه اخلاق پزشکی‌
دکتر باقر لاریجانی نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی در دومین نشست شورای عالی اخلاق پزشکی کشور، با اشاره به اهمیت روزافزون مباحث اخلاقی در کلیه حوزه ها گفت: امروزه توجه زیادی به مباحث اخلاق پزشکی می شود و شورای عالی اخلاق پزشکی باید با رصد نیازها و مباحث مبتلا به جامعه برای دستیابی به فضایی اخلاقی در نظام سلامت کشور برنامه ریزی کند. 

انجمن علمی ژنتیک ایران به عنوان انجمن برتر سال ۹۴ انتخاب شد 
انجمن علمی ژنتیک ایران با کسب 1161 امتیاز و رتبه A به عنوان یکی از ده انجمن برتر سال 94 انتخاب شد.

در گردهمایی نقش انجمن‌های علمی در ارتقای کیفیت آموزشی که روز پنج‌شنبه 26 آذرماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، انجمن علمی ژنتیک ایران مورد تقدیر قرار می‌گیرد. 

ماجرای واکسن های انباری/ عملیات روانی در حوزه سلامت 
دکتر سید حسن هاشمی در ششمین همایش سراسری بهداشت، امداد و درمان نیروهای مسلح که امروز در مجموعه فرهنگی غدیر برگزار شد، با اعلام این مطلب، اجرای طرح تحول سلامت را خدمت  مضاعفی علاوه بر بر اقدامات انجام گرفته در گذشته در نیروهای مسلح  عنوان کرد و گفت: شیرینی این طرح به دلیل افزایش رضایتمندی مردم از خدمات بهداشت و درمان که خدمات نظام است، بیش از دشواری ناشی از اضافه شدن بار این طرح بر خدمات گذشته نیروهای مسلح است و کارنامه آن مربوط به قوه خاصی نیست بلکه متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

آموزش همگانی و توانمندسازی افراد مهم ترین وظایف داوطلبان سلامت است 
دکتر علی اکبر سیاری گفت: تامین سلامت فردی، اجتماعی،  معنوی و مادی افراد و جامعه بدون مشارکت آگاهانه آحاد مردم که وظیفه شما داوطلبان سلامت است، امکانپذیر نیست.

وی افزود: امروزه سلامت محدود به سلامت جسمی نیست و ابعاد مختلف رفاه جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی را شامل می شود و آسیب های اجتماعی یکی از مخاطره آمیزترین خطرات تهدید کننده سلامت است.

امداد رسانی اورژانس به 22 مجروح تصادف جاده اراک سلفچگان 
دکتر فرزین خشنودی رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان مرکزی با اعلام این خبر گفت : با تماس تلفنی با مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان مرکزی و اعلام خبر تصادف، بلافاصله 4 آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به همراه 12 نفر تکنسین از این مرکز و 3 دستگاه آمبولانس و 6 تکنسین از هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند. 

وی اظهار داشت: متاسفانه 2 دستگاه اتوبوس و 4 دستگاه تریلر و کامیون با هم تصادف کرده بودند که بلافاصله همکاران ما اقدامات درمانی را به مجروحین ارائه دادند. 

اعلام آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزا در کشور/موارد بیماری در برخی استانها کاهش داشته است 
دكتر گويا با بيان اين كه ظرف دو هفته گذشته تاكنون بيش از 2700 نمونه مشكوك به ابتلا به آنفلوانزا در كشور در 12 آزمايشگاه قطب و آزمايشگاه مرجع سلامت مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: از اين موارد 896 مورد آنفلوانزای نوع H1N1 در سراسر كشور تشخيص داده شده است. 
رئيس مركز مديريت بيماري‌ها با بيان اين كه موارد جديد مرگ از هفته گذشته تاكنون 11 مورد و به صورت تك گير در استان‌هاي مختلف بوده است گفت: موارد فوت در لرستان 2 مورد، مازندران 2 مورد، البرز 2 مورد، خوزستان 1 مورد، دزفول 1 مورد، گلستان 1 مورد و تبريز 2 مورد گزارش شده است. 

8 پایگاه اورژانس در چهارمحال و بختیاری به بهره برداری می رسد
دکتر حمید رئیسی در جلسه هیات رئیسه این دانشگاه افزود: پایگاه های 115، طاقانک، ناغان، سفید دشت، دو پلان، چالشتر، هوره  و رحمتیه از جمله این پروژه هاست که به زودی جهت ارائه خدمت به هم استانیان مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.

 وی، پروژه درمانگاه رحمتیه، 3 مرکز بهداشتی و درمانی در وانان، سرتشنیز و فرادنبه، ساختمان سالن امتحانات معاونت دانشجویی را از دیگر پروژه های آماده بهره برداری این دانشگاه عنوان کرد.

کسی نمی‌تواند کنکور پزشکی و پیراپزشکی را دور بزند/ از دانشجویان اپتومتری دفاع می‌کنم 
دکتر هاشمی وزیر بهداشت در خصوص اعتراضات دانشجویان اپتومتری در جلوی درب وزارت بهداشت ساعاتی پیش گفت: اعتراض اپتومتریست ها بجا است و ما مسئولان موظف و مقصر هستیم ولی مشکل از وزارت بهداشت نبوده است. این از عجایب روزگار است که تعدادی دانشجو را به دلایلی جلوی وزارتخانه بکشانندالبته وزارت بهداشت به این مسائل عادت کرده است. 

وزیر بهداشت گفت: قطعاً از حقوق این دانشجویان دفاع خواهیم کرد. نباید کنکور دور زده شود و به خاطر رفتارهای دوگانه همکاران متأسفم هستم.

از وضعیت سفید آنفلوآنزا تا توسعه صادرات و واردات دارویی با امضای تفاهم نامه با ارمنستان 
دکتر هاشمی وزیر بهداشت در خصوص جدیت بیماری آنفلوآنزا در ایران گفت: آنفلوآنزا یک موضوع جدی نیست و در حال حاضر در وضعیت سفید قرار داریم و جای هیچگونه نگرانی نمی‌باشد. بنابراین از همه رسانه‌ها تقاضا داریم که طبق اطلاع رسانی در این فصل به نحوی عمل کنند که مردم مضطرب نشوند . راجع به همه بیماری‌های واگیر به ویژه آنفلوآنزا به گونه‌ای عمل کنند که موجب نگرانی مردم نشوند . خوشبختانه مردم بهتر از گذشته نکات بهداشت فردی را رعایت می‌کنند.

به کارگیری ۴ هزار آمبولانس و ۱۹ پایگاه هوایی اورژانس در طرح زمستانه 
امین صابری‌نیا رئیس اورژانس کشور در رزمایش ترافیکی طرح زمستانه در پیست آبعلی به آمادگی 24 ساعته اورژانس کشور برای خدمت‌رسانی به شهروندان اشاره و اظهار داشت: در رزمایش زمستانه امسال 18 هزار کارشناس اورژانس، 2173 پایگاه زمینی و 4 هزار و 244 آمبولانس در خدمت مردم در جاده‌های برفی و کوهستانی هستند. 

رئیس اورژانس کشور تصریح کرد: 34 موتور آمبولانس، 58 اتوبوس آمبولانس و 19 پایگاه هوایی نیز با همکاری نیروی انتظامی، نیروی هوایی و سازمان امداد و نجات در طرح زمستانه خدمت‌رسانی خواهند کرد. 

معرفی ایران به عنوان یکی از 13 کشور برگزیده جهان در کنترل بیماریهای غیر واگیر 
دکتر محسن اسدی لاری ضمن اعلام این خبر گفت : با توجه به گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت تحت عنوان: " پایش پیشرفت بیماری های غیرواگیر در سال ۲۰۱۵ در دنیا"  که در نشست جانبی مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیرامون اهداف توسعه پایدار با حضور سران کشورهای جهان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از 13 کشور برگزیده جهان که توانسته است 12 اقدام پیرامون شاخص های دهگانه پایش جهانی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر را برنامه ریزی و عملیاتی نماید، معرفی شد. 

قیمت ماسک‌های تنفسی بین 100 تومان تا 3 هزار تومان/ برخورد با گرانفروشان 
سید حسین صفوی، مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ماسک به اندازه کافی در کشور وجود دارد و هیچ کمبودی هم در این زمینه وجود ندارد گفت: با افرادی که بازار سیاه برای ماسک ایجاد کرده و یا می‌کنند برخورد جدی خواهد شد.
وی افزود: با توجه به شایعاتی که این روزها در زمینه بیماری آنفلوآنزا در جامعه شیوع داشته است متاسفانه عده‌ای سودجو از این فرصت استفاده و تبلیغات نابجایی می‌کنند که مردم نباید به این تبلیغات توجه کنند چرا که از طرف عده‌ای سودجو ایجاد شده است. 

ورود 2 میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا به کشور از مرداد ماه 
رسول دنیاروند رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت در خصوص موجودی واکسن آنفلوآنزا بیان کرد: از مرداد ماه سال جاری حدود 2 میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا در کشور موجود است و واردات به میزان مورد نیاز انجام شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز موجودی واکسن آنفلوآنزا مناسب است و مشکلی در تأمین میزان مورد نیاز مردم نداریم. 

ذره‌ای تخلف در هیچ یک از بودجه‌های حوزه سلامت انجام نشده است 
دکتر ایرج حریرچی در خصوص برخی اظهارات مبنی بر اینکه بودجه درمان صرف ساخت و ساز خارج از حوزه درمان شده، گفت: ما تاکید داریم در هیچ یک از بودجه‌های حوزه سلامت ذره‌ای تخلف انجام نشده و بودجه‌ها چه جاری و چه عمرانی همه برای مقاصدی که مراجع قانونی مربوطه مثل مجلس و دولت تصویب کرده‌اند، هزینه شده است و دانشگاه‌ها هم براساس قانون و تحت نظارت هیئت‌های امنا، هزینه‌ها را انجام داده‌اند. 

بازدید رئیس دانشکده داروسازی مالزی از مرکز آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو 
دکتر محمود آل بویه ضمن بیان این خبر گفت: در این بازدید از آزمایشگاه بافت شناسی و ملکولی در خصوص چگونگی تشخیص بافتی گوشت های مورد استفاده در مواد غذایی و دارویی  به بازدید کنندگان توضیحاتی ارائه شد  که مورد توجه مسئولین مالزی قرار گرفت‌.

وی افزود: مرکز آزمایشگاه های کنترل غذا و دارو سازمان غذا و دارو نیز آمادگی خود را برای ارائه خدمات آزمایشگاهی و دوره های آموزشی اعلام کرد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو تغییر کرد
رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو طی حکمی مدیرکل جدید نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو را منصوب کرد.

وی طی حکمی دکتر اکبر عبدالهی اصل را به عنوان مدیرکل جدید نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو جایگزین مهدی پیرصالحی کرد.

نوزدهمین پایگاه اورژانس هوایی کشور در سبزوار مستقر شد 
دکتر علیرضا مسلم رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در مراسم  استقرار بالگرد اورژانس هوایی در سبزوار اظهار داشت: استقرار این پایگاه از مهمترین مطالبات مردم سبزوار و شهرستان‌های غرب خراسان رضوی بود.

دکتر مسلم با اشاره به تردد 20 میلیون زائر از محور سبزوار-شاهرود و مشهد تصریح کرد: متاسفانه سالانه شاهد بروز حوادث جاده‌ای مختلفی در سطح این محورها هستیم که با توجه به ضرورت کاهش سرعت امداد رسانی ها، استقرار این پایگاه به عنوان یک ضرورت احساس می‌شد.

تاکید بر لزوم توسعه صادرات داروی ایرانی 
دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سیاست‌های ابلاغی در حوزه اقتصاد مقاومتی بحث‌هایی دارد که به صورت مستقیم به حوزه سلامت مرتبط است. این بحث‌ها شامل اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان، مدیریت مصرف، توسعه صادرات و حمایت‌های بخش خصوصی می‌شود.

وی افزود: برخی از این موارد به وزارت بهداشت مربوط است. سیاست‌های کلان اختصاصی حوزه سلامت سال گذشته توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار