آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت ۱۳۹۴/۰۹/۲۷

هدایت تحصیلی در پایان دوره اول متوسطه و برخورد جدی آموزش و پرورش با تنبیه بدنی دانش‌آموزان از مهمترین اخبار آموزش و پرورش در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، آموزش و پرورش در هفته گذشته اخبار متعددی را شامل می شود که میتوان به مجهز شدن مناطق آموزشی به پژوهش سرا.انجام شدن هدایت تحصیلی در پایان دوره اول متوسطه. برخورد جدی آموزش و پرورش با تنبیه بدنی دانش‌آموزان و در اختیار گذاشتن تبلت ها برای کم بینایان و رایگان شدن دوره پیش دبستانی اشاره کرد.
 
پژوهش و فناوری اساس پایدار توسعه هر جامعه 
محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به نهادینه کردن فرهنگ پژوهش گفت: باید پژوهش را باور داشت و ضرورت پژوهش بعد از اتخاذ تصمیم برای کنترل نتایج و پژوهش و صحت برنامه‌ها که باید از پژوهش کمک گرفت چرا که علم و پژوهش و فناوری اساس پایدار توسعه هر جامعه محسوب می‌شود که توسعه در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی بدون پژوهش و فناوری میسر نیست و نظام آموزش و پرورش به عنوان اولین نهاد آموزشی در خصوص برنامه‌های درسی توجه دقیق و جدی دارد.
 
4 هزار و 700 فرهنگی آزاده در آموزش و پرورش
دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: از جمع 42 هزار آزاده در آموزش و پرورش 4 هزار و 700 فرهنگی آزاده شاغل داریم که بخشی از عمرشان را در اسارت بودند و امروز سرمایه‌ای برای نظام تعلیم و تربیت هستند. در دوران اسارت در توسعه فرهنگ و آموزش بسیاری از همکاران آزاده ما نقش موثری داشتند و در همین خصوص وزارت آموزش و پرورش زیر ساخت منابع انسانی هر کشور را فراهم می کند تا بتوانیم فرهنگ آزاد و آزادی و عزت ایرانی و اسلامی را حداکثر ترویج دهیم
 
زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی مشخص نیست 
فانی وزیر آموزش و پرورش در خصوص زمان اغلام نتایج آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی گفت: زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی مشخص نیست چرا که ظرفیت پذیرش در برخی رشته‌ها و شهرستان‌ها تکمیل نشده است و ما به دنبال تکمیل ظرفیت هستیم 
 
از ارتقاء‌ دانش معلمان تا توسعه‌ رشته علوم انسانی از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش 
فانی وزیر آموزش و پرورش  در خصوص طرح رتبه‌بندی گفت: در رابطه با علوم انسانی سیاست وزارت آموزش و پرورش و دولت توسعه‌ی علوم انسانی است که این توسعه از لحاظ کمی و کیفی می‌باشد. مشکل علوم انسانی بیشتر در توسعه کیفی است و ما باید از معلمان ارزیابی حرفه‌ای کنیم و از لحاظ توانایی و شایستگی رتبه صورت گیرد ، رتبه‌بندی در آینده انجام می‌شود اما اقدامات صورت گرفته در زمان محدود مفید بوده است  
 
حضور معلمان پژوهنده امری ضروری در پژوهش‌محوری نظام تعلیم و تربیت است 
فانی وزیر آموزش و پرورش در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری مطرح کرد: سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور که مبنایی در برنامه ششم توسعه دارد در جهت ارتقا کیفیت در آموزش وپرورش و توسعه عدالت آموزشی را در نظام تعلیم و تربیت رقم خواهد خورد که در این خصوص می توان به پژوهش و ارزشیابی اشاره کرد. توسعه پژوهشسرای دانش‌آموزی از سیاست جدی آموزش و پرورش است چرا که اعتقاد داریم بدون مطالعات کارشناسی و بدون پژوهش و تحقیق و بررسی تصمیم گیری مناسبی در آموزش و پرورش اتفاق نخواهد افتاد . 
 
تعطیلی روزهای پنجشنبه دلیل بر کم اهمیتی به تربیت بدنی است    
 فانی وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد: سیاست آموزش و پرورش توسعه‌ی کمی و کیفی رشته‌ی علوم انسانی است و درحال حاضر مشکلمان به توسعه کیفی برمی گردد و همچنین تربیت‌بدنیباید به جایگاه اصلی خود برگردد و دانش‌آموزان در عین تربیت علمی، تربیت جسمانی هم پیدا کنند و در حال حاضر کم‌ اهمیتی که نسبت به تربیت بدنی صورت می‌گیرد، به دلیل تعطیلی‌های روز پنجشنبه است که لازمه‌ی بهسازی منابع انسانی ادامه تحصیل و به روز رسانی اطلاعات است اما باید با توجه به منابع‌مان برنامه ریزی کنیم.
 
فعالیت 500 پژوهش‌سرا در کشور 
فانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم پژوهنده نتیجه ترکیب زیر نظام پژوهش و زیر نظام منابع انسانی است، گفت: در کشور 500 پژوهش‌سرا برای پژوهش هر چه بیشتر فعالیت می‌کنند چرا که اگر زیر نظام پژوهش و زیر نظام منابع انسانی با هم ترکیب شوند معلم پژوهنده نتیجه آنها خواهد شد و این لازمه تحول در نظام آموزشی است. تضمین کننده تربیت دانش‌آموز پژوهنده همین معلمان پژوهنده هستند 
 
عذرخواهی وزیر آموزش و پرورش به خاطر حادثه الیگودرز 
فانی ئزیر آموزش و پرورش در خصوص حادثه تلخی که در مدرسه الیگودرز رخ داد گفت:حادثه ای را تحت عنوان کتک زدن معلمی به دانش آموزان در منطقه الیگودرز را از طریق صدا و سیما مطلع شدم و از تمامی ملت عذر خواهی می‌کنیم که چنین اتفاقاتی در بعضی مدارس کشور رخ می‌دهد و یقینا با فرد خطا کار که همان معلم مدرسه الیگودرز است طبق قانون تخلفات در وزارت آموزش و پرورش برخورد خواهیم کرد و او به شدت مجازات خواهد شد.
 
مناطق آموزشی تا پایان دولت یازدهم به پژوهش‌سرا مجهز می‌شوند 
فانی وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد: طی برنامه‌ای که داریم سعی می کنیم تا پایان دولت یازدهم هر منطقه آموزشی صاحب حداقل یک پژوهش‌سرا شود و رابطه بین پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با مراکز تولیدی برقرار شود که دانش‌آموزان بتوانند سهمی در تولید علم به ثروت داشته باشند 
 
تهران میزبان مدارسی با 110 سال عمر 
چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران از نقش مهم خیرین مدرسه‌ساز در نظام تعلیم و تربیت گفت:در عرصه تعلیم و تربیت را برنامه ریزی کرده‌ایم و می‌خواهیم برای نهادینه کردن این کار بزرگ که همان فرهنگ‌سازی مدرسه سازی توسط خیرین است، قدم بزرگی برداریم. اهمیت این فرهنگ مرتبط با اهمیت فرهنگ تعلیم و تربیت است و همچنین درگیر کردن مردم و دانش‌آموزان را مهمترین اصل در این پایداری فرهنگ معرفی نمود و در ادامه به فرسوده بودن برخی مدارس اشاره کرد که تاریخ برخی مدارس به 110 سال می‌رسد  و توسط خیرین نیازها رفع می گردد
 
هدایت تحصیلی در پایان دوره‌ی اول متوسطه انجام می‌شود 
چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: هدایت تحصیلی از سال دوم متوسطه که در ساختار فعلی بود، به پایه‌ی نهم در ساختار جدید منتقل شده و پیش دانشگاهی نیز برای دانش‌آموزانی که در پایه‌ی نهم هستند، حذف خواهد شد، بنابراین هدایت تحصیلی در پایان دوره‌ی اول متوسط انجام می‌شود بنابراین دانش‌آموزان هر انتخابی‌ که انجام دهند، در ادامه تحصیل و اشتغال آنها تاثیر گذار خواهد بود
 
دوره پیش‌دبستانی رایگان می‌شود 
دیمه ور معاون آموزش مدارس ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: موظف شدیم دوره یکساله رایگان پیش دبستانی را با حمایت دولت طبق تعهد بین‌المللی داشته باشیم. چراکه تکلیفی عقلانی، شرعی و ملی است. همچنین برنامه‌هایی برای مدیریت یکپارچه دوره پیش دبستانی در نظر گرفتیم که در این بحث با همکاری بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش و پیگیری‌های معاون حقوقی این حمایت‌ها پشتوانه محصلان است و تمامی مراکز باید برای برنامه‌های اجرایی دوره پیش دبستانی مجوز از وزارت آموزش و پرورش داشته باشند و طبق قوانین عمل نمایند
 
برجسته کردن جایگاه دوره ابتدایی از اهداف پیش روست 
دیمه ور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: برجسته کردن جایگاه دوره ابتدایی بسیار حائز اهمیت است و باید دستاوردهایی در این همایش مورد بازنگری قرار گیرد. چرا که می‌تواند یکی از حساس‌ترین دوره آموزشی محصلان باشد.
 
25 درصد مدارس استان تهران نیازمند بازسازی و تخریب هستند 
ورناصری مدیر کل نوسازی مدارس استان تهران گفت : حدود 25 درصد فضاهای آموزشی که بیش از 1000 مدرسه در استان تهران می شوند ،نیازمند بازسازی و تخریب هستند و برای بهتر شدن این اوضاع به یک برنامه تقریبا 20 ساله احتیاج داریم. هرچند که این تخریب و بازسازی کار ساده ای نیست ولی با اما مشارکت دولت و خیرین می تواند تا حدی این روند را بهبود بخشد.
 
کمبود مدارس بیخ گوش پایتخت 
ورناصری مدیر کل نوسازی مدارس استان تهران گفت: به دلیل ساخت و سازهای بسیاری که در منطقه 22 اتفاق افتاده، این منطقه با مشکل کمبود مدارس رو به رو شده و آموزش و پرورش نیز می‌تواند به سرعت رشداین ساخت و سازها برسد آموزش و پرورش در همین راستا کارهای قضایی مهمی را انجام داده است و عمده‌ی انبوه سازانی که ساخت و سازشان قبل از حذف تبصره‌ها بوده، آموزش و پرورش محکومیت‌شان را در محاکم قضایی محرض کرده و در حال حاضر به دنبال اعمال قانون می‌باشد. 
 
40 سال؛ قدمت 30 درصد فضاهای آموزشی شهر تهران 
ورناصری مدیر کل نوسازی مدارس استان تهران گفت: در حدود 60 هزار فضای آموزشی بیش از 25 تا 30 درصد آنها فضاهایی با عمر بیش از 40 سال هستند، یعنی از ایمنی مناسب برخوردار نمی‌باشند و اگر اعتبارات سالانه موجود دولت را که به آموزش و پرورش اختصاص پیدا می‌کند به این موضوع اختصاص دهیم، بیش از 20 سال طول می‌کشد که همان فضاهای آموزشی را تخریب و بازسازی کنیم، با این فرض که مدرسه دیگری به آن دسته اضافه نشود. بنابراین در این حوزه حضور خیرین بسیار می‌تواند اثر گذار باشد
 
تصمیم اینکه خیرین مدارس را کجا بسازند بر عهده کیست؟ 
ورناصری مدیر کل نوسازی مدارس استان تهران اظهار داشت: اقدام خیرین برای احداث فضاهای آموزشی دقیقا براساس نیاز منطقه است‌. سازمان نوسازی و آموزش و پرورش در طی جلساتی متعدد و با تشکیل کارگروه‌های مناسب، نیازهای مناطق را به تفکیک استخراج نموده‌اند و این لیست کاملا آماده است و وقتی یک خیر به موسسه برای مدرسه سازی مراجعه می‌کند معمولا اولویت انتخاب محل ساخت را بر عهده ما می‌گذارد و ما هم طبق لیستی که از اولویت نیاز مناطق در اختیار داریم آن مکان را مشخص می‌کنیم‌. اما برخی خیرین هم هستند که به علت تعلق خاطر به یک منطقه یا مدرسه آنجا را برای بازسازی یا احداث پیشنهاد می‌کنند که ماهم با این تصمیم و پیشنهاد موافقت می‌کنیم
 
شهریه کلاس‌های فوق برنامه از طرف آموزش و پرورش اعلام نشده است 
زرافشان معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: مبالغ دریافتی کلاس‌های فوق برنامه از طرف وزارت آموزش و پرورش به صورت دقیق اعلام نشده است و طبق آیین‌نامه‌ای که به تصویب شورا رسیده است، باید مدیریت برنامه طبق آن، برنامه سالانه‌اش را تنظیم کند و این برنامه را در جلسه اولیا و مربیان مطرح کند و اگر انجمن برنامه را تائید کرد، این برنامه در مدرسه اجرا خواهد شد
 
از ثبت نام دانش‌آموزان علوم انسانی در مدارس فرهنگ تا مصوبه برگزاری کلاس‌های فوق برنامه 
زرافشان معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص ثبت نام دانش‌آموزان در رشته علوم انسانی گفت: ثبت نام دانش‌آموزان علوم انسانی در مدارس غیر از مدارس فرهنگ از سال آینده در شهر تهران انجام نمی‌شود اما درباره توسعه نیروهای علوم انسانی هیچ محدودیتی برای ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس عادی دولتی ایجاد نمی‌شود و سپس به مصوبه شورای غالی آموزش و پرورش اشاره کرد که دو مدرسه خاص فرهنگ و معارف با هدف تقویت و توسعه رشته علوم انسانی تأسیس شده‌اند. طبیعی است که بخشی از دانش‌آموزان می‌توانند در مدارس فرهنگ تحصیل کنند. اما مابقی آنها باید به مدارس عادی بروند چون مدارس فرهنگ شرایط ورودی خاصی دارد.
 
برخورد جدی آموزش و پرورش با تنبیه بدنی دانش‌آموزان
پاپایی معاون رسانه‌ای وزارت آموزش و پرورش درخصوص بررسی فیلم پخش شده تنبیه بدنی شاگرد هنرستان فنی حرفه‌ای باهنر در شهرستان علی گودرز گفت: قانون اجازه تنبیه بدنی دانش‌آموز را به هیچ عنوان به همکاران فرهنگی نمی‌دهد. آموزش و پرورش به کرات از طریق بخش‌نامه‌های متعدد این موضوع را به اطلاع فرهنگیان رسانده و اگر موردی خلاف آن مشاهده شود تخلف است و مورد بررسی قرار خواهد گرفت و همچنین از اظهار پشیمانی و ندامت معلم خاطی خبر داد و گفت از دانش‌آموزان و خانواده‌های ایشان دلجویی شده است
 
حضور 600 هزار خیر مدرسه ساز در کشور
محمدرضا حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز اظهار داشت: 600 هزار خیر در کشور و 1000خیر در سراسر جهان داریم. اما امروزه متاسفانه ارتباط بین خیرین و مدارس احداث شده روبه سوی بیگانگی  در حال حرکت است و همچنین اظهار امیدواری کرد که در جشنواره های نکوداشت این چنینی مقطعی نباشند و برای ایجاد انگیزه و تشویق مردم به این کار خیر این امر نهادینه شود و در کل کشور استمرار پیدا کند. با این شرایط فعلی ،مهرماه گذشته با تحویل 10 پروژه خیری با کمک برنامه سازی و نوسازی انجام وظیفه کرده ایم و تا دهه فجر 8 پروژه دیگر در مناطق 6،7،8،16 تهران افتتاح خواهیم کرد، همچنین در سال آینده 10پروژه ای را که اداره نوسازی مدارس در اختیار خیرین برای تکمیل گذاشته است افتتاح می شود.
 
دارالقرآن‌ها بعد از 15 سال بلاتکلیفی دایر شده است 
مصیب‌زاده مدیر کل دفتر قرآن و عترت و نماز آموزش وپرورش گفت: بعد از حدود 15 سال بلاتکلیفی در مراکز دارالقرآن‌ها 650 مرکز فعالیت می‌کنند که بسته به تناسب مناطق و زیر نظر شورای قرآنی مراکز مبلغ معینی تحت عنوان شهریه یا کمک به دارالقرآن ها از دانش‌آموزان برای دایر بودن دارالقرآن ها دریافت می‌شود. 
 
تبلت‌هایی به جای کتاب‌های درشت خط برای کم بینایان 
قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص محصلان مدارس استثنائی گفت:برای این دانش آموزان تصمیم گرفتیم که به جای اینکه کتاب‌های درشت خط به دانش‌آموزان داده شود،‌ تبلت‌هایی به صورت رایگان عرضه شود که به یک نوبت در انتهای سال تحصیلی گذشته ارائه شده است و به زودی اعتبارات این تبلت‌ها به ادارات آموزش و پرورش داده می‌شود تا دانش‌آموزانی که مشکل بینایی دارند بتوانند از این تبلت‌های آموزشی استفاده کنند تاکمبود هوش این دانش آموزان جبران شود ، همچنین ما برنامه‌ای به نام خدمات حمایتی را در نظر گرفته‌ایم که سمعک، عینک و واکر را به صورت رایگان در اختیار این دانش‌آموزان قرار می‌دهد. 
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۰:۲۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
دوستان نفرمودند وقتی معلم لرستانی مورد حمله قرار گرفت چه اقدامات رسانه ای انجام دادند.یادم نمی آید دوستان صدا و سیما اون قضیه رو بازتاب وسیع داده باشند.اصلا کسی به فکر خانواده آن مرحوم هست.جالبه که اشتباه یک معلم برای صدا و سیما از اعتراضات به حق صدها هزار معلم مهمتره.آٱقایون سری به مدارس عادی دولتی بزنند ببیند چه خبره
آخرین اخبار