ارومیه؛

برگزاری همایش وقف و رسانه و یاوران وقف در ارومیه

همایش وقف و رسانه و یاوران وقف به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با حضور فعلان عرصه رسانه استان در ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازارومیه؛ حجت الاسلام ناصر جوانبخت در همایش وقف و رسانه گفت: در حال حاضر بسیاری از نیت های واقفان در کشور و استان به سمت موضوعات خاصی سوق داده می شود که در برخی موارد نمی توانند نیازهای ضروری جامعه و مردم را جوابگو باشند که به همین علت باید فرهنگسازی در راستای تغییر این روند را در دستور کار داشته باشیم .

وی اضافه کرد: این امر نیازمند همراهی و مشارکت بیشتر رسانه ها در معرفی بیش از پیش نیازهای جامعه و بیان ضرورت های توجه واقفان به این امر است .

وی یکی از مهمترین مشکلات حوزه وقف در آذربایجان غربی را عدم توجه بیشتر مستاجران موقوفات به پرداخت مطالبه موقوفات دانست و اظهار کرد: اکثر پرونده های دادگاهی اداره کل اوقاف استان به این موضوع اختصاص دارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی ادامه داد: البته برخی از مستاجران نیز هستند که در سریعترین زمان، مطالبات موقوفات را پرداخت می کنند که باید از آنان قدردانی کرد .

حجت الاسلام جوانبخت گفت: سرمایه عظیم فکری موضوع وقف در کشور و آذربایجان غربی، بیان سیره و روش پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) در این خصوص است که رسانه ها در این بخش نیز می توانند موارد لازم را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند .

وی افزود: امسال پیش بینی شده بود که 140 وقف جدید در آذربایجان غربی به ثبت برسد که این امر در کمتر از 9 ماه تحقق یافت و امیدوار هستیم تا پایان سال این تعداد به بیش از 160 مورد برسد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان غربی نیز در این همایش افزود: شهدا در زمره بزرگترین واقفان هستند چراکه از جانشان برای ثبات دین و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گذشتند.

وی با تبریک هفته وقف، گفت: در این هفته با تلاش دست اندرکاران وقف، شاهد موج رسانه ای و خبری در راستای اشاعه فرهنگ وقف در اقصی نقاط استان بودیم.

مجرد تصریح کرد: زمینه گسترش موقوفات و نگاه مثبت به وقف فراهم شده است که آمار و ارقام در سطح ملی و استانی حاکی از این اتفاق مبارک است.

وی با اشاره به روند تصاعدی ثبت موقوفات جدید در استان، اظهار کرد: تعامل اوقاف با رسانه ها باعث شد که فعالیت های حوزه وقف از حاشیه به متن جامعه وارد شود.

مدیرکل صدا وسیمای آذربایجان غربی گفت: آثار تعامل وقف و رسانه در سطح جامعه مشهود است و موضوع وقف از بین خواص و حقوقدانها به متن جامعه جاری شده است که اتفاق خوبی است.

مجرد اضافه کرد: فرهنگ سازی موضوعی در عصر کنونی بدون حضور رسانه میسر نیست، بنابراین رسانه می تواند در نهادینه سازی فرهنگ وقف کمک کار باشد.

وی تصریح کرد: معرفی اسطوره های اصلی وقف استان، موقوفات بزرگ، مصارف آنها بر اساس نیات واقفین می تواند در اشاعه فرهنگ وقف در جامعه مؤثر باشد.

مجرد تأکید کرد: دست اندرکاران وقف برنامه ریزی خوبی داشتند تا موج رسانه ای در موضوع وقف در جامعه ایجاد شود؛ مسؤولان اوقاف با درک موضوع" تقویت اعتماد عمومی نسبت به مجموعه اوقاف " هدف گذاری خوبی در این زمینه داشتند که رسانه ها نیز به عنوان مکمل اقدام کردند.

وی تأکید کرد: آگاهی مردم از ثبت موقوفات در سامانه و درآمدها و شفاف سازی عملکرد مجموعه اوقاف، رویکرد مردم به این حوزه را بیشتر می کند بنابراین باید تبیین حقوق شرعی و قانونی وقف را جدی گرفت.

مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان غربی تأکید کرد: معتقدم با توجه به اعتقاد مردم، با تشریح شفاف عملکرد مجموعه اوقاف نیازی به تبلیغ مستقیم وجود ندارد البته رسانه ها می توانند تکمیل کننده کار باشند.

مجرد با اشاره به اینکه فرآیند مناسبی برای امانتداری از امانتهای واقفان طراحی شده است، اذعان داشت: اگر در گذشته خبرهای ناگواری از دست درازی و تعدی در موقفات به گوش می رسید، امروز جلوی بخشی از آن گرفته شده و مابقی نیز با کمک رسانه ها احیا می شود.

وی بر تبیین حوزه مصارف بر اساس نیات تأکید کرد و گفت: هر جا کار خیریه مناسبی شکل گرفته که اعتماد مردم را جلب کند، رشد مناسبی داشته است.

مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان غربی بر نوآوری در موقوفات و نیات تأکید کرد و گفت: نیازهای جامعه می طلبد که موقوفات پاسخ درخوری در این بخش ها داشته باشد که اداره اوقاف و امور خیریه باید آنها را به مردم و خیرین مشاوره دهد.

وی بر استمرار موج رسانه ای در خصوص وقف در طول سال تأکید کرد و افزود: البته باید خیرین و واقفان نیز با رسانه ها همکاری لازم را داشته باشند و بدانند که تبلیغ کار خیر ریا نیست و می تواند به گسترش امور خیر منجر شود.

در پایان این همایش از فعالان حوزه رسانه و یاوران وقف قدردانی شد.


انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.