جمشید مشایخی: لاغر شده ام چون روده‌ام را برداشته‌اند

جمشید مشایخی بچه تهران است و بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران. او چند روزی است که 81 ساله شده و همین بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با استاد درباره اوضاع جسمانی و سلامت‌شان.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وی سال ۱۳۳۶ به استخدام اداره تازه تأسیس هنرهای دراماتیک درآمد و کار حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۴۹ به طور رسمی آغاز نمود. «شازده احتجاب»، «سوته دلان»، «کمال الملک»، «هزار دستان»، «سرب»، «یک بوس کوچولو» و ... از جمله آثاری است که مشایخی در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته. گفتگوی سلامت آنلاین را با او بخوانید.

چرا این روزها بیماری و ناراحتی های جسمانی در میان مردم زیاد شده است؟

مهمترین دلیلی که می‌توان عنوان کرد آلودگی هواست. زمانی که بچه بودیم برای رفت و آمد تاکسی وجود نداشت؛ درشکه بود و گاهی چند اتوبوس محدود. تهران هم این قدر وسیع و بزرگ نبود. تمام شمیرانات باغ بود و هوا پاک و سالم. هوا آن قدر پاک بود که برای خواب به پشت بام‌های منازل می‌رفتیم. تعدد ماشین و موتورسیکلت بر آلودگی‌ها افزوده و حتی گفته می‌شود دودی که از اگزوز موتورسیکلت‌ها خارج می‌شود چندین برابر آلوده‌تر از دود ماشین است و ما هم از این دودها استنشاق می‌کنیم. پیاده‌روی هم برای سلامتی مفید است ولی در این هوای آلوده که نمی‌شود قدم زد. اگر هم به خارج از تهران بخواهیم برویم باید هزینه و وقت و زمان را درنظر بگیریم که برای همه مقدور نیست. کنسروها و غذاهایی که چندین روز و حتی ماه‌ها در یخچال مانده نیز مضر است. مساله روحی و روانی افراد جامعه هم با سلامت جسمی آنان ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد. اگر جوان تحصیل‌کرده شغل و حرفه‌ای نداشته باشد به سمت معضلاتی چون اعتیاد کشیده و یا دچار بیماری روحی و روانی و ناامیدی از زندگی می‌شود.

چرا مردم این قدر کم طاقت شده‌اند و دیگر اعصاب ندارند؟

انسان جزو طبیعت است و اگر از آن دور شود سلامت روح و روانش در مخاطره می‌افتد. در همین تهرانی که زندگی می‌کنیم دیگر از درخت و سرسبزی خبری نیست و جای خود را به درختان مصور شده به روی دیوارهای سر به فلک کشیده داده‌اند. مصنوعی شدن روابط و زندگی معضل جوامع بشری است. وقتی زندگی رنگ مصنوعی به خود می‌گیرد روابط نیز به طبع مصنوعی می‌شود. داخل منازل با درختچه‌ها و گل‌های پلاستیکی تزیین می‌شود. این دکور بعد از مدتی خسته‌کننده و یکنواخت می‌شود ولی طبیعت این حس را به ما نمی‌دهد. در زمان گذشته تمام خانه‌ها باغچه و حیاط داشتند که پر از گل و درخت بود ولی الان خانه‌های قدیمی جای خود را به قفس های کوچک و بزرگ داده که رنگ طبیعت را به خود نمی‌بینند.

استاد ان‌شاءالله که سلامت هستید و بیماری خاصی ندارید؟

دیگر کهولت سن و پیری به سراغ من آمده و طبیعتا در این دوره زمانی مشکلات و معضلات جسمی نیز به سراغ آدم می‌آید. با این حال، انسان با امید زنده است و زندگی می‌کند.

بلاخره با سیگار چه کردید؟ کنارش گذاشتید؟

سیگار را سال‌هاست که می‌کشم. قصد ترک داشتم ولی با سه پزشک در ایران و یک دکتر هم در امریکا صحبت کردم و گفتند اگر سیگار را کنار بگذارم دچار آلزایمر و فراموشی می‌شوم. هنوز مجبورم این آشغال را بکشم؛ خیلی بد است ولی مجبورم.

چند سال است که سیگار می‌کشید؟

61 سال است که سیگار دود می کنم،متاسفانه کار خوبی نیست و به جوانان نیز همیشه توصیه کرده‌ام که از اشتباه من پند بگیرند.

اصلا چه‌طور شد سیگاری شدید و اولین سیگارتان را در چه سنی کشیدید؟

در 20 سالگی شروع به سیگار کشیدن کردم. دانشکده افسری می رفتم درحالی‌که اصلا دوست نداشتم و با روحیه من سازگار نبود. پس از فرار از دانشکده ناراحتی روحی پیدا کردم. دوستی داشتم به نام ناصر که اولین بار سیگار هما را به من تعارف کرد و گفت بکش، اعصاب و روانت آرام می‌شود و همان ادامه داشت تا به امروز.

اهل ورزش هم هستید؟

الان که نه ولی جوانی ها بله؛ والیبال و فوتبال بازی می‌کردم و به شنا هم علاقه داشتم.

از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنید،  غذادوست هستید؟

نه زیاد، بیشتر نان تازه سنگگ با پنیر را دوست دارم.

دمپختک باقلی و لوبیا پلو البته با لوبیای چشم بلبلی.

غذاهای سنتی را ترجیح می‌دهید یا امروزی؟

سنتی ها را بیشتر دوست دارم.

اهل فست فود هم هستید؟

خیر، اصلا.

کله پاچه و دل و جگر هم می‌خورید؟

مصرف کله و پاچه برای من ضرر دارد، چرا که 50 سالی است دل و روده‌ام را برداشته‌اند. باید در مصرف غذاها دقت کنم و محدودیت دارم.

آخرین باری که کله پاچه مصرف کردید کی بود؟

یک ماه پیش.

نوشیدنی مورد علاقه تان چیست؟

آب، فقط آب مصرف می‌کنم.

نوشابه هم مصرف می‌کنید؟

خیر، اصلا نوشابه نمی‌خورم.

اهل چای هم هستید؟

بله خیلی زیاد.

چای سبز چه طور؟

چای سبز را هم طبق خواصی که از آن شنیده‌ام مصرف می‌کنم.

استاد طی چند سال اخیر خیلی لاغر شده‌اید، دلیل این موضوع چیست؟

همان طور که قبلا گفتم روده‌ام را برداشته‌اند و همچنین مدتی پیش تصادف هم کرده‌ام. کهولت سن و پیری هم بر این لاغری من تاثیر و سهم داشته‌اند.

شما بیمه هم هستید؟

بله، من بازنشسته اداره فرهنگ هستم.

از بیمه‌تان رضایت دارید؟

خودتان بهتر می دانید این بیمه‌ها فقط برای درمان‌های جزیی و محدود کاربرد دارد اما برای بیماری‌های کلی و بیمارستان ها پاسخگو نیست.

بیمه تکمیلی هم دارید؟

خیر، قرار بود به ما بدهند ولی کنسل شد.

به عنوان سوال آخر، وقتی عکس‌های قدیمی را می بینیم، اکثر جوان‌ها خیلی لاغر و کشیده بودند و موهای بلند داشتند اما جوانان امروزی اکثرا چاق هستند و اضافه وزن دارند. موهایشان هم ریخته است. دلیل آن را در چه می‌دانید؟

جوانان امروزی از در پارکینگ منزل سوار خودروی خود شده و جلوی مقصد پیاده می‌شوند. تحرکی ندارند و همین بی‌تحرکی باعث چاقی‌شان شده است. تغذیه نامناسب و نفس کشیدن در هوای آلوده دلایل دیگر این اضافه وزن و کم‌مویی است.   

منبع: سلامت آنلاین

انتهای پیام/ 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۱ دی ۱۳۹۴
سلام بر استاد بزرگ جمشید مشایخی عزیز و پیشکسوت در تأتر، سینما و تلویزیون، دوستش دارم و از راه دور ۵۰۰ کیلومتریه خرم آباد لرستان تا تهران استاد مشایخی را میبوسم، اصلأ به استاد جمشید مشایخی نمیاد که سیگاری باشه و سیگار بکشه، ۲ چیز خیلی برای انسان مضر است؛ اول سیگار و به تبعیت از مصرف دخانیات مواد مخدر انواع و اقسام و خواهشی که از استاد مشایخی به عنوان یه شاگرد دارم این که سیگاسیگار رو کنار بگذارند، انشااله خداوند خودش شفایش بدهد به حق فرق شکافته علی (ع)....!!!!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
چاکر استاد خودم خیلی دوستت دارم عزیز ارادتمند شما حسنخانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
چاکر استاد خودم خیلی دوستت دارم عزیز ارادتمند شما حسنخانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
عاشقتونم به خدا جناب اُستاد جمشید مشایخی عزیز و بزرگوار!
نمی دونستم سیگار میکشید اُستاد!
انشاالله که درخت هزارریشه بشید برای خانواده و خانواده هنر ایران عزیز همه مردم ایرانی به خدا " خان دایی "