در نشست هفتگی سخنگوی ارشاد مطرح شد؛

مشکلات فرهنگی با استعفا حل نمی‌شود/نامه بی‌پاسخ جنتی به شهرداری تهران

این استعفاها و کناره گیری‌ها مشکلی را حل نمی‌کند؛ اما جایگزین این افراد وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حسین نوش‌آبادی در بیست و یکمین نشست سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص استعفا و کناره‌گیری از شوراهای فرهنگی و هنری گفت: اگر دوستان دلسوز فرهنگ و هنر باشند به سادگی و به راحتی از شوراها استعفاها نمی‌دهند اما تصمیم بر کناره گیری دارند و در کشور با وجود این همه نخبه و فرهیخته جای آنها خالی نمی‌ماند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر وضعیت بازسازی تئاترشهر تا زمان برگزاری جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: بخش عمده این بنا بازسازی شده و بخش‌های باقیمانده در حال بازسازی است که در گام‌های بعدی تکمیل خواهد شد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص همکاری هنرمندان و برندهای مختلف تجاری با شبکه‌های معاند خارجی بیان کرد: هرگونه همکاری، تماس، سفارش و ارسال اثر یا سفارش آگهی به این شبکه‌ها ممنوع است که هنرمندان باید مراقب باشند که بی‌جهت آب به آسیاب دشمن نریزند. این اقدامات باعث ابطال پروانه و مجوز اثر یا تولیدات تجاری می شود.


* نامه بی‌پاسخ جنتی به شهرداری تهران  

نوش‌آبادی در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب در باغ کتاب اظهار داشت: پس از ملاقات جنتی و شهردار در خصوص اختصاص باغ کتاب به نمایشگاه کتاب در سال 95 ، وعده شهردار تهران به جنتی برای اختصاص این مکان و نامه جنتی از سوی شهردار برای پیگیری و طرح دوباره درخواست هنوز پاسخ داده نشده است. اگر باغ کتاب نهایی نشود، مصلای امام خمینی (ره) پابرجاست و شهر آفتاب هم در نظر داریم.


*سفر جنتی به روسیه

وی در ادامه در خصوص سفر وزیر ارشاد بیان کرد: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز به روسیه سفر کرده است.

وی با اشاره آمار فیلم های ارسال شده به جشنواره سی و چهارم عنوان کرد: 261 اثر ارسال شده که توسط هیات انتخاب در حال بررسی است. 77 فیلم در بخش سودای سیمرغ، 31 اثر در بخش نگاه نو، 68 اثر هنر و تجربه، 85 فیلم سینما حقیقت. جشنواره فجر امسال موفق و قابل توجه خواهد بود. بزرگان سینما و جوانان در آن حضور دارند. اعضای هیئت انتخاب به دلایلی هنوز اعلام نشده که در آینده نزدیک اسامی اعلام خواهد شد.


*برای قضاوت عجله نکنید 

نوش آبادی در خصوص حواشی «شهرزاد» بیان کرد: این فیلم به لحاظ فنی و تکنیکی و حرفه ای بسیار خوب و با استفاده از بازیگران مطرح و بزرگ سینما و تلویزیون ساخته شده و توهین به هیچ شهر و قومی نشده و انشالله با صبر و حوصله متوجه می‌شوند. مردم کرمان حتی تجلیل شده‌اند، پس برای قضاوت عجله نکنید.

وی همچنین در خصوص سوال یک خبرنگار مبنی بر رعایت نشدن حجاب در این سریال گفت: در این سریال باید به مسائل و ارزش‌هایی که عنوان شده توجه داشته باشیم؛ اما برخی از سایت‌ها و رسانه‌ها به مسائل جزئی‌تر می‌پردازند. کارگردان و عوامل سازنده این مجموعه نیز باید به رعایت الزامات توجه کنند.


* پژوهش؛ راهکاری برای توسعه کشور

نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه بیست و یکم این وزارتخانه بیان کرد: بیست و پنجم آذر روز پژوهش است و به عنوان یک اتفاق سمبولیک از طرف شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی در سال 79 به تقویم ملی اضافه شد و به عنوان پژوهش از 22 تا 27 آذر یاد می‌شود. برای شناسایی توانمندی‌های پژوهش و معرفی پژوهشگران برتر و شناسایی یافته‌های پژوهشی برای همکاری بین پژوهشگران و نهادینه کردن پژوهش در آینده، اقدامات موثری صورت گرفته و در برنامه‌های آینده این وزارتخانه نیز هست.

وی با اشاره به پژوهش به عنوان یکی از راه‌های توسعه و پیشرفت کشور بیان کرد: انتظار این است که با پرداختن به موضوعات مهم کشور، به اعتلای فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی کمک شود و پیشرفت و اعتلای مادی معنوی هر کشور، در گرو اعتلای پژوهش‌های آن کشور است.


* اقتصاد مقاومتی؛ گفتمان‌ساز و فرهنگ‌ساز

وی در خصوص اقتصاد مقاومتی و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تحقق این سیاست بیان کرد: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در جهت گفتمان‌سازی و فرهنگسازی این حوزه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس کارگروه ساماندهی مقابله با فسادهای مالی برای شفاف‌سازی در این حوزه تعیین شده و برنامه‌های مهمی در دستور کار دارد. تبیین ابعاد گفتمان‌سازی در خصوص مسائل دینی فرهنگ جهادی و ... وجود دارد و برنامه‌های این وزارتخانه فعالیت در جهت چابک‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از تولید آثار رسانه‌ای و فرهنگی با هدف مقابله با رانت‌جویی و فساد، حمایت از تولید فیلم‌های مستند در جهت ترویج فرهنگ و کارآفرینی و حمایت از فیلم‌های کوتاه از طریق انجمن سینمای جوان در جهت کارآفرینی، بهره‌گیری از ظرفیت‌ جشنواره‌های سینمایی برای حمایت فعالان حوزه اقتصاد مقاومتی، بهره‌گیری از شبکه‌های مجازی در تولید و ترویج این فرهنگ و همچنین در تئاتر فجر و هنرهای تجسمی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ استان‌های کشور در جهت کشف استعدادهای هنری و شناخت نخبگان و اعزام آنها به خارج از کشور برای تقویت دیپلماسی فرهنگی هنری است.


* کنگره ملی «شعر و عفاف»؛  مسابقه قرآنی «مدها متان»

نوش‌آبادی با اشاره با کنگره ملی شعر «عفاف و حجاب» اظهار داشت: به منظور ترویج فرهنگ پوشش اسلامی و همچنین سبک زندگی ایرانی اسلامی از طرف کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور وابسته به وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی این کنگره تشکیل شده و در قالب‌های شعری کلاسیک، نو،‌ ترانه، کودک و نوجوان و شعر کوتاه به بررسی آثار ارسالی می پردازد و برگزیدگان، هفدهم دی ماه طی مراسمی معرفی خواهند شد. همچنین جشنواره پوشاک اقوام ایرانی با مشارکت فرهنگستان هنر، سازمان فنی و حرفه‌ای و معاونت هنری هفدهم دی ماه با هدف معرفی پوشاک اصیل ایرانی برگزار خواهد شد.

نوش‌آبادی همچنین از برگزاری مسابقات قرآنی «مدها متان» خبر داد و گفت: دهمین دوره مسابقات جشنواره قرآنی «مدها متان» از 24 تا 27 آذر در اصفهان برگزار می‌شود که در رشته‌های قرائت و حفظ و ترتیل و تفسیر است.

وی با اشاره به ایجاد تفاهمنامه بین ستاد عالی مساجد و سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی بیان کرد: به منظور انتقال تجربیات کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به خارج از کشور و ایجاد و تاسیس مرکز فرهنگی هنری در این حوزه این تفاهمنامه برای اولین بار به امضا رسید.


* مطبوعات در بیان مطالب آزاد هستند؛ اما آزادی مسئولانه 

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات در نشریات و مطبوعات و تخلفات نشریات اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بر اساس قانون مطبوعات عمل کند. در این زمینه مصوبات شورای عالی فرهنگی برای مطبوعات قابل اجراست. دادگاه‌ مطبوعات می‌تواند در صورت تخلف نشریه آن را تا دو ماه توقیف کند تا به پرونده رسیدگی شود؛ اما در این زمینه هیچ مصوبه‌ای از شورای عالی امنیت ملی و ابلاغیه رسمی در این رابطه نداریم. ما طبق نظر مقامات قضایی و در راستای قانون مطبوعات عمل می‌کنیم. مطبوعات در بیان مطالب آزاد هستند؛ اما آزادی مسئولانه و با قید و شرط و با احترام به مبانی دینی و ملی.

وی در خصوص مشکلات و مسائل صنعت چاپ و نشر بیان کرد: جزئیات مربوط به برنامه ششم توسعه در یک گفتگوی مفصل گزارش خواهیم داد و در حال حاضر به دلیل اینکه این برنامه و تدوین آن کامل و نهایی نشده،ل از ارائه گزارش معذوریم. صنعت چاپ و نشر به عنوان صنعت پایه استفاده می‌شود تا از این فرصت برای نوسازی صنایع ظرفیت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار خارجی برای تشویق و مشارکت در صنعت چاپ و نشر باید استفاده کنیم.


* آخرین اخبار دفتر موسیقی و صندوق هنر

نوش‌آبادی در خصوص تعیین مدیر دفتر موسیقی بیان کرد: درست است که زمان قانونی برای انتصاب مدیر کل دفتر موسیقی سپری شده، اما تا هفته آینده معرفی خواهد شد.

نوش‌آبادی در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص صندوق هنر بیان کرد: در حال حاضر 21 هزار و 147 نفر عضو داریم که از میان هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران هستند و تلاش داریم این تعداد را به 50 هزار نفر واجد شرایط برسانیم با توجه به اعتبارات محدود است و بودجه ما جوابگوی ما این حجم مطالبات نیست؛ اما عزم جدی دولت و وزارت ارشاد برای حمایت از هنرمندانی که شرایط استفاده از این صندوق را دارد، وجود دارد. عده‌ای هم نیازی به استفاده از مزایای این صندوق نیز ندارند و اصراری هم به عضو شدن ندارند. از آن‌ها تشکر می‌کنیم که جا را برای افرادی که واجد شرایط هستند، خالی می‌گذارند.


* تثبیت جایگاه حوزه نشر با «دادگاه کتاب»

وی در خصوص پیشنهاد دادگاه کتاب گفت: سال 92 در جریان بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب از اتحادیه ناشران کتاب یک طرح اعلام شد که در آن پیشنهاد شده بود، جرایم مربوط به کتاب از طریق هیئت منصفه و با تشکیل دادگاه اختصاصی کتاب پیگیری شود. چون تعرض به این حوزه و استفاده غیر قانونی از مالکیت فکری معنوی و همچنین مالی نویسندگان جرم است و کسی حق ندارد کتابی را بدون رضایت و بدون مجوز قانونی تکثیر و توزیع کند. تشکیل دادگاه کتاب و هیات منصفه باعث تثبیت جایگاه این حوزه مهم فرهنگی می‌شود. با کسانی که نسبت به آثارشان حقوق معنوی و مالی دارند، باید برخورد شایسته صورت گیرد.


* تعامل فرهنگی با دنیا، نمادی برای توسعه فرهنگی

وی در خصوص تمایل کمپانی فاگ برای ورود به سینمای ایران و همکاری با این صنعت گفت: ظرفیت‌های فرهنگی و هنری ما باید برای تعامل بین کشورهای مختلف استفاده شود. یکی از نمادهای توسعه فرهنگی در دنیا تعامل فرهنگی و هنری با کشورهای دیگر است و دولت‌ها و بخش غیردولتی کشورهایی که خواستار تعامل با حوزه فرهنگی هنری ما هستند، پس از بررسی صلاحیت‌ها و امکان همکاری پاسخ خود را دریافت خواهند کرد.

نوش‌آبادی همچنین در خصوص واگذاری جشنواره مد و لباس فجر به اتاق اصناف ایران گفت: در راستای سیاست واسپاری و واگذاری در دولت و با توجه به اینکه اتاق اصناف نزدیک‌ترین نهاد مربوط به حوزه پوشاک کشور است، این واگذاری انجام شده و ان شا الله در آینده شاهد واگذاری جشنواره‌های دیگر به حوزه متخصص خصوصی و غیردولتی باشیم.


* پخش فیلم‌های ایرانی از ماهواره‌ بدون مجوز، جرم است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص پخش فیلم‌های ایرانی به طور غیرقانونی از شبکه‌های ماهواره‌ای اظهار داشت: پخش فیلم‌های ایرانی بدون اجازه صاحب اثر و بدون مجوز قانونی از شبکه‌ ماهواره‌ای معاند جرم است و حق معنوی و مالی صاحب اثر را ضایع می‌کند. خوشبختانه قوانین کشور ما راه‌گشا هستند. این اقدامات غیرقانونی حبس از سه تا شش ماه دارد و هنرمندان و فیلم‌سازانی که متوجه شدند، آثارشان بدون اجازه و غیرقانونی پخش می‌شوند، باید اطلاع دهند تا به حق‌شان رسیدگی شود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار