عبدی طی سوالی از وزیر کار:

معضل "دختران فراری" نتیجه عدم توجه به اشتغال در مناطق محروم است/ وضعیت قرمز بیکاری در 6 استان

نماینده خرم آباد گفت: عدم توجه به موضوع اشتغال در مناطق محروم موجب افزایش سن ازدواج، اعتیاد، خودکشی و... شده است.

معضل

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی برای پاسخ به سوال ایرج عبدی نماینده خرم آباد در صحن علنی امروز دوشنبه 23 آذرماه حضور یافت.

عبدی نماینده خرم آباد خطاب به نمایندگان اظهار کرد: شب گذشته در شبکه‌های فضای مجازی مطرح شد که بنده بخاطر بحث انتخابات این سوال را مطرح کرده‌ام اما باید اذعان کنم که این سوال متعلق به تاریخ 6 آذرماه سال 92 بوده و تاکنون در نوبت رسیدگی قرار داشته است.

این عضو کمیسیون اجتماعی خطاب به ربیعی تصریح کرد: گویا شما سوال بنده را نخوانده و متوجه نشده‌اید زیرا سوال ملی بنده در مورد آن است که چگونه در بیکاری کشور عدالت ایجاد کنیم.

عبدی تصریح کرد: در یک استان آمار بیکاری 3 درصد و در مناطق دیگر 30 درصد است و 20 سال است که این وضعیت ادامه دارد یعنی باید بتوانیم میان اشتغال‌های موجود عدالت برقرار کنیم.

نماینده خرم آباد تأکید کرد: براساس قانون اساسی رفع تبعیض ناروا، محو هرگونه استبداد و خودکامگی، ایجاد امکانات عادلانه در زمینه‌های مادی و معنوی، رفع محرومیت در تمام زمینه‌ها، تأمین شرایط امکانات کار برای همگان و ... درج شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی ادامه داد: سوال بنده مربوط به اصل 48 قانون اساسی که مربوط به بهره‌برداری از منابع طبیعی و استفاده از درآمدهای ملی در سطح استان‌ها و توزیع فعالیت‌های اقتصادی و مناطق مختلف کشور نباید تبعیضی در کار باشد، است.

وی با بیان اینکه هر منطقه باید به فراخور استعداد خود امکانات لازم را داشته باشد گفت: ما برای اجرای این قوانین در برنامه‌های 5 ساله چهارم و پنجم توسعه تنها یک ماده قانونی برای حمایت از مناطق محروم قرار داده‌ایم.

عبدی بیان داشت: اگر بیکاری در برخی استان‌ها بالای 20 درصد است پس باید در پایان برنامه چهارم و پنجم توسعه این درصد یا این میزان به میانگین کشور نزدیک می‌شد که متأسفانه حتی یک خط برنامه از دولت‌های نهم، دهم و یازدهم برای محرومیت زدایی محقق و نوشته نشده است.

نماینده خرم آباد در ادامه افزود: تنها اصل 48 قانون اساسی و ماده 180 اقدامی بود که در این دو برنامه پنج ساله انجام شد و به جز درسال 93 و 94 که مجلس تلاش کرد ماده 180 را بطور کامل در بودجه محقق کند هیچ اقدام دیگری در این راستا انجام نشده و هنوز بی‌عدالتی در حوزه کار وجود دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی با اشاره به اینکه یکی از بهترین شاخص‌ها برای نشان دادن موضوع اقتصادی و فرهنگی شاخص آمار بیکاری در مناطق مختلف کشور است گفت: آمار بالای بیکاری جوانان جویای کار در برخی مناطق عوارض شدید اجتماعی داشته و این عوارض به همه کشور حتی به استان‌های برخوردار نیز شامل شده است.

وی تأکید کرد: در حوزه بیکاری افزایش سن ازدواج، اعتیاد، خودکشی، حاشیه نشینی و... از مشکلات جدی عدم توجه به وضعیت اشتغال و عدم عدالت در مناطق محروم کشور است.

عبدی با اشاره به پخش فیلم دردناک دختران فراری از بخش خبری 30: 20 نیز تصریح کرد: دختران فراری نتیجه عدم توجه به موضوع اشتغال در مناطق محروم است.

نماینده خرم آباد بیان داشت: هر سال هزینه‌هایی برای جمع‌آوری و اعلام آمار بیکاری هزینه می‌شود و اگر دولت نمی‌خواهد این آمارها را جدی بگیرد پس فایده ارائه این گونه آمارها چیست؟

عضو کمیسیون اجتماعی اذعان کرد: در 5 استان کشور آمار بیکاری بالای 20 درصد است و اگر آمار بیکاری بالای مناطق محروم برای دولت معنایی ندارد وزیر محترم اعلام کند تا بنده دیگر ادامه ندهم.

**بیکاری جوانان پدران و مادران را به مرحله بوسیدن دستان مدیران کشانده است/ وضعیت قرمز بیکاری در 6 استان

نماینده مردم خرم آباد در پاسخ به بخش دوم اظهارات وزیر کار درباره سوال «علت عدم توزیع عادلانه منابع اشتغال‌زایی با توجه به درصد بیکاری کشور» گفت: همواره مقام معظم رهبری به نهادهای تحت امرشان تأکید داشتند که برای سرمایه‌گذاری به مناطق محروم رجوع کنند منتهی اتفاقی در کشور در حال رخ دادن است که گویای این است عملا توجهی به مناطق محروم نمی‌شود.

وی افزود: حتی نهادهایی که دستوری برای سرمایه‌گذاری در مناطق محروم دارند و همچنین نهادهایی که در قانون در این رابطه پیش‌بینی شدند از سرمایه‌گذاری در مناطق محروم سرپیچی می‌کنند.

نماینده مردم خرم آباد با بیان اینکه 12 سال است که کلنگ نیروگاه خرم آباد به زمین خورده و در حال حاضر این نیروگاه روبه تعطیلی است متذکر شد: این نیروگاه با بیکاری 22 درصدی روبروست.

عبدی افزود: حتی مشاهده می‌کنیم نهادهایی چون بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم حاضر نیستند این نیروگاه‌ها را تکمیل و راه اندازی کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کارخانه سیمان خرم آباد بیش از 12 سال است که تعطیل است، اظهار داشت: کارخانجات بزرگی که چندین سال قبل در خرم آباد تأسیس شده‌اند در حال حاضر رو به تعطیلی‌اند و این موارد از جمله مشکلات حوزه بنده است و قطعا همگی با دخالت دولت قابل حل است ولی مشاهده می‌شود که این موارد مورد توجه دولت قرار نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ما در استان‌های محروم مشکلاتی جدی‌ای داریم ادامه داد: مردم در این استان‌ها دیگر دارند به این نتیجه می‌رسند که عمدی در استمرار مشکلات وجود دارد وگرنه دلیل ندارد که نیروگاهی که در استان‌ محروم راه اندازی می‌شود به بهره‌برداری نرسد.

عبدی تأکید کرد: تصمیمات و شیوه‌های عملی در مناطق محروم جای سوال دارد.

نماینده مردم خرم آباد با بیان اینکه استان‌هایی به مانند ایلام، لرستان، کرمانشاه و چهارمحال بختیاری بیش از 20 سال است که با بیکاری بالای 20 درصد روبرو هستند تصریح کرد: خودکشی در استان و مرگ و میر جوانان در استان‌ها با استان‌هایی که بیکاری بالایی دارند قابل مقایسه نیست که این امر نیازمند تدابیر دولت و مجلس و دخالت آنهاست.

عبدی با بیان اینکه در 5 الی 6 استان بیکاری مزمن داریم بیان داشت: درحال حاضر ما پدران و مادرانی را می‌بینیم که آبرومندند و برای اشتغال فرزندانشان حتی دست مدیران را می‌بوسند که این امر واقعا زجرآور است.

وی با بیان اینکه 5 هزار میلیارد در بودجه 94 از محل هدفمندی یارانه‌ها به موضوع اشتغال اختصاص داده شد، تأکید کرد: اخیرا موضوعاتی مبنی بر عدم تخصیص این منابع به امر اشتغال به گوش می‌رسد.

عبدی ادامه داد: معتقدم دولت باید موضوع اشتغال را در اولویت‌های اصلی خود قرار دهد.

وی در پایان خطاب به وزیر کار گفت: از وزیر کار خواهش می‌کنیم برنامه عملیاتی برای رفع موضوع اشتغال در کشور تهیه کنند تا از این طریق بتوانیم مشکلات بیکاری در کشور را حل و فصل کنیم.

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مجلس ، صحن ، علنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار