شیوع قارچ درختان موز، تولید را به خطر انداخت

معاون سازمان حفظ نباتات گفت:بیماری قارچ 4 از حدود 60 سال گذشته در دنیا گزارش شده و این نوع قارچ قدرت بسیار بالایی در کاهش باردهی وخشک کردن درختان موز دارد.

شیوع قارچ درختان موز، تولید را به خطر انداخت / وضعیت متعادل تولید گردو در کشوریحیی ابطالی معاون سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص شیوع قارچ، درختان موز گفت: بیماری قارچ 4 از حدود 60 سال گذشته در دنیا گزارش شده و این نوع قارچ قدرت بسیار بالایی در کاهش باردهی وخشک کردن درختان موز دارد.

وی  افزود: طی دو الی سه سال اخیر این بیماری در جهان شدت یافته واز طرفی همه معتقدان درحال فعالیت هستند که ارقام و نژادهای مقام به این بیماری را تولید کنند.

 ابطالی در ادامه گفت: خوشبختانه تاکنون با وجود مباحث قرنطینه‌ای این بیماری درکشور ما مشاهده نشده است و همواره با اقداماتی باید بروز این نوع قارچ را به کشور مهار کنیم.

معاون سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: درواقع به هیچ وجه نباید نهال موز رابه کشور وارد کنیم واز طرفی واردات و ترخیص موز در بندر چابهار نباید صورت گیرد زیرا امکان انتقال قارچ همراه وسایل و کارتن درمناطق موز کاری کشور وجود دارد.

 وی یادآور شد: آلودگی درختان موز در اکثر کشورهای آسیای جنوب و پاکستان گزارش شده و به همین خاطر باید ما اقداماتی از ورود بیماری مذکور به کشور جلوگیری کنیم و باید گفت که انتقال آن از طریق میوه موز صورت نمی‌گیرد وتنها توسط خاک آن امکان پذیر است.

** وضعیت متعادل تولید گردو در کشور
 
مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت تولید گردو در سال جاری اظهار داشت: تولید گردو امسال تنها در استان کرمان با مشکل مواجه بوده اما تولید در سایر نقاط کشور متناسب و متعادل بوده است.

وی افزود: مرغوب‌ترین نوع گردو به مناطق سردسیری و نیمه گرمسیری کشور است.

شادلو بیان کرد: تولید این محصول به غیر از استان کرمان نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد افزایش داشته و ضمن اینکه در سال گذشته در مناطق دیگر تولید با مشکلاتی مواجه بوده است.

 نائب رئیس اتحادیه باغداران تصریح کرد: تولید گردو محصول کم آفتی است که از نظر ارزش اقتصادی جایگاه بالایی دارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/ 
برچسب ها: اقتصادی ، بیماری ، موز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار