حجت‌الاسلام محمدی پیش از خطبه‌های نماز جمعه:

حمایت از موقوفات و خیرین از برکات نظام است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: یکی از برکات نظام حمایت و دفاع از موقوفات و خیرین بوده است.

یکی از برکات نظام حمایت و دفاع از موقوفات و خیرین بوده استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان حجت‌الاسلام محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز (20 آذر ماه) ضمن عرض تسلیت ایام شهادت پیامبر اکرم (ص)، امام حسن (ع) و امام رضا (ع) اظهار کرد: در آستانه هفته وقف هستیم که این روز را به اشخاص دلسوز جامعه بشری فعال در امور وقف تبریک می‌گویم.

وی با بیان اینکه وقف یکی از اعمال صالح و صدقات جاریه‌ای است که بعد از مرگ باقی می‌ماند افزود: پیامبر اکرم (ص) باغات و بوستان‌های هفت‌گانه‌ای در شهر مدینه به منظور مسائل مهم و بعد از آن حضرت علی (ع) و فاطمه (س) و همچنین سایر ائمه موقوفاتی را داشته‌اند که هنوز برخی از آثار آن دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: ملت ایران با معرفت و آشنایی که با معارف اسلام و قرآن داشته‌اند این کار را از زمان‌های بسیار قبل انجام می‌داده‌اند اما لازم است در فرهنگ‌سازی حقیقت شرایط وقف بیش از این تلاش شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: اصحاب رسانه، رسانه ملی، نخبگان و روحانیون بیش از پیش به این امر توجه کرده و آثار و برکات وقف را برای مردم تبیین کنند.

وی در ادامه افزود: باید نسبت به شرایط و نیات واقف توجه کرد زیرا دیده شده کسانی که با دید خود خواسته‌اند شرایط وقف تغییر دهند که این امری بر خلاف دین و شرع است.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه اعتمادسازی در بخشی از جامعه برای دفاع از حق و حقوق واقفین و موقوفات باید انجام شود گفت: رژیم پهلوی به دنبال حیف و میل موقوفات بود و افراد مسئول وادار به فروش اموال موقوفه می‌کردند که خودشان در نهایت بیشتر موقوفات را می‌خریدند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: محمدرضا پهلوی اموال موقوفه را به عنوان اموال شخصی تقسیم می‌کرد اما امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت نظام از حق و حقوق موقوفات حمایت شده و از خیرین نیز دفاع می‌شود.

وی تاکید کرد: بیش از 800 سوال و استفتا از مقام  معظم رهبری در این رابطه وجود دارد بسته به شرایط جامعه پاسخ داده شده است.

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: نگاه منفی و مشتمل بر بدبینی به موضوع وقف ظلم به نظام جمهوری اسلامی است زیرا یکی از اقدامات امام راحل حفظ موقوفات و امانت‌داری در آن بوده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه مسئولان در رابطه با دستگاه وقف به مردم اعتمادبخشی کنند افزود: مسئولان باید با رفتار و اقدامات خود طبق احکام و شرع عمل کرده و این اعتماد را در میان افکار عمومی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: اما برخی از افراد ساده‌لوح با گزارش‌های ناقص و یا از روی غرض جوسازی و منفی‌بافی را علیه دستگاه وقف به وجود می‌آورند ولی ما اطمینان می‌دهیم تمام اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه بر اساس تکالیف شرعی انجام شده است.

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: یکی از تکالیف شرعی بر عهده دستگاه وقف کشور بوده عمل به نیات واقفین است که بیش از 510 هزار سقف وقفنامه را به افراد مسئول ابلاغ کردیم تا به صورت دقیق مطالعه کرده و نیات واقفین را ثبت، ضبط و عمل کنند و این امر در سرتا سر کشور به صورت گسترده انجام شده و یک اقدام بی‌نظیر است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: با تلاش دوستان در سرتا سر کشور سازمان اوقاف نسبت به موقوفات و  امامزادگان از یک نظم و انضباط مالی خوبی برخوردار است و از سال نود تمام گزارش های مالی مطابق با نیات واقفین در موقوفات و همچنین گزارشات مالی امامزادگان را در سامانه بانک اطلاعاتی موقوفات امامزادگان ثبت و ضبط کردیم.

وی در ادامه افزود: به صورت مرتب ماه به ماه و سال به سال گزارش‌ها در آن اعلام شده و هر گروهی آمادگی دارد می‌توانیم به آنها به صورت مستند گزارش عملکرد ارائه کنیم.

حجت‌الاسلام محمدی گفت: برخی از این شفافیت و انضباط مالی در موقوفات هراسان و نگران هستند زیرا منافع‌شان در وجود ابهام و بی‌نظمی مالی است و برای آنکه خودشان در معرض مواخذه قرار نگیرند اقدامات را در سازمان اوقاف زیر سوال می‌برند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین تاکید کرد: قانون این اشخاص را موظف کرده آنچه سازمان اوقاف به عنوان یک مجموعه مالی منظم مقرر کرده را بپذیرند و چون نمی‌خواهند این کار را انجام دهند لذا آن را مخدوش کرده که این امری ناصواب است.

وی با اشاره به گزارشی مبنی بر مقادیر درآمد، عواید و نیات واقفین بیان داشت: برخی اشخاص که ابهام دارند در وقف اموال خود باید بدانند آنها می‌توانند خانه یا مغازه خود را وقف کرده اما این امر را اعلام کنند که تا زمانی زنده هستند از آن اموال استفاده می‌کنند و تنها بعد از مرگشان آن وقف مورد استفاده قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام محمدی با تاکید بر اینکه یکی از شفاف‌ترین و منظم‌ترین دوره‌های دستگاه وقف هم اکنون است گفت: در کشور نزدیک به 50 هزار موقوفه داریم که یکی از نیات آن برای اطعام، تعزیه‌داری و عزاداری در ایام محرم و صفر است که 33هزار موقوفه تنها عنوان تعزیه‌داری دارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه افزود: در سال 94، 33 میلیارد تومان عواید موقوفات تعزیه‌داری بوده که در 14 هزار مکان حسینیه‌ها،‌ تکایا، مساجد و هیئات مذهبی به عزاداران امام حسین (ع) از این مبلغ خدمات‌رسانی شده است.

وی تصریح کرد: 131هزار و 200 جلسه عزاداری امام حسین (ع) از این نیت موقوفات بهره‌مند شده است و نیت دوم کمک به فقرا، مستمندان و یتیمان است که در سراسر کشور 3هزار و 649 موقوفه در این رابطه وجود دارد که حدود 10 میلیارد تومان عواید موقوفات آن به 32هزار نفر از این اشخاص کمک‌رسانی شده است.

حجت‌الاسلام محمدی اظهار کرد: نیت بعدی کمک به تهیه‌ جهیزیه و ازدواج جوانان بوده که در سراسر کشور 42 موقوفه داریم که بسیار اندک است و عواید آن حدود 1 میلیارد و 600 میلیون بوده که 609 زوج جوان بوده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: نیت بعدی کمک به بیماران نیازمند بوده که 1127 موقوفه درمانی داریم که 25 درصد این امکانات درمانی در کشور موقوفه است همین شهر تهران 30 بیمارستان موقوفه دارد که تابلو هم ندارد.

وی در ادامه افزود: در سراسر کشور حدود 2700 موقوفه با نیت کمک به حوزه‌های علمیه وجود دارد که تاکنون 31 میلیارد تومان به طلاب و حوزه‌های علمیه کمک شده که البته باید اذعان کرد که این وقف نسبت به موقوفات کل کشور تنها 2 درصد است که برای ارتقا آن باید تلاش بیشتری کرد.

حجت‌الاسلام محمدی اظهار کرد: اطلاع داریم برخی از وقف‌نامه‌ها هنوز در اختیار مردم است و به سازمان اوقاف و امور خیریه داده نشده و تقاضا می‌کنیم به عنوان یک سند موقوفه در اختیار این سازمان قرار بگیرد و برخی با پنهان کردن موقوفات از این سازمان دچار خیانت در امانت می‌شوند زیرا بعد از مدتی این سند که در جایی ضبط نشده مورد سواستفاده قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برآسان‌گیری امر ازدواج جوانان و فرزند‌آوری اما آنچه که در اختیار ما به عنوان موقوفه برای کمک به این امر قرار داده شده تنها 42 موقوفه است و یا حتی برای اشتغال نیز موقوفه کمی وجود دارد.

برچسب ها: برکات ، نظام ، موقوفات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار