زاکانی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان:

هیچ آیین‌نامه‌ای برای لغو کار "کمیسیون برجام" وجود ندارد

رئیس کمیسیون بررسی برجام گفت: هنوز کار این کمیسیون تمام نشده و قانوناً باید گزارشی تکمیلی در این باره به مسئولان ارائه دهیم.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "علیرضا زاکانی" در همایشی که تحت عنوان "نبض نفوذ" در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد در پاسخ به سوال ما مبنی‌ بر اینکه امیدوار رضایی، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی اظهار داشته که ادامه فعالیت کمیسیون ویژه برجام غیرقانونی است و کمیسیون امنیت ملی باید ادامه نظارت در این سند را برعهده گیرد، گفت: بخشی از فرمایشات وی مبنی‌ بر اینکه ادامه فعالیت کمیسیون برجام غیر قانونی است، صحبتی غیر فنی است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه آیین‌نامه مجلس سند همزیستی و همراهی ما است،‌ اظهار داشت: ما مطابق با این آیین‌نامه زندگی می‌کنیم و بر اساس آن مجلس اداره می‌شود.

وی افزود: با استناد به ماده 44 آیین‌نامه مذکور اگر امر مهمی در کشور پیش آید و 15 نماینده ذیل نوشتاری را امضا کنند و خواستار تشکیل یک کمیسیون ویژه باشند، این امر صورت می‌گیرد.

زاکانی با اشاره به اینکه تنها در دو صورت است که کار این کمیسیون‌ها تمام می‌شود، تصریح کرد: اولین حالت این است که دوران فعالیت مجلس وقت تمام شود و در حالت دیگر آنکه موضوعی که برای بررسی آن کمیسیون تشکیل شده است منتفی شود.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام تأکید کرد: کمیسیون ویژه بررسی برجام تنها کمیسیونی است که از صحن مجلس رأی می‌گیرد و هیچ کمیسیون دیگری این چنین نمی‌باشد.

وی با بیان اینکه تمام اعضای کمیسیون ویژه برجام را مجلس انتخاب کرد، افزود: علاوه بر این دوران فعالیت مجلس نهم ادامه دارد و همچنین موضوع برجام هنوز تکمیل نشده است.

زاکانی با اشاره به اینکه بر اساس مستندات گزارشی تکمیلی برای ارائه در صحن علنی داریم گفت: هنوز کار ما تمام نشده و قانونا باید گزارشی تکمیلی را ارائه دهیم و در اختیار مسئولان قرار دهیم.

رئیس کمیسیون برجام با بیان اینکه قانونی برای اتمام کار کمیسیون‌ها وجود ندارد، اظهار داشت: بنده به هیئت رئیسه مجلس مراجعه کردم و در آنجا برخی موافق ادامه فعالیت کمیسیون ویژه برجام و برخی هم مخالف آن بودند.

زاکانی با تأکید بر اینکه هیچ آیین‌نامه‌ای برای لغو کار کمیسیون برجام وجود ندارد، اظهار داشت: قرار شد که هیئت رئیسه مجلس  در این زمینه تأمل کند و صبح امروز نیز مجددا نامه‌ای نوشتم و همچنین با آقای لاریجانی صحبت کردم تا در دستور کار هفته آینده مجلس، تشکیل جلسات کمیسیون متبوع ما ثبت و ضبط گردد.

وی با بیان اینکه آن دوستانی که می‌گویند کمیسیون برجام خاتمه پیدا کرده است به دو نکته توجه نکرده‌اند، اظهار داشت: اولا کار ما هنوز ادامه دارد و گزارشمان ناقص است و در ثانی هیچ مرجع و جایگاه و مستند حقوقی وجود ندارد که بخواهد تعیین کند که کمیسیونی روز آخرش است.

نماینده مردم تهران به نقل قولی از اظهارات "عزت اله یوسفیان ملا" رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس در این زمینه پرداخت و گفت:  ایشان تاکید کردند که تنها راه اتمام فعالیت کمیسیون ویژه برجام این است که اکثریت اعضای این کمیسیون به جمع بندی برسند که  کارشان تمام شده است.

وی با اشاره به اینکه بعضی از اعضای هیئت رئیسه معتقدند که در این باره مجلس باید تصمیم بگیرد، اذعان داشت: لذا این طور نیست که هیئت رئیسه بتواند در این موضوع وارد شود.

رئیس کمیسیون بررسی برجام با اشاره به اینکه سخن آقای امیدوار رضایی مبنی‌ بر اینکه طبق قانون کمیسیون امنیت ملی باید ناظر بر برجام باشد درست است، گفت: کمیسیون امنیت ملی باید ناظر بر برجام باشد اما این مسئله نافی ادامه فعالیت کمیسیون برجام نیست.

زاکانی خاطرنشان کرد: امیدوارم که قانون و آیین‌نامه در مجلس حاکم باشد و از طریق آن بتوانیم از حقوق مردم صیانت و پاسداری کنیم.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار