کرمان؛

سرما خوردگی و آنفلوآنزا چه تفاوتی با هم دارند؟

بیش از ۱۰۰ نوع ویروس مختلف می توانند سرما خوردگی ایجاد کنند امــــــا ویروس هایی که سبب آنفلوآنزا می شوند، زیاد نیستند.

به گزارش خبرنگار سرما خوردگی و آنفلوآنزا چه تفاوتی با هم دارند؟گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان: هرساله با فرارسیدن فصل سرما بیماری های عفونی خودشان را بیشتر نشان می دهند، از جمله ی این بیماری ها می توان به سرماخوردگی و آنفلوآنزا اشاره کرد.

انواع کم ویروس هایی که سبب ایجاد آنفلوآنزا می شوند، سبب شده واکسن هایی تهیه شود که به پیشگیری از این بیماری کمک کند، اما در مورد سرما خوردگی ساختن واکسن به دلیل تعداد زیاد ویروس ها میسر نیست.

دکتر میثم یوسفی، متخصص بیماری های عفونی و تب دار گفت: عمدتاً بیماری های تنفسی از جمله سرماخوردگی بیماری است که ما بارها با آن تماس داشته ایم و به آن مبتلا شده ایم.

وی با اشاره به اینکه ویروس های متفاوت و متعددی وجود دارد که می تواند سبب ایجاد سرماخوردگی شود، افزود: آبریزش از بینی، بدن درد، احساس خارش ته گلو، گلو درد و سرفه از علایم سرماخوردگی است.

دکتریوسفی خاطرنشان کرد: از آنجایی که در فصل سرما ترجیح می دهیم در جاهای بسته و گرم، دور هم باشیم این ویروس فرصت بیشتری برای زندگی پیدا می کند.

وی تصریح کرد: بیماری سرماخوردگی یک بیماری کاملاً خود محدود است و اگربه خودی خود درمان نشود، بعد از گذشت 3 تا 4 روز علایم آن فروکش کرده است و فرد مبتلا بهبود می یابد.

در سال چند بار سرما می خوریم

دکتر یوسفی یادآور شد: ویروس های متفاوتی وجود دارد که باعث می شود ما چند بار در سال و یا در چند نوبت سرما بخوریم.

این متخصص بیماری های عفونی و تب دار گفت: بچه ها که معمولاً والدین آنها نگران هستند ممکن است در سال 10 تا 12 بار دچار سرما خوردگی شوند.

وی افزود: اگر سرماخوردگی یک یا دو هفته طول بکشد و هر روز حال بیمار بدتر شود باید به پزشک مراجعه کند که بعد از انجام یک سری آزمایشات لازم، ممکن است به داروهای اختصاصی تری نیاز پیدا کند.

دکتر یوسفی خاطر نشان کرد: بعضی از افراد باید نسبت به بیماریشان محتاط تر وحساس تر باشند و سریعتر به پزشک مراجعه کنند تا اگر نیاز باشد به آنها داروی خاصی تجویز شود و ویروس در همان مراحل اولیه از بین برود.

این متخصص با اشاره به اینکه ویروس سرماخوردگی و آنفلوآنزا از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، تصریح کرد: قطره‌های کوچکی از سرفه یا عطسه‌ی دیگران، چیزهایی مانند دستمال یا حوله که به مایع بینی یا گلوی فرد بیمار آلوده شده باشد یا تماس با دست آلوده‌ی فرد مبتلا، می‌تواند شما را بیمار کند و از این رو، شستن دست‌ها با آب و صابون، به‌ویژه در زمستان، سفارش شده است.

دکتر یوسفی یادآورشد: افرادی که به ویروس آنفلوآنزا آلوده شوند، یک روز پیش از اینکه نشانه‌های بیماری بروز کند تا ۵ روز پس از بروز آن، می‌توانند دیگران را آلوده کنند و ممکن است فرد زمانی که هنوز نمی‌داند به این بیماری دچار شده‌ است، آن را به دیگران انتقال دهد.

وی گفت: دور نگه‌داشتن دست‌ها از بینی، چشم‌ها و دهان نیز به پیشگیری از بیماری کمک می‌کند و احتمال این که ویروس از این راه ها به بدن افراد وارد شود، زیاد است.

دکتر یوسفی افزود: ورزش منظم، غذای مناسب، سیگار نکشیدن به پیشگری از آنفلوآنزا کمک می‌کند.

آنفلوآنزا با سرماخوردگی تفاوت دارد.

این متخصص بیماری های عفونی و تب دارگفت: به طور معمول نشانه‌های آنفلوآنزا شدید‌تر ازسرماخوردگی است و بیمار اغلب نسبت به سرماخوردگی زمان بیش‌تری از کار و مدرسه باز می‌ماند.

دکتر یوسفی تأکید کرد: بیمارانی که در خطر چنین عفونتی هستند مانند: بچه‌های کم سن، بزرگسالان ۶۵ ساله یا بیشتر‌ و کسانی که بیماری های زمینه ای (قلبی و عروقی، نارسایی ریوی و کلیوی) جدی دارند، باید در بیمارستان بستری شوند.

نشانه‌های آنفلوآنزا چیست؟

وی گفت: آنفلوآنزا با تب، سرفه، احساس سردی همراه با لرز، کوفتگی و درد در بدن، سر درد و خستگی همراه است واین نشانه‌ها به طور معمول ۳ تا ۴ روز ادامه دارند و پس از آن ممکن است بیمار برای یک هفته‌ی دیگر یا بیش‌تر، سرفه‌های خشک، آب‌ریزش بینی و گلودرد داشته باشد.

دکتر یوسفی افزود: آنفلوآنزا به طور معمول طی ۵ تا ۷ روز فروکش می‌کند، البته، خستگی آن ممکن است ادامه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است به عفونت‌های باکتریایی چون: عفونت گوش، مجراهای تنفسی و سینوس‌ها نیز دچار شوید که در این صورت باید بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید.
آنفلوآنزا چگونه درمان می‌شود؟

دکتر یوسفی تصریح کرد: مراقبت و استراحت در خانه برای تسکین نشانه‌های آنفلوآنزا نیاز هست، باوجود این، داروهای ضد ویروس برای کاهش مدت زمان بیماری و شدت نشانه‌ها نیز ضرورت دارد.

سرما خوردگی وآنفولانزا علائمی مشابه دارند

این متخصص بیماری های عفونی و تب دار یادآور شد: سرما خوردگی معمولاً خفیف تر است ، در حالی که آنفلوآنزا علائم شدیدتری دارد.

دکتر یوسفی گفت: بسیاری از مردم علاقه مند به مصرف آنتی بیوتیک هستند و اگر سرما بخورند یا به آنفلوآنزا دچار شوند به سرعت به این داروها روی می آورند که این یک کار غلط است.

وی افزود: آنتی بیوتیک ها معمولاً روی ویروس ها تأثیر چندانی ندارند و از تکثیر ویروس جلوگیری نمی کنند.

دکتر یوسفی خاطرنشان کرد: اگر بیمار زود مصرف آنتی بیوتییک را شروع کند، وقتی دچار عوارض می شود، بدن بیمار به آنتی بیوتیک مقاوم می شود.

آیا از سرماخوردگی یا آنفلوآنزا می توان پیشگیری کرد؟

دکتر یوسفی با اشاره به اینکه داروی خاصی برای پیشگیری ازسرماخوردگی وجود ندارد، افزود: سرماخوردگی تا حد زیادی به وضعیت ایمنی بدن بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از افراد اصرار به زدن واکسن آنفلو آنزا دارند و فکر می کنند اگر واکسن استفاده کردند بیمار نمی شوند این درحالیست که گاهی حتی بعد از زدن واکسن آنفلو انزا نیز ممکن است فرد دچار بیماری شود.

دکتر یوسفی تصریح کرد: ویروس آنفلو آنزا تعداد زیادی را هر ساله در سراسر دنیا از پای در می آورد و متاسفانه عوارض بدتری هم به جای می گذارد.

وی تب، سرفه، سردرد، گلودرد، آبریزش بینی، آب ریزش چشم، اسهال و در برخی موارد عفونت ریوی شدید را از جمله علائم آنفلوانزای فصلی عنوان کرد.

آیا همه واکسن بزنند؟

متخصص بیماری های عفونی و تب دار افزود: واکسن آنفلو انزا یک واکسن گران قیمت است و ممکن است در دسترس همه قرار نگیرد بنابراین به خانم های باردار، افرادی که دچار نقص ایمنی هستند، بیماران ایدزی، افراد مسن بالای 50 سال، بچه های زیر دو سال، افراد دیالیزی، افراد دیابتی، بیماران مزمن ریوی و آسمی، افرادی که در مراکز نگهداری مانند: خانه سالمندان و بهزیستی هستند، توصیه می شود این واکسن را بزنند.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا پیشگیری کنیم؟

دکتر یوسفی به مردم توصیه کرد: از دست دادن و روبوسی تا حد امکان بکاهند، در صورت داشتن علائم سرماخوردگی از حضور در اجتماعات بپرهیزند تا دیگران را بیمار نکنند، دست های خود را مرتب و صحیح با آب و صابون بشویند(بویژه هنگامی که از بیرون به منزل بر می گردند)، در مدارس سعی شود دانش آموزان مبتلا به علائم سرماخوردگی تا زمان بهبودی کامل به منزل هدایت شوند، این اصل در مهدکودک ها نیز رعایت شود، در صورت بروز علائم سرماخوردگی، با مصرف مایعات سبب تسریع در بهبود بیماری شوید و در صورت شدید بودن علائم بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

وی افزود: استفاده از ماسک معمولی در بیماران به منظور پیشگیری از گسترش ویروس در جامعه توصیه می شود، هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را با گودی آرنج بگیرید، خانم های باردار در رعایت اصول پیشگیری، دقت کامل داشته باشند و فاصله لازم با افراد مبتلا به آنفلوآنزا رعایت شود.

غذاها چقدر در نقص ایمنی بدن تأثیر دارند؟

سعید گوهری، کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی هم با اشاره به اینکه عوامل مختلفی می توانند در وضعیت ایمنی بدن تأثیرداشته باشند، گفت: کمبود مواد مغذی مانند: ویتامینc می تواند در نقص ایمنی بدن تأثیر بگذارد و فرد دچار سرما خوردگی یا آنفلوآنزا شود.

وی افزود: مصرف سبزیجات، میوه ها و حبوبات می تواند در سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد و در جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند.

گوهری خاطرنشان کرد: کمبود ویتامین d نیز در زمستان به دلیل این که افراد کمتر در معرض نور آفتاب قرار می گیرند می تواند باعث نقص ایمنی شود، بنابراین قرار گرفتن در معرض نور آفتاب 10 تا 15 دقیقه در روز می تواند هم در تولید کلسیم موثر باشد و هم از سرطان جلو گیری کند.

وی تصریح کرد: خوردن سوپ، آبگوشت، سبزیجات مانند: کلم بروکلی، سیر، هویج، زرده تخم مرغ، شیر، گوشت قرمز و حبوبات در تقویت سیستم ایمنی بدن تا ثیر دارد و فرد کمتر به بیماریها دچار می شود.

انتهای پیام/ز

گزارش آذر عسکرپور

برچسب ها: تفاوت ، آنفلوآنزا ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.