شناسنامه شخصیت‌های معمای شاه؛

رکورددار نخست وزیری/ لقب حضرت اشرف به چه کسی رسید؟

احمد قوام ملقب به قوام‌السلطنه بود که در حکومت پهلوی لقب حضرت اشرف را از شاه دریافت کرد.

رکورددار نخست وزیری حکومت پهلوی/ لقب حضرت اشرف به چه کسی رسید؟به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد قوام ملقب به قوام‌السلطنه در سال 1352 در تهران متولد شد. وی تحصیلات ابتدایی خود را با معلم خصوصی و سپس در مدرسه مروی پشت سر گذاشت. در 17 سالگی پیش خدمت ناصر‌الدین شاه شد. تا اینکه وی در دوران پادشاهی محمد‌علی شاه از سیاست کناره‌گیری کرده و راهی اروپا شد و به تحصیل در رشته حقوق پرداخت.

القاب احمد قوام

وی در زمان قاجار لقب قوام را دریافت و به قوام‌السلطنه معروف شد. پس از آن محمدرضا شاه پهلوی لقب حضرت اشرف را به وی داد. لقب‌های قدیمی‌تر او منشی حضور، دبیر حضور و وزیر حضور بوده است.

اقدامات و فعالیت‌های قوام السلطنه
از جمله فعالیت‌های مهم او نگارش فرمان مشروطیت بود.
همچنین در جریان فرقه دموکرات آذربایجان و خروج نیرو‌های شوروی از ایران در سال 1325 و در قیام سی تیر 1331 نقش بسزایی را ایفا کرده است.

5 دوره نخست وزیری قوام السلطنه
دوران اول: این دوره در زمان احمد شاه قاجار بوده است.

دوران دوم: دوران دوم نخست‌وزیری در 26 مرداد 1301 و به فرمان احمد شاه قاجار است.

دوران سوم: این دوره یکسال پس از آغاز حکومت محمدرضا شاه پهلوی بوده و 6 ماه به طول انجامیده است. یعنی 10 مرداد 1321 از سوی مجلس شورای ملی به نخست وزیری رسید و 18 مرداد از مجلس رأی اعتماد گرفت.

دوران چهارم: پس از جنگ جهانی دوم انگلستان و آمریکا به عهد خود وفا کرده و در سال 1324 به هیچ تعهد الزام آوری از ایران خارج شدند. این اتفاق از جمله فعالیت‌های قوام السلطنه نخست وزیری‌اش بوده است.

دوره پنجم: با تشدید اختلافات میان شاه و دکتر مصدق برای انتخاب وزیر جنگ در سال 1331، مصدق از پست خود استعفا و قوام نخست وزیر شد.

ازدواج قوام السلطنه:
وی در دوران جوانی با اشرف السلطنه دختر حاجب الدوله امیر علائی ازدواج کرد. اما در سال 1326 در لاهیجان با یک دختر روستایی ازدواج و صاحب یک پسر 8 ساله شد.

مشاغل و پست‌های قوام‌السلطنه
5 مرتبه وزیر داخله
4 مرتبه وزیر امور خارجه
وزیر امور مالیه
وزیر عدلیه
فرماندار کال خراسان و سیستان
وکالت دوره چهارم و پنجم مجلس شورای ملی مرگ قوام السلطنه

سرانجام قوام السلطنه در 31 تیر سال 1334 در اثر بیماری قلبی درگذشت و در قم به خاک سپرده شد.

نقش قوام السلطنه در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» را محمدعلی نجفی کارگردان سریال «سربداران» ایفا می‌کند که گفتگوی آن را در اینجا بخوانید.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.