موج بی‌سابقه اعدام‌ها در عربستان و نگرانی سازمان عفو بین الملل

صدور حکم اعدام برای اشرف فیاض شاعر فلسطینی در هفته گذشته، بازداشت سه نوجوان و صدور حکم اعدام علیه آنان و اعدام قریب الوقوع نزدیک به پنجاه نفر باعث بروز نگرانی های گسترده بین المللی درباره احکام قضایی عربستان به عنوان یکی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان عفو بین الملل احکام اعدام را در عربستان سعودی در سالجاری بی سابقه توصیف کرد. گزارش جدید این سازمان پس از صدور حکم اعدام برای اشرف فیاض شاعر فلسطینی بوده که برای ملت فلسطین شعر سروده است. مقامات سعودی این شاعر را به الحاد و شک و تردید در ذات خداوند متهم کردند. در سالجاری یک و پنجاه نفر در عربستان سعودی اعدام شده اند.
 
احمد عبدالله گزارشگر این شبکه در بغداد در گزارشی در این زمینه افزود:سازمان عفو بین الملل اعلام کرد عربستان سعودی با موج بی سابقه ای از اعدام ها روبروست. این سازمان تاکید کرد این اعدام ها نقطه سیاهی در پرونده استفاده از مجازات اعدام توسط دولت عربستان سعودی است. صدور حکم اعدام برای اشرف فیاض شاعر فلسطینی در هفته گذشته، بازداشت سه نوجوان و صدور حکم اعدام علیه آنان و اعدام قریب الوقوع نزدیک به پنجاه نفر باعث بروز نگرانی های گسترده بین المللی درباره احکام قضایی عربستان به عنوان یکی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل شده است.

 تا این لحظه یکصد و پنجاه نفر در عربستان سعودی اعدام شده اند. شمار این افراد بیشترین رقم ثبت شده در فهرست سازمان های حقوق بشری در بیست سال گذشته است. بررسی پرونده حقوق بشر در عربستان از ماه ژانویه گذشته در صدر اخبار شماری از رسانه های منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است. رائد بدوی یک وبلاگ نویس عربستانی به اتهام توهین به اسلام شلاق زده شد. مسئله بازداشت علی النمر که به نماد بازداشت شدگان محکوم به حکم اعدام تبدیل شده، درخواست های مختلف بین المللی را به همراه داشته است.
 
 
شمار زیادی از سران کشورهای جهان از سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی خواسته اند وی را عفو کند و حکم اعدام وی اجرا نشود. علی النمر با شماری از اتهامات نظیر حمله به نیروهای پلیس با بسته های انفجاری در اعتراضات ضد دولتی در شرق عربستان روبرو شد. زمانی که علی النمر بازداشت شد هفده سال سن داشت. کارشناسان امور حقوق بشر در سازمان ملل بر این باورند صدور این احکام در ضدیت با قوانین بین المللی است. فعالان حقوق بشری نیز تاکید دارند متهمان در بیشتر موارد به صورت عادلانه محاکمه نمی شوند. همچنین مقامات سعودی به خانواده های زندانیان درباره اجرای حکم اعدام اطلاع نمی دهند. انتقادات بین المللی از صدور احکام اعدام در عربستان همراه با اعتراضات داخلی است به طوری که صدها نفر از شهروندان سعودی در شرق این کشور در اعتراض به اجرای حکم اعدام علیه شماری از محکومان به ویژه افراد نوجوان به اتهام فعالیت تروریستی تجمع کردند.
 
 
منبع: واحد مرکزی خبر

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۴
روزي هم ميرسه سلمان آدام ميشه. مثل صدام ملعون
آخرین اخبار