چاره اندیشی بعد از خسارت چندصد میلیونی به محیط زیست

رودخانه‌ای که به دست سدسازی، حیات و ماهیان درونش را از دست داده و جان روستائیانش را تهدید می‌کرد، اکنون پراز آب شد.

آماده/////// چاره اندیشی بعد از خسارت چندصد میلیونی به محیط زیستبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رودخانه‌ای که 8 روز پیش آب آن به طور ناگهانی و از سوی پیمانکاران سدسازی فیروزکوه قطع شده و منجر به مرگ 40تن ماهی پرورشی قزل‌آلا و 8هزار قطعه ماهی طبیعی بویژه ماهی نادری به نام زردپر، شده بود هم اینک با پیگیری‌های محیط زیست پر آب شد.

*بازگشت آب به نمرود

بعداز 8روز بالاخره آب به بستر خشک شده رودخانه نمرود بازگشت و در تحقق این امر تلاش مسئولان محیط زیست ستودنی بود.

فریدی رئیس اداره محیط زیست فیروزکوه در این باره می‌گوید: پیمانکاران سد به محض دیدن احضاریه دادگاه مبنی بر شکایت اداره محیط زیست بعداز 8 تا 10 روز آب رودخانه را بازکردند.

* پیمانکار سد نمرود پای قراردادش نماند

قرار بود پیمانکار سد نمرود مقداری از حجم آب ورودی رودخانه نمرود را برای خود رودخانه و حیات آبزیانش نگه دارد ولی به قول و قرار خود با محیط زیست عمل نکرده و تمام آب رودخانه را قطع و عامل مرگ و میر ماهیان این رودخانه شد.

رئیس اداره محیط زیست فیروزکوه در این باره می‌گوید: آب ورودی نمرود چهار و چهار دهم متر مکعب در ثانیه است و ما طبق گفت‌وگوهایی که با مسئولان سد داشته‌ایم مقرر شده بود که سه متر مکعب از آب را برای آبگیری و انجام تست، پیمانکاران سد بردارند و یک متر مکعب را برای حیات رودخانه و زیست بندانش باقی گذارند ولی متاسفانه آن‌ها اقدام به قطع کامل آب رودخانه کرده بودند.

محمدهادی حیدرزاده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در این خصوص معتقد است: پیمانکار برای آب‌گیری سد، بدون اطلاع، آب منتهی به رودخانه نمرود را کاملا قطع کرده بود.

* خسارت 800میلیون تومانی بر محیط زیست 

رودخانه نمرود زیستگاه ماهیان طبیعی بسیاری از جمله ماهی نادر زردپر است که با قطع ناگهانی آب حدود 8 هزار قطعه ماهی در دل رودخانه به زوال رسیدند.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران در این خصوص می‌گوید: در بحث مرگ و میر ماهیان طبیعی بستر رودخانه نمرود، حدود 800میلیون تومان به محیط زیست خسارت وارد شده است که در این باره از مسئولان و پیمانکاران سد نمرود شکایت کرده‌ایم.

رئیس محیط زیست فیروزکوه در ادامه افزود:‌ خسارت واقعی ای که قطع ناگهانی آب رودخانه نمرود از جانب سدسازان به عرصه این رودخانه و محیط زیست زده به حدی است که صدها سال زمان می برد تا تعداد ماهیان تلف شده به وضعیت 8 روز قبل از قطع آب رودخانه بازگردد.

* حفظ محیط زیست در تمامی فعالیت‌های عمرانی

با اینکه کارشناسان محیط زیست از ابتدای ساخت سد نمرود به دلیل بروز تهدیدات محیط زیستی آن مخالفت می‌کردند اما این سد ساخته شده و اکنون با آبگیری خود نخستین جلوه های تهدید را به بار آورده است اما با توجه به سیاست‌های کلی محیط زیست که مقام معظم رهبری به سران سه قوه در کمتر از یک ماه پیش ابلاغ کرده است باید در تمامی فعالیت‌های عمرانی و بهسازی حفاظت از محیط زیست در اولویت قرار گرفته و فراموش نشود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جواناینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
الان دیگه هرچقدرم اب برای رودخونه ول کنید فایده نداره که اون همه ماهیو از بین بردین حالا الان اب رهاسازی میکنید؟ نوش دارو پس از مرگ سهراب؟
آخرین اخبار