مشهد؛

مقابله با نفوذ اولویت اول جنبش دانشجویی است/ مبارزه با فساد اولویت دولت نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مقابله با نفوذ و صیانت از محیط دانشگاه و مطالبه اجرای نامه رهبری درباره برجام را اولویتهای جنبش دانشجویی دانست و بر لزوم مبارزه با فساد و تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همایش «رسالت دانشجوی امروز در مقابله با نفوذ» که به مناسبت 16 آذر، روز دانشجو در دانشگاه خاوران مشهد برگزار شده بود، گفت: جنبش دانشجویی یک موجود زنده است و در هر دوره‌ای تولد، حیات و دوره فرسودگی و افول را تجربه می‌کند.

علیرضا زاکانی بر مقابله با نفوذ در جریانات دانشجویی بعنوان اولویت اول جنبش دانشجویی تاکید کرد و گفت: باید کارکردهایی اساسی برای جنبش دانشجویی در این حوزه در نظر بگیریم.

وی اولویت دوم جریان‌های دانشجویی را صیانت از محیط دانشگاه دانست و افزود: جریان دانشجویی همانند بذری در محیط است که اگر از این محیط صیانت نشود آفت‌زا خواهد بود بنابراین جریان‌های دانشجویی باید از دانشگاه بیرون آمده و نگاهی دقیق و عمیق به جامعه و مردم داشته باشند، اولویت‌ها را از کلام رهبری بگیرند و با این اولویت‌ها چراغ هدایت و بصیرت را در جامعه روشن کند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه 3 دسته عنصر نفوذی در بین مسئولان جامعه وجود دارند، گفت: دسته اول کسانی هستند که سبب می‌شوند مسئولان در محاسبات خود دچار اشتباه شده و در نتیجه تصمیم غلط بگیرند. دسته دوم عناصر و کانون‌های تصمیم‌ساز هستند که تصمیمات غلط می‌گیرند و مسئولان نیز این تصمیمات را اجرا می‌کنند. دسته سوم نیز عناصر نفوذی هستند که از صندوق رأی و انتخابات بیرون می‌آیند و از روی عمد تصمیم غلط می‌گیرند.

زاکانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب در سال 80 به سران سه قوه با موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی از روند پیگیری این موضوع در دولت انتقاد کرد و گفت: متأسفانه مبارزه با مفاسد اقتصادی همچنان روی زمین مانده و به این موضوع ضریب اولویت‌دار نداده‌اند در حالی که مبارزه با مفاسد اقتصادی اولویت اول کشور بود.

وی به خواسته مقام معظم رهبری از جنبش دانشجویی برای مطالبه مبارزه با مفاسد اقتصادی و مقابله با کج روی ها اشاره کرد و افزود: اگر جنبش دانشجویی به موتور محرک جامعه تبدیل شود راهی برای نفوذ نمی‌ماند.

رئیس ویژه کمیسیون بررسی برجام در پاسخ به سوال دانشجویان مبنی بر ابهامات موجود در سند برجام گفت: برجام خود یک پله است برای اینکه ظرفیت‌هایی را خلق کند یعنی در داخل این سند ابزارهایی وجود دارد که ما به‌ ازای آن امکاناتی ایجاد می‌شود تا گام‌های دیگری توسط نظام سلطه برداشته شود که از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به محدود‌سازی کشور در حوزه دانش و فناوری اشاره کرد.

زاکانی افزود: وقتی ما می‌پذیریم همه داشته‌ها و تحریم‌ها در یکجا جمع شوند و این را می‌پذیریم که اگر طرفین اعتراضی داشتند باید این اعتراض را به مجموعه‌ای ارائه دهند که 5 رأی از 8 رأی آن در اختیار آمریکا قرار دارد وضعیت کاملاً مشخص است زیرا در برجام ذکر نشده که طرف مقابل در چه مقوله‌ای می‌تواند اعتراف کند و این سرفصل باز است.

وی با بیان اینکه این شرایط سبب می‌شود تا ما گام به گام به حالت انفعالی کشیده شده و در منطقه بی‌خاصیت شویم، افزود: برجام این زمینه را فراهم می‌کند تا رنگ و لعاب داخلی کشور ما مطابق طرف مقابل تغییر کند و اگر ما این تغییر را قبول نکردیم ابزارهای فشار در درون این سند تعبیه شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اگر نامه رهبری را از برجام جدا کنیم، این سند فوق‌العاده آسیب‌زننده است، گفت: دولت علاقه ندارد نامه رهبری را در خصوص برجام، اجرا کند و نامه رئیس جمهور به رهبر انقلاب در پاسخ به ایشان مؤید همین موضوع است.

زاکانی تاکید کرد: مطالبه جدی اجرای نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور بزرگترین وظیفه ما و جریان جنبش دانشجویی است.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها مذاکره را تنها برای تحمیل عقاید خود می‌خواهند و همیشه پیش از انجام مذاکره، متن مذاکره را آماده می‌کنند، گفت: آنها برجام را آماده کردند و بر روی میز گذاشتند و گفتند بر سر این متن بحث کنید.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در پاسخ به این سوال که چرا برجام در مدت 20 دقیقه مورد تائید نمایندگان مجلس قرار گرفت، بیان کرد: این موضوع خلاف آئین‌نامه مجلس است و هم‌اکنون محل مشکل ما‌ست و موضوعی بود که مصالح انقلاب در آن رعایت نشد.

زاکانی با بیان اینکه دولت تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد مذاکرات گذاشته است، گفت: این امر سبب می‌شود آسیب‌پذیری ما افزایش پیدا کند زیرا به موضوع اقتصاد مقاومتی بسیار کم پرداخته شده است.

وی با تاکید بر اهمیت اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی گفت: بنده مجلس و دولت را رقیب یکدیگر نمی‌دانم بنابراین هم مجلس و هم دولت باید در موضوع اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی اهتمام بورزند.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در پاسخ به سوال دیگری با این موضوع که چرا مجلس جلوی غرب‌گرایی برخی آقایان را نمی‌گیرد؟ افزود: برخی معتقدند که مشکلات جامعه با تکیه بر توان داخلی قابل حل است و راه‌حل مشکلات کشور توجه به ظرفیت‌های داخلی است اما برخی اینگونه فکر می‌کنند و حتی این فکر خود را در کتابی‌ که در سال 83 توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور چاپ شد مستند هم کردند و به صراحت بیان می‌کنند ایران با حالت انزوا نمی‌تواند مشکلاتی همچون بیکاری و تورم را حل کند و این امر یعنی تا وقتی با آمریکا و اسرائیل سرشاخ باشیم امکان حل مشکلات کشور را نداریم.

زاکانی با بیان اینکه امید این افراد برای حل مشکلات اقتصاد داخلی به خارج کشور است، گفت: به اعتقاد ما این موضوع دروازه نفوذ را باز می‌کند در صورتی که باید رویکردها در کشور تغییر پیدا کند و اقتصاد با تکیه بر توانمندی و ظرفیت‌های داخلی در اولویت قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: نمی‌شود کسی برای چرخاندن چرخ زندگی 3 شیفت در طول شبانه‌روز کار کند و از او انتظار داشته باشیم که در جنبه‌های پویایی و نشاط جامعه نیز مشارکت داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس به بیان اینکه هم‌اکنون فشار اقتصادی در جامعه زیاد است، گفت: اعطای وام 25 میلیونی خودرو تنها مشکل عده خاصی را حل کرد در صورتی که این امر قابل توجیه نیست بنابراین باید به توانمندی‌های داخلی توجه کرد و بی‌‌دلیل هم عصبانی نشویم.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ف


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.