همدان؛

عدم توجه راننده به جلو و سرعت غیرمجاز، مهمترین عامل آسیب های جاده ای

مهمترین و بیشترین عامل آسیب ها و تصادفات در جاده همدان ناشی ازعدم توجه رانندگان به جلو و سرعت غیر مجازاست .

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ سرعت بیش از حد مهم ترین و شایع ترین عامل تصادفات و مرگ ومیر در حوادث ترافیکی به شمار می آید، گرچه سرعت زیاد و حوادث ترافیکی رابطه ای بسیار با یکدیگر دارند اما به زبان ساده ی توان گفت که هر چه سرعت وسیله نقلیه بالاتر باشد احتمال انحراف و واژگونی خودروبیشتر شده،احتمال تصادف ،صدمه و مرگ ومیر بیشتر می شود.سرعت غیر مجاز یکی از عومل اصلی در تصادفات جاده ای در کشور است ،باتوجه به نقش موثر سرعت غیر مجاز در بروز تصادفات جاده ای استفاده از دوربین های سرعت سنج وثابت در آزاد راه ها ،میتواند تاثیر بسزایی درکنترل تخلفات ،کاهش سرعت خودروها و کاهش تعداد سوانح رانندگی و شدت آن داشته باشد.

به همین دلیل هم سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای آزاد راه های کشور، همچنین استان همدان به دستگاه های هوشمند  ثبت تخلفات  در مهمترین و پرترددترین آزاد راه ها از جمله آزاد راه همدان –ساوه اقدام کرده است .ازسوی دیگر نرم افزار فارسی پلاک خوان مجهز به ocrبرای استخراج شماره پلاک از عکس و درج آن در برگه جریمه بدون نیاز اپراتورانجام میشود.

از این رو برآن شدم تا در مورد آسیب های جاده ای در استان همدان با چند نفر از همشهریان به گفتگو بنشینم 

مجتبی صیفی کار یکی از رانندگان شرکت حمل ونقل وپایانه های همدان میگوید:مهمترین عامل تاثیر گذاردر بروز حوادث رانندگی و جاده ای عامل انسانی است که درصد بالایی ازتصادفات به این عامل برمی گردد.


وی گفت:بیشتر تصادفات و آسیب هایی که در جاده رخ می دهد رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی رانندگان است .


وی ادامه داد: بیشترین مشکلاتی که در جاده به وجود می آید سرعت غیر مجاز،نبستن کمر بند ایمنی و صحبت کردن با تلفن همراه در حین رانندگی و عدم دقت راننده به سمت جلو است.

صیفی کار با اشاره به اینکه رعایت کردن نکات ایمنی بخصوص در جاده ها امری مهم است ادامه داد:پلیس راه استان همدان در این چند سال اخیر خدمات خوبی در جاده ها ایجاد کرده است و با نصب سیستم هوشمند کنترل تخلفات و سرعت غیر مجازتصادفات کمتر شده است .


سعید ابراهیمی هم میگوید :یکی از مشکلات  جاده ای در کشور ما مربوط به سرعت غیر مجاز در جاده است که بعضی از رانندگان رعایت نمی کنند وجان خود و سرنشینان خود را به خطر می اندازند و در بعضی موارد هم منجر به مرگ می شود .


وی گفت:خواب آلودگی و عدم توجه به جلو در حین رانندگی هم یکی دیگر از عوامل مهم آسیب های جاده ای است .


ابراهیمی ادامه داد: سیستم های ثبت کنترل هوشمند یکی از راهکارهای خوبی بود که مدتی است در جاده ها نصب شده است وموجب می شود رانندگان با دقت بیشتری رانندگی کنند و سرعت قانونی را در جاده رعایت کنند.


ابراهیمی اضافه کرد بستن کمر بند ایمنی امر ضروری است که خیلی از رانندگان به وحتی سرنشینان در جاده به آن توجه نمی کنند در صورتی که کمربند ایمنی در هنگام تصادف از جلو خودرو مانع برخورد سرنشین به شیشه  جلو میشود و از آسیب  در این حین جلوگیری می کند.

خانم نیک راد هم در این باره گفت:یکی از مشکلات جاده ای ما در حال حاضر مربوط به جاده های روستایی است .


نیک راد که دانشجوی رشته کشاورزی است ادامه داد:ماشین سنگین هایی که در این جاده ها در رفت وآمد هستند بخصوص در فصل برداشت محصولات نیز یکی از عومل به وجودآورنده آسیب های جاده ای می شود چرا که تردد زیاد این ماشین ها موجب ترافیک جاده ای می شوند و می تواند یکی از عوامل تصادفات برون شهری باشد.


مهدی مهدیانی هم یکی از رانندگان اتوبوس بین شهری است که نظر خود را اینگونه بیان کرد:باید بخاطر داشته باشیم که آسیب های جاده ای بدلیل عدم رعایت نکات ایمنی در درجه اول وسپس به دلیل ترافیک جاده ای و کم عریض بودن جاده ها همواره همراه مسافران بوده و هست و این روند در فصل تابستان بسیار شایع است.


وی اضافه کرد: در این بین نقش رانندگان به عنوان سکانداربرای  سفری ایمن ،بسیار مهم است که بداند در چه حالتی  سفر کند تا امنیت خانواده به خطر نیفتد.


مهدیانی ادامه داد: اما در ترافیک نکته ای که مهم به نظر می رسد این است که مسافران باید از تردد در روزها وساعات پر ترافیک اجتناب کنند و در صورت امکان سفرهای خودرا به آخرین روز های فصل تابستان نیندازند و بتوانند کنترل و نظارت دقیقی بر سفر خود داشته باشند چرا که درصورت ترافیک جاده ای  خطرات زیادی هم وجود دارد،همچنین بارها دیده ام که تصادفات در ایام شلوغ در جاده ها زیاد رخ می دهد.



 243 تصادف در جاده های استان همدان از ابتدای سال /  کاهش  6 درصدی تصادف در استان همدان


رییس پلیس راه استان همدان در ادامه این گفتگو همراهمان می شود و با تاکید سخنان همشهریان اشاره به اینکه بیشترین آسیب های جاده ای ناشی ازعدم توجه به جلو و سرعت غیر مجازاست گفت:کنترل سرعت وسایل نقلیه یکی از الزامات رانندگی در همه کشور ها است،گرچه سرعت گیرها میتواند نقش مفید وموثری در کنترل سرعت اتومبیل داشته باشد اما آنچه مهم است رعایت سرعت مجاز و مطمئن توسط رانندگان خودروها است.


سرهنگ شاکری با اشاره به اینکه شهریور ماه هر سال پر تصادف ترین ماه در کشور است و در جاده های استان همدان هم این مشکل وجود داردافزود:شهریور ماه پارسال 70نفر درتصادفات جاده ای جان خو را از دست دادند خوشبختانه امسال در مقایسه با پارسال وضعیت خوبی داشته ایم وتصادفات کاهش  داشته است.


وی ادامه داد:عمده ترین علت بروز سانحه عدم توجه به جلو و واژگونی خودروها گزارش شده است که در این باره آماراستان همدان نسبت به میانگین کشوری از افزایش بیشتری برخوردار است ودر این راستا به رانندگان باید توصیه کرد که هنگام رانندگی قوانین مقررات را مورد توجه قرار داده و بارعا یت سرعت مطمئنه و رعایت دقت از جلواز بروزتصادفات و آسیب های جاده ای جلوگیری شود.


رییس پلیس راه استان همدان با بیان اینکه استان همدان استان مهمانپذیر و توریستی وهمچنین بیشترین آزاد راه وبزرگراه در جاده استان همدان قراردارد بطوری که در این زمینه نسبت به متوسط کشوری بالاتراست و بار ترافیکی شلوغ و سنگینی دارد اظهار داشت: شرایط همدان موجب شده است ترافیک محورها در این استان تابستان نسبت به سایر استان ها بیشتر باشد.


وی به طرح ترافیک تابستانی اشاره وخاطر نشان کرد:طرح تابستانی امسال بشکل ویژه کنترل شد و علاوه برانضباط بخش ترافیکی ،با هنجارشکنان اجتماعی هم برخورد قانونی شد.


سرهنگ شاکری به آماری از 8ماه امسال اشاره کرد وخاطر نشان کرد:از ابتدای امسال تاکنون 243 فقره تصادفات در جاده های استان رخ داده که نسبت به مشابه پارسال 6 درصد کاهش داشته است همچنین نسبت به میانگین تصادفات درکشورکاهش چشمگیری داشته ایم.


وی تعداد فوت شدگان تصادفی در این مدت را 300 نفر اعلام کرد وادامه داد: تعدادمتوفیان  نسبت به مشابه پارسال 4 درصد کاهش داشته است .


این مقام مسئول با ابراز ناراحتی به تعداد مجروحین در تصادفت جاده ای اشاره و تصریح کرد:امسال نسبت به مشابه پارسال در این زمینه افزایش18 درصد را به همراه داشته است.


وی افزود:61 درصد از تصادفاتی جری وفوتی مربوط به خودروهای سواری بوده وتصادفات درخودروهای مسافربری 1درصد بوده است.


رییس پلیس راه استان همدان به علت های ناشی از تصادفات اشاره واعلام کرد: 39 درصد از تصادفات ناشی از عدم توجه رانندگان به جلو بوده که نسبت به مشابه پارسال 15 درصد افزایش داشته است.


وی عدم کنترل وسیله نقلیه را یکی دیگر از عوامل تصادفات جاده ای برشمرد واضافه کرد: 15 درصد نیز در این زمینه افزایش داشته ایم.


سرهنگ شاکری به عدم رعایت حق تقدم اشاره وگفت: 13 درصد از عامل تصادف رعایت نکردن حق تقدم است که نسبت به مشابه پارسال نیز 18 درصد افزایش داشته ایم.


وی همچنین افزود:31 درصد ار تصادفات بین ساعات 16 تا 20 وانجام می شود و49 درصد از تصادفات واژگونی خودروها است که در این باره هم نسبت به مشابه سال گذشته 36 درصد افزایش داشته است.


شاکری به تصادف موتور سیکلت ها نیز اشاره وادامه داد: 16 درصد تصادفات با موتور سیکلت گزارش شده که نسبت به مشابه پارسال 7 درصد کاهش داشته ایم.

 
ایمن سازی جاده ها در دستور کار است


رییس پلیس راه استان به جاده همدان-ساوه اشاره وبیان کرد 28 کیلومتراز کارهای ایمن سازی توسط اداره شهر سازی تا پایان این پروژه باقی مانده بود که درسفر رییس جمهور به همدان قراربود افتتاح شود اما فرصت کافی برای پایان این پروژه در آن روزرا نداشتیم اما هم اکنون کارهای باقی مانده به اتمام رسیده است وبزودی به بهره برداری خواهد رسید.


وی  به توصیه رانندگان در رعایت قوانین راهنمایی ورانندگی در جاده ها اشاره کرد واظهار داشت: بستن کمربند ایمنی در کاهش تصادفات بسیار مهم و ضروری است حتی در مواقع حادثه نیز موجب نجات راننده وسرنشینان خواهد بود همچنین باتوجه به فرارسیدن فصل زمستان وسرما رانندگان باید خودروهای خود را به تجهیزات ایمنی مجهز کنند.


وی یکی از عوامل بروز تصادفات بخصوص در فصل سرما را خواب آودگی رانندگان بیان کرد واضافه کرد: روشن بودن بخاری خودروها موجب کاهش اکسیژن در اتاق خودرو میشود وبه همین دلیل به رانندگان نوصیه میشود که هنگام رانندگی با پایین آوردن شیشه خودروخواب آلوگی وکمبود اکسیژن در وسیله نقلیه خود جبران کنند.


رییس پلیس راه استان همدان با بیلن این مطلب که دو سال است طرح زمستانه به علت اربعین حسینی (ع) با تاخیر مواجه میشود در پایان افزود:طرح ترافیک زمستانه امسال از تاریخ 23 آذرماه امسال آغاز میشود.


باید گفت رعایت کردن نکات ایمنی از مهمترین بخش های سفر با خودرو بخصوص خودروهای شخصی است بنابراین نکات ایمنی در حین سفرهای بین شهری میتواند مانع بسیاری از حوادث جاده ای باشد.از سوی دیگر کسانی که می خواهند به سفر بروند ولحظات خوب ولذت بخشی را برای خود رقم بزنند،با رعایت کردن نکات ایمنی در جاده ها وتوجه به هشدار های پلیس میتوانند سفری خوش همراه باسلامتی ،نشاط و هیجان برای خود وخانواده و سایر هموطنان به ارمغان آورند.

انتهای پیام/س


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.