هوای سرد در اکثر نقاط کشور حاکم می‌شود/ خلیج‌فارس تا روز دوشنبه طوفانی است

بارش باران و برف و وزش باد شدید در استانهای گیلان، مازندران و گلستان در روزهای جمعه و شنبه سبب آبگرفتگی معابر عمومی در شهرهای ساحلی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، براساس تحلیل آخرین داده ها و الگوهاي پیش یابی هواشناسی در روز جمعه با نفوذ هواي سرد از عرضهاي شمالی کاهش محسوس دما در شمال غرب، غرب و بخصوص در سواحل شمالی و بتدریج در شمال شرق کشور پیش بینی می‌شود که پیامد آن براي استانهاي شمالی کشور بارندگی هاي نسبتا شدید و مواج شدن دریاي خزر می باشد که در اکثر مناطق بارشها بصورت برف خواهد بود و پیامد آن در مناطق شمال غرب و غرب کشور وزش باد و لغزندگی جاده هاي کوهستانی می باشد همچنین بخشهایی از زاگرس مرکزي در اوایل وقت بارندگی خواهند داشت.

 روز شنبه این شرایط در استانهاي حاشیه دریاي خزر و دامنه هاي شمالی البرز ادامه دارد که از بعد ازظهر روند کاهشی بخود خواهد گرفت در این روز مناطق شمال شرق و شمال غرب کشور بارش خفیف و پراکنده خواهند داشت ولی تدوام سرما در استان هاي شمالی کشور را شاهد خواهیم بود. 

از اواخر روز شنبه و طی روز یکشنبه با نزدیک شدن سامانه بارشی فعال دیگري از نوار غربی کشور سبب بارشهاي شدید در نیمه غربی کشور خواهد شد  که بارشها در مناطق شمال غرب،غرب و بیشتر مناطق استانهاي حاشیه جنوبی البرز بصورت برف خواهد بود و در مناطق جنوب غرب و غرب سبب افت محسوس دما  خواهد شد و در نتیجه بارشها در دامنه هاي مرکزي زاگرس نیز بصورت برف پیش بینی می شود، لازم به ذکر است فعالیت این سامانه جوي در مناطق جنوب غرب و جنوب کشور(بجز مناطق کوهستانی) بصورت رگبار باران گاهی با رعدوبرق و وزش بادشدید خواهد بود. این سامانه بارشی در روزهاي بعد بتدریج با حرکت شرق سو نواحی مرکزي و شمال شرق کشور را تحت تاثر قرار خواهد داد.

طبق این گزارش روزهای جمعه و شنبه 94.09.13تا 94.09.14 بارش باران و برف و وزش باد شدید در استانهای گیلان، مازندران و گلستان که به سبب بارندگی شدید آبگرفتگی معابر عمومی در شهرهای ساحلی و به سبب بارش برف، لغزندگی و مه آلودگی بویژه در مناطق کوهستانی پیش بینی می‌شود.

براساس این گزارش روز  یکشنبه 94.09.15 بارش برف در استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، لرستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، زنجان، گیلان و دامنه های البرز در استانهای مازندران، قزوین، البرز و تهران و همچنین بارش باران در استانهای ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان که در ارتفاعات این استانها بارش به شکل برف است.

همچنین در این روز در دامنه های البرز و زاگرس غربی به سبب بارش برف اغلب جاده ها بویژه در مناطق کوهستانی لغزنده خواهد بود. شایان ذکر است از روز جمعه تا اواسط هفته آینده کاهش محسوس و قابل توجه دما در نیمه شمالی کشور پیش بینی می شود که در شمال غرب، غرب و دامنه های جنوبی البرز بین 5 تا 10 درجه و در شمال شرق کشور بین 10 تا 15 درجه سلسیوس خواهد بود.

خلیج فارس طی روزهای جمعه تا دوشنبه و دریای خزر از روز جمعه تا دوشنبه مواج و طوفانی پیش بینی می‌شود.

همچنین با توجه به شمالی شدن جریان هوا از جمعه تا یکشنبه کاهش محسوس دما (بین 7 تا 12 درجه سلسیوس) بر روی کشور عراق پیش بینی می‌شود که گاهی با وزش باد شدید شمالی، کاهش دما محسوس تر خواهد بود. بنابراین توصیه می‌شود اقدامات ایمنی به منظور کاهش پیامدهای ناخوشایاند بعمل آید و هموطنان گرامی برای تردد در گذرگاههای البرز و زاگرس ، تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ و پوشاک گرم به همراه داشته باشند و همچنین در ایام یاد شده شناورهای کوچک و قایقهای صیادی از تردد در دریا خودداری نمایند.

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار