حسگر بلعیدنی میزان تنفس و ضربان قلب را کنترل می‌کند + عکس

محققان توانسته‌اند حسگر بلعیدنی بسازند که همزمان ضربان قلب و میزان تنفس افراد را اندازه گیری می‌کند

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه اندازه گیری ضربان تنفسی و ضربان قلب بیماران انواع خاصی از سنسور‌ها را نیاز دارد که بایستی بطور مستقیم با پوست فرد در ارتباط باشند. 

بر‌این اساس، یک تکنولوژی جدیدی در دانشگاه MIT به وجود آمده است که با استفاده از سنسورهای بلعیدنی از داخل دستگاه گوارش می‌تواند ضربان قلب و میزان تنفس افراد را اندازه گیری نماید. 

محققان می‌گویند که قبل از این تکنولوژی در سازمان غذا و دارو یک نوع قرص که محتوی دوربینی بود می‌توانست تصاویر متحرکی را با کیفیت HD از داخل بدن افراد به بیرون مخابره کند. اما این سنسور جدید با گوش دادن به ضربان قلب و فعالیت لوله‌های تنفسی کار محاسبه‌ای خود را انجام می‌دهد. 

حسگر بلعیدنی میزان تنفس و ضربان قلب را کنترل می‌کند + عکس

به گفته محققان این دستگاه یک میکروفن کوچک است که در داخل یک کپسول سیلیکونی قرار دارد و بیماران به راحتی می‌توانند آن را قورت دهند. از جمله مزایای این دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌ها این است که شما می‌توانید با استفاده از یک سنسور دو عملیات محاسبه‌ای جداگانه را انجام دهید در حالی که سایر دستگاه‌ها قادر بودند فقط یک عملیات را انجام دهند. 

در حالی که این دستگاه امواج دریافتی خود را به بیرون مخابره می‌کند لازم است یک دستگاه دریافت کننده در فاصله ۳ متری بدن فرد قرار داشته باشد تا بتواند امواج مخابره شده را در فرایند محاسبه قرار دهد. 

نکته لازم به ذکر درباره سنسور این است که مدت زمان ماندگاری آن در بدن فرد یک تا دو روز است و بعد از آن برای ادامه نظارت بر ضربان قلب و ضربان تنفسی بایستی یک کپسول محتوی سنسور دیگری استفاده گردد. 

محققان امیدوارند روزی بتوانند با استفاده از این حسگر‌ها فعالیت همه مولکول‌ها را زیر نظر داشته باشند تا بتوانند متناسب با آن مثلا آنتی بیوتیک لازم را تجویز نمایند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار