زنجان؛

زنده ماندم به امید وصالت بعد از یک اربعین فراق؛ ای آرام جان زینب

زنده ماندم به امید وصالت بعد از یک اربعین فراق؛ ای آرام جان زینب،کاروان، آرام آرام رهسپار می شود در این میان زمزمه زینب است که به گوش می رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ زینب دلتنگ بوی برادر بود با تن رنجورش؛ گام های خسته اش را بلندتر می گذاشت وزیر لبش زمزمه می کرد؛پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر...

خواهر رسید بر سر مزاری که خود درآن آرمیده بود مزار برادررا با تمام وجود به آغوش کشید و گفت :برخیز برادر که زینب از ره رسید تا کوله بار مصائبش را در آستانت نهد وسر بر شانه هایت گذارد وشرح فراق را باتو باز گوید

برادرم در عجب نیستی که زینب چگونه تاب و تحمل دوریت را آورده است آیا نمی پرسی که چگونه بدون تو روز را به شب وشب رابه صبح رسانده است ای صبر و قرار زینب، زنده ماندم تا پیغام رسان کربلایت باشم وندای مظلومیتت را به گوش آزادی خواهان جهان برسانم زنده ماندم به امیدبوییدن وبوسیدن تربتت بعد از یک اربعین فراق.

ای برادر زینب و ای مرحم دل شکسته ام روزی را می بینم که شیعیانت خاک تربتت را سرمه چشمانشان می کنند ومی شنوم صدای قلبهای را که به امید یک زیارت اربعین در کنار حرمت ،می طپند.

چهل شبانه روز است که مرثیه هایمان را به یادت ای لاله پرپر تکرار می کنیم.

سلام بر حسین و اربعینش ؛سلام بر ناله دل زینب بر شال عزای امام زمان(عج) سلام بر بغض های شکسته شیعیان ؛ سلام بر اربعین و زائرانش! و سلام بر اندوه های دل آنان كه به سوغات بر مزار كشتگان، عشق بردند و به مویه نشستند، به شوق زیارت صحن و سرای جان

اربعین در راه است و شیعیان آماده اند برای هم ناله شدن با زینب.

اربعین شهادتت را به سوگ می نشینیم، یا حسین!

در فرهنگ عاشورا، اربعین به چهلمین شب شهادت حسین بن علی(ع) گفته میشود که مصادف با روز بیستم ماه صفر است. در روز بیستم صفر؛ شیعیان، مراسم سوگواری عظیمی را در کشورها و شهرهای مختلف به یاد عاشورای حسینی بر پا میکنند.

عاشقان و پیروان آن امام، به یاد هفتاد و دو لاله پرپر و همچینین اسرای کربلا و به یاد مصائب حضرت زینب به عزاداری پرداخته و باران اشکبار چشم خویش را بامظلومیت حسین و یارانش پیوند می زنند.

بی شک اجتماع شیعیان در اربعین در جای جای دنیا و به ویژه درکنار مرقد آن حضرت از بزرگترین اجتماعات شیعیان در عزاداری آن حضرت می باشد و این یعنی زنده نگه داشتن هدف قیام امام حسین و پیام کربلا تا ظهور حضرت حجت (عج).

منشأ اربعین چیست‌؟

نخستین سوگواران حسین(ع) در اربعین سالار شهیدان، در این میعادگاه جمع شدند به یادش گریستند و به تاْمل در افق رسالت، و حقیقتی که از جوشش خون حسین (ع) آشکار شده بود پرداختند. از آن پس، عاشقان و پیروان آن امام، در سحاب اسرار اربعین به ذکر پرداختند

مهمترین نکته درباره اربعین‌ سید الشهداء (ع)روایت امام عسکری (ع‌) است‌.

حضرت در روایتی که در منابع ‌مختلف از ایشان نقل شده فرموده‌اند: نشانه‌های مؤمن پنج چیز است‌: 1 ـ خواندن پنجاه و یک رکعت نماز 2 ـ زیارت اربعین 3 ـ انگشتری در دست راست 4 ـ وجود آثار سجده ‌بر پیشانی 5 ـ بلند خواندن بسم الله در نماز

اولين زائر امام حسین در روز اربعین!

کتاب «بشاره المصطفی » آمده است: عطیه عوفی میگوید: به همراه جابر بن عبد الله انصاری به منظور زیارت قبر امام حسین علیه السلام وارد کربلا شدیم. جابر نزدیک شریعه فرات رفت.غسل کرد و لباس‌های نیکو پوشید... سپس به طرف قبر مطهر، حرکت کردیم. جابر هیچ قدمی را برنمی‌داشت، الا اینکه ذکر خدا می‌گفت، تا به نزدیک قبر رسیدیم. سپس به من گفت: مرا به قبر برسان. من دست او را روی قبر گذاشتم. جابر روی قبر افتاد و غش کرد.

من مقداری آب روی صورتش پاشیدم. وقتی به هوش امد، سه بار گفت: یا حسین. سپس گفت: ای حسین چرا جواب مرا نمی‌دهی؟ بعد به خودش گفت: چگونه می‌توانی جواب دهی در حالی که رگ‌های گلوی تو را بریده‌اند و بین سر و بدنت جدایی افتاده است.

شهادت می دهم که تو فرزند خاتم النبیین و سید المومنین...و پنجمین فرد از اصحاب کساء هستی...درود و سلام و رضوان الهی بر تو باد. 

ديدار اهل ‏بيت از شهدای کربلا در روز اربعين

سيدبن طاووس در کتاب مقتل خود به نام لهوف آورده است: زماني که اهل‏بيت حضرت سيدالشهداء عليه السلام از شام به مدينه برمي‏گشتند در عراق از کاروان دار خواستند که آن‏ها را از راه کربلا ببرد. چون به بر تربت پاک امام حسين عليه‏السلام رسيدند، جابر بن عبداللّه‏ را با گروهی از طايفه بني ‏هاشم و مرداني از آل پيغمبر صلی‏ الله‏ عليه‏ و‏آله ديدند که به زيارت حضرت آمده ‏اند.

آنان شروع به عزاداري و نوحه سرايي کردند، زنان قبائل عرب نيز که در آن اطراف بودند جمع شده و عزاداري کردند. کاروانيان سپس از آن‏جا به سوی مدينه کوچ کردند.

ثواب پیاده‌‌رفتن به زیارت سیدالشهدا(ع) به روایت امام صادق(ع):

امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می‌فرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمى‏دارد یک حسنه برایش نوشته ، یک گناه از او محو مى‏فرماید ، یک درجه مرتبه ‏اش را بالا مى‏برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را مامور او مى‏‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‏‌گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد ،تو از افراد حزب خدا ، حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید ، آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.(کامل الزیارات ص134)

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی در رابطه با ديدار اهل‏بيت از شهداي کربلا در روز اربعين و اولبن زائرین آن حضرت گفت: ازمیان پنج نظریه ای که در ديدار اهل‏بيت از شهداي کربلا ازجمله حضرت زینب (س) در روز اربعين وجود دارد نظریه حضرت آیت الله قاضی طباطبایی نسبت به بقیه مستند تر است.

حجت الاسلام متین افزود : آیت الله قاضی در کتابی تحت عنوان اربعین در طی حدود 100 صفحه به اثبات حضور کاروان اسرای کربلا برمزار امام حسین (ع) در روز اربعین پرداخته اند.

وی با اشاره به روایات مختلف در این زمینه ادامه داد: جابربن عبدالله انصاری به همراه غلام خود عطیه نیز در این روز جزء اولین زائران قبر مطهر امام (ع) بودند.

این مسوول با اشاره به روایات در مورد ارزش معنوی اعمال عبادی در این روز ،خواندن زیارت اربعین ، زیارت عاشورا وخواندن نماز و عزاداری را از بهترین اعمالی دانست که می شود در این روز به جا آوردو انجام آنرا از نشانه های مومن ذکر کرد.

حجت الاسلام نصیری کارشناس مذهبی در باره برگزاری اربعین حسینی به خبرنگار ما گفت: این بزرگداشت آغاز ثمر دهی آن حرکت باشکوهی است که امام حسین(ع) از مدینه شروع و در کربلا در روز عاشورا با پیوستنش به خداوند به اوج رساند.

وی با اشاره به اینکه تکریم این روز و احیای خاطره غمبار عاشورا رمز تداوم شور عاشورایی در زمان های بعد بوده است افزود:وقتی به تاریخ انقلاب نگاه می کنیم می بینیم احیای اربعین تاثیری مهم در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است برپایی اربعین شهدای قم وشهدای تبریز برگرفته و الهام گرفته از اربعین امام حسین بوده است که تاثیری بسزایی در پیروزی انقلاب داشته است.

به گفته این کارشناس مذهبی، عشق به امام حسین مرزو بوم نمی شناسد وتنها به شیعیان منحصرنمی شود در پیاده روی اربعین می توان از هرگروه را مشاهده کرد فرق نمی کند مسیحی یا صائبی و یا اهل تسنن همه و همه آمده اند برای عرض ارادت ،آمده اند تا جا نمانند از غافله عشق آمده اند برای هم ناله شدن با حضرت زینب (س)...

وی با بیان اینکه در پیاده روی اربعین می توان صحنه های از عشق و دلدادگی به مکتب امام حسین را مشاهده کرد ادامه داد:گاه می بینی دختر بچه ای به همراه مادر ناتوان در میان خیل عزاداران سینی ای پر از لقمه های نان را به عزاداران حسینی تعارف می کند این تنها تحفه ی اوست که می خواهد آنرابه زائر ابا عبدالله پیشکش کند تا برکت خانه اش را برای اربعین دیگر مملو نماید او نیک می داند در این آستان ذره دنیایی است.

اینجا دجله نزدیک است نیکی هایت را در آن انداز تا در بیابان نیاز باز یابی

حجت الاسلام نصیری به فضیلت خواندن زیارت اربعین در این روز نیز اشاره و اضافه کرد :از امام صادق عليه‏السلام روايت شده که فرموده ‏اند: «در روز اربعين هنگامی که روز بلند شد زيارت مي‏کنی و مي‏گويی: سلام بر ولي خدا و حبيب او، سلام بر خليل خدا و بنده نجيب او، سلام بر بنده برگزيده خدا و فرزند برگزيده او، سلام بر حسين مظلوم شهيد، سلام بر آقايی که در ميان امواج بلا گرفتار آمد و کشته اشک روان است.

آن‏گاه امام صادق عليه‏السلام فرمودند: عليه آن حضرت هم دست شدند کساني که دنيا فريبشان داده بود و بهره خود را در ازای بهايی ناچيز فروختند و آخرت خويش را به قيمت ناچيز حراج کردند.

در چاه هوا و هوس فرو رفتند و تو و پيامبرت را به خشم آورده و مطيع بندگان شقی گرديدند؛ امام حسين عليه‏السلام در مقابل آنان تن به ذلت نداد و با آنان با شکيبایی به جهاد پرداخت تا آن گاه که خونش را ريختند و اهل بيتش را به اسارت بردند.

انتهای پیام/

برچسب ها: وصال ، اربعین ، زینب ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.