تنش مسکو-آنکارا، ضربه‌ای بر پیکره اقتصاد راکد ترکیه

اقدام ترکیه در سرنگونی جنگنده سوخو 24 ارتش روسیه، ضربه بزرگی بر پیکره اقتصاد راکد این کشور، وارد کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز، پس از کاهش صادرات به چین و کشورهای خاورمیانه، تنش‌های اخیر آنکارا با مسکو پس از سرنگونی جنگنده روسیه، ضربه دیگری بر پیکره اقتصاد راکد ترکیه وارد کرده است. روسیه سفر گردشگردان این کشور را به ترکیه ممنوع کرده است. این تصمیم روسیه در حالی صورت می‌گیرد که سال‌های پیش در این فصل، شمار زیادی از گردشگران روس به ترکیه سفر می‌کردند. این بدان معناست که حتی اگر روابط دو کشور به حالت عادی بازگردد، ترکیه دست‌کم تا ژوئن سال آینده (تیرماه 1395) باید قید درآمد حاصل از میزبانی گردشگران روس را بزند. علاوه بر این، کرملین قصد دارد واردات مواد غذایی را از ترکیه متوقف کند.
 
شهردار «اسکی‌شهر» نگرانی خود را از افزایش آمار بیکاری و هچنین کاهش رشد اقتصادی این کشور ابراز کرده است. روسیه پس از آلمان بزرگترین کشور واردکننده کالا از ترکیه است. ارزش صادرات «اسکی‌شهر» ترکیه به روسیه به‌تنهایی حدود 30 میلیون دلار است. این در حالی است که «گاز طبیعی» اصلی‌ترین کالای صادراتی روسیه به ترکیه است و 60 درصد گاز مصرفی این کشور را تأمین می‌کند. مسکو تاکنون درخصوص توقف صادرات گاز به آنکارا هیچ‌گونه تصمیمی اتخاذ نکرده است.     

سرنگونی جنگنده سوخو 24 روسیه بوسیله ترکیه باعث تیرگی روابط  دوکشور شده است. جنگنده‌های اِف 16 نیروی هوایی ترکیه این هواپیما را هفته گذشته در آسمان سوریه و نزدیک مرز ترکیه، هدف قرار دادند.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار